KarlssoN^'s Epa update 6 juni
Postat: 12 maj 2010, 22:07
Hejsan nu blir det dubbla projekt starter, vilket vi gillar
så sammanlagt blir det 3 projekt just nu
Mål:
bli klar med den till sommaren
få den snygg
inte bli stoppad
Historia:
Var meningen att jag först skulle ha en 740 a-traktor men sen kom ja på att jag kommer aldrig att kunna köra i 30km/h.... så jag köpte en riktig epa som man kan köra fort med
.
Hämtade epan den 5 maj ute långt åt h*lvete ute i skogen.
efter 30 mil kom jag hem igen kl var då halv 2 på natten, och somnade rätt gött då
"Setup"
3,15/3,31 bakaxel (4,10 nu)
3 växlad låda med spärrad 3, så 1 och 2 varar längre =snabbare
annan kam
"styling"
Lacka om den i någon färg, funderar på blå färg av ngt slag, silver flakes och blå pearl.
lacka motorn, motorummet
kanske sidepipes
feta fälgar
kromad ventil kåpa
Att göra lista:
byta motor
renovera en av mina 3 motorer pga att det är nog en av dom sletnaste b20 jag någonsin hört
låter som det ligger en skiftnyckel i cylinder loppet 
kommer mer sen när jag kommer på mer saker
Bilder:







b18 jag fick med epan

b20 som vi hade hemma

2 förgasare vi hade hemma och samla damm

tog bort röret eftersom det inte satt fast så det hängde ner

Rakt och fint

besluts ångest.. vilka fälgar skall jag ha ?!?!? har 2 hemma som är rätt så breda då iaf


Update 13 Maj
Så nu var det dags för update
(Y)
Det blev att börja klyva den b18 motorn jag fick med epan och den b20 jag hade hemma
började pilla bort alla grenrör, bensinpump, fördelare, ventil kåpa och sånt skit


koppling och topp borta

han jag köpte epan sa att den hade startat och gick bra i somras och det var bara att spraya lite 5-56 på svänghjulet så skulle den starta..
jo tjenare, det såg jag ju efter jag hade plockat bort toppen


fördelaren har sett bättre dar

kam drev
sump borta med 

vev och skit.

kolvarna ute

b18 kolv VS mt5 39.5mm kolv


nu är vev, stakar och kolv ute och där i mitten står ett tomt block

så nu var det dags att klyva andra motorn idag
b20 FTW
denna motor har bara rullat 10 år sedan har den stått hemma inne i värmen resten så alla lager är som nytt !! det gillar vi
kolv, vev och vevstake ute ur den med

2 vevar

2 klyvna motorer + massa skit

var och leta lite smått i våra guldgruvor, och hitta lite kammar
c-kam A-kam och någon random original kam

våran fina lagning på en defekt kam som nu är inte defekt


hittade även ngr kopplingar

och mätare
jag tror jag skall ta bort den färgen för det är mässing under så kan jag polera

Update 14 Maj
nu blir det en lite update och det har hänt lite
Hängde på L88 scoop som ja fick med epan


Och hittade en väldigt speciell fast sättning av dörr stoppet
innehåller en hjulmutter, massa brickor och en böjd spik
kolvringar

skärmarna var fastsvetsade på ett ställe så farsan fick kapa bort de medans ja slipa ena skärmen plåtren

bild på skärmen som jag gör klar till lack

båda skärmar borta

Update 16maj
Så nu var det update igen
skulle egentligen fixa lite med epa igår, men morsan fyllde och kom massa gäster
aja, blev en update idag då iaf 
slipa skärma första klar

andra klar

Bonus Bild, lackerings jobb åt en kund som hade köpt en bil som någon hade ristat in "H*RA" på motorhuven

Update 22 maj
har inte kunnat jobbat på epan i veckan pga läx
men nu har jag jobbat lite idag
lite bilder
plockade av hela fronten nu
Började även plocka bort toppen för att se vad som egentligen hade hänt 

toppen borta och annat skit så som värmepaket och massa annat skit



toppen

Hittade även att ena ventilen var väldigt sliten/ lr så hade dom slipat ventil korgen :/

så som den skall vara

Hittade även att det var väldigt spel i cylindern, man skall inte kunna se kolvringen, och den blanka saken på sidan av kolven som man ser, är kolvringen
hittade även varför det lät som det var än skiftnyckel i cylinderloppet för när jag drog runt motor så när den var i övre död läge och nedre död läge så klunka och glappa det som fan

2½ motorer

bonusbild :
innan vi lackade huven, och kunden hämtade bilen idag som vi hade monterat allt på

skärmen

Update 23 maj
så nu var det update igen
har hänt en del
Hämta hem fälgarna från ett lager vi har bildelar och skit

Sedan när jag skulle montera dom så märkte jag att fälgarna inte passa, trodde först att dom var till merceders, men var tydligen till 140



som tur var, så passa inte fälgarna så vi kolla lite i våra gömmor så vi hitta ett par five spoke blir 10" bredda bak med
passade bilen mkt bättre


lyfte ur motorn


gick lös med kofoten på den såkallade "baslåda". massa fogskum var det då iaf
en sopsäck och en ica kasse

så det var allt för idag
Nästa är att strippa torpedvägen och börja slipa och sedan lacka skiten
silver med silverflakes
Update 6 juni
Nu har det hänt en del idag
orkar inte skriva en massa skit, så jag lägger bara in bilder
och kanske skriver till bilderna
länsade ramen på skit och använde mitt special verktyg
och tryckluft

stripade torpedväggen och slipa den

lite annat

tog ut insturmentbrädan

Tight

typ det ända stället där det är så mkt spackel
kommentera nu för f-n


Mål:
bli klar med den till sommaren
få den snygg
inte bli stoppad

Historia:
Var meningen att jag först skulle ha en 740 a-traktor men sen kom ja på att jag kommer aldrig att kunna köra i 30km/h.... så jag köpte en riktig epa som man kan köra fort med

Hämtade epan den 5 maj ute långt åt h*lvete ute i skogen.
efter 30 mil kom jag hem igen kl var då halv 2 på natten, och somnade rätt gött då

"Setup"
3,15/3,31 bakaxel (4,10 nu)
3 växlad låda med spärrad 3, så 1 och 2 varar längre =snabbare

annan kam
"styling"
Lacka om den i någon färg, funderar på blå färg av ngt slag, silver flakes och blå pearl.

lacka motorn, motorummet
kanske sidepipes
feta fälgar

kromad ventil kåpa
Att göra lista:
byta motor
renovera en av mina 3 motorer pga att det är nog en av dom sletnaste b20 jag någonsin hört


kommer mer sen när jag kommer på mer saker

Bilder:







b18 jag fick med epan


b20 som vi hade hemma


2 förgasare vi hade hemma och samla damm


tog bort röret eftersom det inte satt fast så det hängde ner


Rakt och fint



besluts ångest.. vilka fälgar skall jag ha ?!?!? har 2 hemma som är rätt så breda då iaf



Update 13 Maj

Så nu var det dags för update

Det blev att börja klyva den b18 motorn jag fick med epan och den b20 jag hade hemma

började pilla bort alla grenrör, bensinpump, fördelare, ventil kåpa och sånt skit



koppling och topp borta


han jag köpte epan sa att den hade startat och gick bra i somras och det var bara att spraya lite 5-56 på svänghjulet så skulle den starta..
jo tjenare, det såg jag ju efter jag hade plockat bort toppen



fördelaren har sett bättre dar



kam drev



vev och skit.


kolvarna ute

b18 kolv VS mt5 39.5mm kolv



nu är vev, stakar och kolv ute och där i mitten står ett tomt block


så nu var det dags att klyva andra motorn idag

b20 FTW

denna motor har bara rullat 10 år sedan har den stått hemma inne i värmen resten så alla lager är som nytt !! det gillar vi

kolv, vev och vevstake ute ur den med


2 vevar

2 klyvna motorer + massa skit

var och leta lite smått i våra guldgruvor, och hitta lite kammar

c-kam A-kam och någon random original kam


våran fina lagning på en defekt kam som nu är inte defekt



hittade även ngr kopplingar


och mätare

jag tror jag skall ta bort den färgen för det är mässing under så kan jag polera


Update 14 Maj
nu blir det en lite update och det har hänt lite

Hängde på L88 scoop som ja fick med epan



Och hittade en väldigt speciell fast sättning av dörr stoppet

innehåller en hjulmutter, massa brickor och en böjd spik


kolvringar

skärmarna var fastsvetsade på ett ställe så farsan fick kapa bort de medans ja slipa ena skärmen plåtren


bild på skärmen som jag gör klar till lack


båda skärmar borta


Update 16maj
Så nu var det update igen

skulle egentligen fixa lite med epa igår, men morsan fyllde och kom massa gäster


slipa skärma första klar


andra klar


Bonus Bild, lackerings jobb åt en kund som hade köpt en bil som någon hade ristat in "H*RA" på motorhuven


Update 22 maj
har inte kunnat jobbat på epan i veckan pga läx

men nu har jag jobbat lite idag

lite bilder

plockade av hela fronten nu



toppen borta och annat skit så som värmepaket och massa annat skit




toppen

Hittade även att ena ventilen var väldigt sliten/ lr så hade dom slipat ventil korgen :/

så som den skall vara

Hittade även att det var väldigt spel i cylindern, man skall inte kunna se kolvringen, och den blanka saken på sidan av kolven som man ser, är kolvringen



2½ motorer


bonusbild :
innan vi lackade huven, och kunden hämtade bilen idag som vi hade monterat allt på


skärmen

Update 23 maj
så nu var det update igen

har hänt en del

Hämta hem fälgarna från ett lager vi har bildelar och skit


Sedan när jag skulle montera dom så märkte jag att fälgarna inte passa, trodde först att dom var till merceders, men var tydligen till 140




som tur var, så passa inte fälgarna så vi kolla lite i våra gömmor så vi hitta ett par five spoke blir 10" bredda bak med

passade bilen mkt bättre



lyfte ur motorn


gick lös med kofoten på den såkallade "baslåda". massa fogskum var det då iaf



så det var allt för idag



Update 6 juni
Nu har det hänt en del idag

orkar inte skriva en massa skit, så jag lägger bara in bilder

länsade ramen på skit och använde mitt special verktyg


stripade torpedväggen och slipa den

lite annat

tog ut insturmentbrädan

Tight


typ det ända stället där det är så mkt spackel

kommentera nu för f-n
