Sida 1 av 1
Beta RR äter NGK 8 & 9 stift! :s helt olika symptom på s
Postat: 30 juni 2010, 18:28
av rrMotardisMe
Tjenare, jo min Beta rr 07:an am6motorn står fortfarande
i skjulet och samlar damm efter det som hände för 2 dagar sedan.
Var ute och körde och helt plötsligt dog den
Det lät ungefär som när två bilar kör förbi varandra
på motorvägen med öppna rutor (svischande ljud)
Eller som att någon blåste till riktigt högt!
Detta har som sagt hänt med NGK BR 7,8,9 ES stift!
Kör ett Metrakit SP series rör!
Läs mer i posten av mig längst ner på sidan
Posten är
Postat: tor jul 01, 2010 2:57
Postat: 30 juni 2010, 19:56
av roxon123
släng på det andra röret igen då
har du testat med annan cdi??? =)
Postat: 30 juni 2010, 21:47
av rrMotardisMe
Men gianelli 2t fungerar ju? och orginal urpluggat
Men jag upptäckte samma problem med orginalröret när jag körde lite
hårt med den :O
Har inte lust slänga 600:- på en ny cdi för att se om det är de :/
Postat: 1 juli 2010, 12:32
av Zlacker73
Har du bytt munstycke efter att du bytt rör?
Satsa på Castrol´s 2tacks olja.
Postat: 1 juli 2010, 14:57
av rrMotardisMe
Hm jajjemensan
115 munstycke urpluggat,
120 munstycke nu med Metrakit SP series
Det liksom Svischar till eller som att någon blåser till riktigt högt
i motorn sen dör den (när detta händer)
Hänt 5 gånger nu
1 7 stift elektrod nersmält, svart stift!
2 8 stift elektrod nersmält längst fram, svart stift!
2 9 stift Orörd elektrod, grå sotigt helt torrt
Läst som bara fan och kommit fram till att
9 stiften
Helvitt stift orsakas av överhettning. Detta måsta fixas snabbt om man inte vill ha motorhaveri.
Kolla:
Stifttyp: Rätt värmetal.
Soppa: Detta fel kan orsakas av för lågoktanig bensin.
Tändningen: Gnistan kommer vid fel tid.
Kylsystem: Fel på vattenpump, för lite kylvatten osv.
Förgaqsare: För lite bränsle i blangningen
Vitlöken utgör 80% av reklamerade motorhaverier hos NGK
Medan 7 & 8 stiften
När värmetalet för högt, tändstiftstemperaturen förblir för låg och förorsakar att beläggningar byggs upp på tändstiftet, beläggningar ger i sin väg en elektrisk ”läckväg” som leder till misständningar
Så ska se över kylvatten, ändra blandningen, och köra lite och
se om det hjälper .. om inte , gå upp till ett NGK 10 stift
Men vad tror ni andra?

Postat: 2 juli 2010, 07:40
av Zlacker73
Hm oki skumt att den beter sig så fast du bytt munstycke mm.
Blandar du oljan själv i tanken?
Går den som den ska på andra varv osv innan stiftet skiter sej?
Postat: 4 juli 2010, 13:35
av rrMotardisMe
Löste sig
Pappa tog loss och rengjorde förgasaren helt och hållet
Sedan blåste rent alla slangar typ och
hade loss oljetillförseln osv och sen
så funka allt, så den fick vell ytterst lite olja så det måste vart någon skit
nånstans :/