Sida 1 av 1
Yamaha DT50R-09
Postat: 8 juni 2010, 07:24
av Spritelovah
Tja, köpte en ny Yamaha DT50R förra året (2009) testade dra ur pluggen förra helgen men om jag har förstått det rätt så har den en varvspärr i cdiboxen som drygar sig. Det vore schysst om någon kunde hjälpa mig att avaktivera den eller säga någon annan makapär som kan göra att moppen hackar i nedförsbackar när man gasar, eller bara gasar när den varvar lite högt

.
Tack på förhand.
Re: Yamaha DT50R-09
Postat: 8 juni 2010, 10:20
av 2stroke4ever
Spritelovah skrev:Tja, köpte en ny Yamaha DT50R förra året (2009) testade dra ur pluggen förra helgen men om jag har förstått det rätt så har den en varvspärr i cdiboxen som drygar sig. Det vore schysst om någon kunde hjälpa mig att avaktivera den eller säga någon annan makapär som kan göra att moppen hackar i nedförsbackar när man gasar, eller bara gasar när den varvar lite högt

.
Tack på förhand.
det går att borra med en 4mm/5mms borr rätt i 0:et på mOric boxen undersadeln, sedan tar du silicon och täpper igen hålet, så är den ostrypt.
men va försiktig, en ny är DYR.
Postat: 8 juni 2010, 11:31
av TK_DRAC
köp en ny cdi ist mkt smartare. Man riskerar bara att förstöra den när man borrar.
tror den passar...
http://www.twostroke.se/product.asp?product=9315
Postat: 8 juni 2010, 11:46
av 2stroke4ever
tror INTE den passar. det gamla tändsystemet till dt är från ducati och då borde den passa, men sedan 07 när dom hära dryyyga cdi strypningarna kom så har dellorto gjort tändsystemet har jag gör mej?
Postat: 8 juni 2010, 12:03
av TK_DRAC
okej, hmm... isf får man nog köpa en beg ducati tändning elr köpa en racing tändning? Rekomenderar verkligen inte att borra...
Postat: 8 juni 2010, 12:14
av 2stroke4ever
min kompis gjorde det här om dagen, han också sjukt osäker! men det gick fint faktist! bara man är sjukt försiktig, men som sagt, gör det på egen risk, kan bli fel och jag rekommenderar också att hitta någon annan cdi eller nått... kan bli dyrt om man gör det fel!
Postat: 8 juni 2010, 14:16
av Spritelovah
Ok, då har jag några nya frågor.
1. Hur långt ska man borra och om man använder en 4mm
2. Finns det en chans att man måste borra igen med en 5mm?
3. Vad kostar en ny CDI box till DT50R 09-an?
4. Om någon här har en box till salu som passar min moppe och isf kan borra ett hål och täta det åt mig för en extra summa

?
5. Det stog något i instruktionsboken om att man var tvungen att programmera om CDIn? stämmer det eller är det bara att plugga in den och köra?
6. Kan någon länka en cdi som dom VET passar

? jag är lite Efterbliven på den tekniska sidan.
Tack.
Postat: 8 juni 2010, 14:19
av karlssonlysekil
Jag tycker inte att du skall ge dig på att borra själv. Köp en ny ostrypt cdi istället om du har pengar till det.
Postat: 8 juni 2010, 14:24
av fax110
karlssonlysekil skrev:Jag tycker inte att du skall ge dig på att borra själv. Köp en ny ostrypt cdi istället om du har pengar till det.
finns inga ostrypta att köpa ute på marknaden det ändå man kan göra är att köpa en ny orginal box som sägs kosta mellan 2-4k eller köpa en begagnad eller helt enkelt borra i orginal boxen
Postat: 8 juni 2010, 14:29
av 2stroke4ever
fax110 skrev:karlssonlysekil skrev:Jag tycker inte att du skall ge dig på att borra själv. Köp en ny ostrypt cdi istället om du har pengar till det.
finns inga ostrypta att köpa ute på marknaden det ändå man kan göra är att köpa en ny orginal box som sägs kosta mellan 2-4k eller köpa en begagnad eller helt enkelt borra i orginal boxen
det är vad jag hört också.. tyvärr
Postat: 14 juni 2010, 22:23
av Zuperior
Ta en 4 eller 5 mm borr, och borra RAKT genom O:et på moric boxen, och minnas att ta och täta med något efteråt så det inte slipper in fukt i boxen. Jag borrade själv med en 4,5 mm borr, men minns inte dock exakt hur långt jag borrade.. men om du är försiktig och borrar rakt så kan jag garantera att det går bra, det finns många som jag känner som har borrat och det har gått bra för alla, inte en enda har borrat sönder boxen.
Det är faktiskt synd att det inte finns några trim-cdiboxar till de nyare DT:orna.. Vet nån varför det inte har tillverkats några såna?
Postat: 14 juni 2010, 22:24
av 2stroke4ever
Zuperior skrev:Ta en 4 eller 5 mm borr, och borra RAKT genom O:et på moric boxen, och minnas att ta och täta med något efteråt så det inte slipper in fukt i boxen. Jag borrade själv med en 4,5 mm borr, men minns inte dock exakt hur långt jag borrade.. men om du är försiktig och borrar rakt så kan jag garantera att det går bra, det finns många som jag känner som har borrat och det har gått bra för alla, inte en enda har borrat sönder boxen.
Det är faktiskt synd att det inte finns några trim-cdiboxar till de nyare DT:orna.. Vet nån varför det inte har tillverkats några såna?
är det nån som vet vad man borrar sönder där inne igentligen!???
Postat: 14 juni 2010, 22:26
av Zuperior
2stroke4ever skrev:Zuperior skrev:Ta en 4 eller 5 mm borr, och borra RAKT genom O:et på moric boxen, och minnas att ta och täta med något efteråt så det inte slipper in fukt i boxen. Jag borrade själv med en 4,5 mm borr, men minns inte dock exakt hur långt jag borrade.. men om du är försiktig och borrar rakt så kan jag garantera att det går bra, det finns många som jag känner som har borrat och det har gått bra för alla, inte en enda har borrat sönder boxen.
Det är faktiskt synd att det inte finns några trim-cdiboxar till de nyare DT:orna.. Vet nån varför det inte har tillverkats några såna?
är det nån som vet vad man borrar sönder där inne igentligen!???
tror att det är ett motstånd i kretskortet som man borrar sönder, men är inte riktit säker..

Postat: 14 juni 2010, 22:27
av 2stroke4ever
Zuperior skrev:2stroke4ever skrev:Zuperior skrev:Ta en 4 eller 5 mm borr, och borra RAKT genom O:et på moric boxen, och minnas att ta och täta med något efteråt så det inte slipper in fukt i boxen. Jag borrade själv med en 4,5 mm borr, men minns inte dock exakt hur långt jag borrade.. men om du är försiktig och borrar rakt så kan jag garantera att det går bra, det finns många som jag känner som har borrat och det har gått bra för alla, inte en enda har borrat sönder boxen.
Det är faktiskt synd att det inte finns några trim-cdiboxar till de nyare DT:orna.. Vet nån varför det inte har tillverkats några såna?
är det nån som vet vad man borrar sönder där inne igentligen!???
tror att det är ett motstånd i kretskortet som man borrar sönder, men är inte riktit säker..

skapligt motstånd isåfall som är så stort

Postat: 14 juni 2010, 22:32
av Zuperior
2stroke4ever skrev:Zuperior skrev:2stroke4ever skrev:
är det nån som vet vad man borrar sönder där inne igentligen!???
tror att det är ett motstånd i kretskortet som man borrar sönder, men är inte riktit säker..

skapligt motstånd isåfall som är så stort

haha, sant

kan ju förstås vara något annat också, men skulle ha för mej att en kompis sa att de var nåt motstånd.. ^^
Postat: 14 juni 2010, 22:43
av 2stroke4ever
okej! det låter ju ganska rimligt!
Postat: 14 juni 2010, 23:40
av Holmstrom_93
Spritelovah skrev:Ok, då har jag några nya frågor.
1. Hur långt ska man borra och om man använder en 4mm
2. Finns det en chans att man måste borra igen med en 5mm?
3. Vad kostar en ny CDI box till DT50R 09-an?
4. Om någon här har en box till salu som passar min moppe och isf kan borra ett hål och täta det åt mig för en extra summa

?
5. Det stog något i instruktionsboken om att man var tvungen att programmera om CDIn? stämmer det eller är det bara att plugga in den och köra?
6. Kan någon länka en cdi som dom VET passar

? jag är lite Efterbliven på den tekniska sidan.
Tack.
1. 1cm djupt +/- 0,1cm, Borra direkt med 5mm borr.
2. 5mm borr.
3. 3,5-3,8k
4. Finns inte många som säljer ostrypa org boxar så du har tur om du får ag på någon.
5. Borra,täta,köra.
6. Finns inga ostrypt cdi till din modell på marknaden för tillfället.
Postat: 26 juni 2010, 12:44
av aerox88cc
borra i O:et o dra pluggen så har du en topp fart på 87

täta hålet smält plast ;D
Postat: 26 juni 2010, 20:43
av bensinskalle
vill bara påpeka att topic inte följer föreskrifterna men låter tråden vara kvar såvida TS ändrar topic inom en snar framtid.
Re: Yamaha DT50R-09
Postat: 28 juni 2010, 17:31
av wahlbeeerg
Spritelovah skrev:Tja, köpte en ny Yamaha DT50R förra året (2009) testade dra ur pluggen förra helgen men om jag har förstått det rätt så har den en varvspärr i cdiboxen som drygar sig. Det vore schysst om någon kunde hjälpa mig att avaktivera den eller säga någon annan makapär som kan göra att moppen hackar i nedförsbackar när man gasar, eller bara gasar när den varvar lite högt

.
Tack på förhand.
Jag har också en Dt årsmodell 09. Jag var väldigt osäker och visste inte vad det skulle bli för resultat. Men jag testade och var väldigt försiktig när jag borrade, rakt igenom. Sedan lindade jag runt boxen med eltejp så det täckte hålet. Jag har inte haft minsta problem sedan jag gjorde det men tänk på att du kan inte göra så den blir strypt igen. Det ända sättet är att köpa en ny CDI-box som kostar 2200 hos Yamaha-Center.
Postat: 28 juni 2010, 17:36
av KarlssoN^
kan man inte öppna upp cdi boxen och klippa av kabel till motståndet ? sen när man vill ha den strypt igen så lödar man ihop kabeln igen ? lr är det kretsar ? Hade varit nice om det var kabel imellan 2 kretskort för då kunde man förlänga den kabel och sätta en vipp-kontakt så man kan stänga av och stätta på när man vill

Postat: 1 juli 2010, 21:05
av zappa_5
Postat: 1 juli 2010, 21:12
av Mura
http://www.youtube.com/watch?v=Mt9eOtoZF74 inte så svårt känner ingen där cdin pajja och det funkar skit bra för mig