Sida 1 av 1

Aerox låter väldigt mycket med trimrör.

Postat: 24 juli 2010, 23:26
av 940103
Hej!

Nu är det såhär att jag har köpt en aerox. Men den låter väldigt mycket! Det sitter ett kunda effektrör på. Ena gängan på cylindern är sönder en bit upp så den går inte skruva i helt, och "luckan" som blev emellan har vi täppt igen med någon pasta som tål värme och är till för att täppa igen hål i röret med. Det sitter även original luftburk på, men det är ett större insug eller något på den, gör den skillnad i ljudet? Borde jag köpa ny cylinder? Kolla ljuddämparullen? Finns det något annat?

Kan tillägga att det finns ingen glipa eller så mellan cylindern och röret efter att vi täppt igen med pastan, men röret sitter lite längre ner än normalt på grund utav det här. Glipan är kanske 5 mm.

Postat: 24 juli 2010, 23:37
av Tuta
Trimrör låter mer så enkelt är det :P Men du kan ju stoppa om ljuddämparen, tror det finns en guide nånstans för det. :)

Postat: 24 juli 2010, 23:55
av 940103
Jo det förstår jag, men den låter ju så himla mycket mer! Vill att ljudnivån ska ligga så låg som möjligt med enkla ingrepp :)

Postat: 25 juli 2010, 00:02
av KarlssoN^
sätt 2 spikar i ljudämparen så det bildar ett X igenom inner röret i ljudämparen då. Detta "förstör" ljudvågorna och moppen låter dovare.

packa även om ljuddämparen.

Postat: 25 juli 2010, 00:04
av 940103
Tack! :D Borde jag byta ner i storlek på luftinsuget också? Den drar väl bara mer soppa? Har originalcylinder.

Postat: 25 juli 2010, 00:24
av KarlssoN^
ha samma mm i diameter på insuget som på förgasare.
Drar inte mer, bara att du tappar effekt på låga varv.

Postat: 25 juli 2010, 00:27
av 940103
Jag har ett som är originalinsug, och ett som är större.

Postat: 25 juli 2010, 00:31
av KarlssoN^
och vad e "större" för storlek?

Postat: 25 juli 2010, 00:33
av 940103
Jag vet inte riktigt, just köpt den och fattar inte mycket, men något har han gjort. Det stod:

"original luftburk med större luft insug"

Fick med någon gummigrej som jag tror har något med det att göra. Som en stor slang typ..

Postat: 25 juli 2010, 00:36
av KarlssoN^
ta ett skjut mått och mät ?

Postat: 25 juli 2010, 00:42
av 940103
Får göra det i morron isf, orkar inte gå ut just nu. Ska försöka pilla med det där, kan ju inte vara så svårt! tack för all hjälp! :)

Postat: 25 juli 2010, 10:15
av 940103
det är som ett knackande ljud ifrån cylindern, det är alltså inte röret som gör höga ljud. Borde jag byta cylindern?

Förlåt för dubbelpost!

Postat: 25 juli 2010, 13:28
av runners
Men var kommer oljudet är det därfrån du tätat eller någon annanstans på röret? Om inte avgsröret kan spännas ordentligt är det nästan hopplöst att just mellan cylinder och rör få ordentligt tätt. Minsta läcka där hörs och oftast rejält högt.
Det är inte lätt att täta på ett sådant ställe eftersom att trycket är högt där och tätningarna brukar inte hålla särskilt länge.

Men kanske går det att fixa skruven på nått vis.

Postat: 25 juli 2010, 13:29
av KarlssoN^
ta av topplocket och ta ur cylinder och kolla kolv och cylinder, kolla även att veven inte rör sig uppåt. om du hör ett knackande ljud.

Postat: 25 juli 2010, 16:47
av 940103
Veven rör sej inte uppåt någonting alls. Tror jag får byta kolvringar och gänga om så jag får på röret ordentligt? Kan det vara så att jag dragit åt topplocket för hårt? Drog bara på känsla..

Postat: 25 juli 2010, 18:35
av KarlssoN^
nej, det tror jag inte, känns inte som om det fenomenet skulle uppstå med för hårt draget topplock.

Postat: 25 juli 2010, 18:58
av 940103
Okej. Men borde vara att röret inte sitter på riktigt då? Men har ändå tätat det väldigt bra tycker ja, men minsta lilla glipa gör mycket oväsen iof..

Postat: 26 juli 2010, 00:19
av aztyx
ta en poligrip(stavning ? ;P) och dra lös pinbulten från cylindern och ersätt med en vanlig(m6 tror jag ) bult