Hm jajjemensan
115 munstycke urpluggat,
120 munstycke nu med Metrakit SP series
Det liksom Svischar till eller som att någon blåser till riktigt högt
i motorn sen dör den (när detta händer)
Hänt 5 gånger nu
1 7 stift elektrod nersmält, svart stift!
2 8 stift elektrod nersmält längst fram, svart stift!
2 9 stift Orörd elektrod, grå sotigt helt torrt
Läst som bara fan och kommit fram till att
9 stiften
Helvitt stift orsakas av överhettning. Detta måsta fixas snabbt om man inte vill ha motorhaveri.
Kolla:
Stifttyp: Rätt värmetal.
Soppa: Detta fel kan orsakas av för lågoktanig bensin.
Tändningen: Gnistan kommer vid fel tid.
Kylsystem: Fel på vattenpump, för lite kylvatten osv.
Förgaqsare: För lite bränsle i blangningen
Vitlöken utgör 80% av reklamerade motorhaverier hos NGK
Medan 7 & 8 stiften
När värmetalet för högt, tändstiftstemperaturen förblir för låg och förorsakar att beläggningar byggs upp på tändstiftet, beläggningar ger i sin väg en elektrisk ”läckväg” som leder till misständningar
Så ska se över kylvatten, ändra blandningen, och köra lite och
se om det hjälper .. om inte , gå upp till ett NGK 10 stift
Men vad tror ni andra?
