Sida 1 av 1

Bränner tändstift

Postat: 9 maj 2010, 19:46
av Blindan
Tja, jag har en ludix blaster 06 som bränner tändstift hela tiden. Jag har bytt cdibox, tändhat och jag har inte för litet munstycker eller skit i förgasaren. Jag har malossi 70, originalrör och luftburk.

HJÄLP MIG!!

Postat: 9 maj 2010, 19:56
av -TeddaN-
För låg värmeskala på stiften?

Postat: 9 maj 2010, 20:02
av beckvall
va ha du för värme skala?`kör 9 eller 10. byt tändkabeln 4kr metern på mekonomen ;)

Postat: 9 maj 2010, 21:43
av Blindan
Jag kör på 9, jag ska testa med att byta tändkabel. Men det låter för enkelt att det bara ska vara att byta kabel.. Om det inte är tändkabeln vad kan det då vara?

Postat: 9 maj 2010, 22:50
av beckvall
ingen aning? va händer med stiften då?

Postat: 9 maj 2010, 23:08
av Blindan
Dom slutar bara att fungerar, dom "knäcks"

Postat: 10 maj 2010, 06:48
av 2stroke4ever
Blindan skrev:Dom slutar bara att fungerar, dom "knäcks"
blir ditt avgasrör jättevarmt när du kör?

Postat: 10 maj 2010, 08:25
av Blindan
Det blir ganska varmt..

Postat: 10 maj 2010, 09:46
av Osten R
de blir ju allas :P

Postat: 10 maj 2010, 12:55
av 2stroke4ever
men asså. ibland blir avgasrören tok varma. inte bara vanligt varmt.
det beror på för snål blandning eller sot osv.
om det blir jätte jätte varmt kan d ju va så att temperaturen vid stiftet är lika så. och elektroden bränns av?

Postat: 10 maj 2010, 13:12
av Motard-Man
ursäkta min dumhet , men vad gör man då man bränner ett tändstift?
blir det överhettat och faller sönder? :)

Postat: 10 maj 2010, 14:53
av akratz
det brinner upp :D

Postat: 10 maj 2010, 15:23
av Blindan
Jag kör då inte försnålt, jag kör på 2%, jag har tempmätar på cylindern och den blir då aldrig för varm.. Men jag ska testa med att byta tändkabel och sota ur röret!

Postat: 10 maj 2010, 16:20
av Gl3nn
är du säker på att du blandar rätt?
tändstiften kan gå även om du blandar för mycket olja.

Postat: 10 maj 2010, 16:26
av Tullis
2% verkar ganska snålt. Kör ca 2% till original...

Postat: 10 maj 2010, 16:32
av Blindan
Tändstiften har fin färg. Jag tror inte att det är det som är felet..

Postat: 10 maj 2010, 21:15
av 2stroke4ever
om du har rätt blandning borde du lyssna efter knackningar i motorn.

Postat: 10 maj 2010, 21:43
av bensinskalle
Blindan skrev:Jag kör då inte försnålt, jag kör på 2%, jag har tempmätar på cylindern och den blir då aldrig för varm.. Men jag ska testa med att byta tändkabel och sota ur röret!
Det är den interna temperaturen som spelar roll, tempgivaren säger bara hur varmt kylvattnet/ topplocket är.

Har du rätt längd på stiftet å sånt då? Finns ju två oliak längder på stiften i regel, lång o kort.

Postat: 10 maj 2010, 23:18
av Naiko
Måste bara fråga köpte du moppen från Haparanda ? :D

Postat: 11 maj 2010, 12:02
av Blindan
Jo det har jag gjort, vaddådå?

Postat: 11 maj 2010, 14:08
av Blindan
Nu har jag bytt tändkabel och hatt, han bränn dom fortfarande

Postat: 13 maj 2010, 19:19
av Motard-Man
hur mycket procent olja ska man blanda till trimmat för att inte bränna tändstiftet?

Postat: 13 maj 2010, 19:25
av TK_DRAC
Motard-Man skrev:hur mycket procent olja ska man blanda till trimmat för att inte bränna tändstiftet?
har inte med oljan å göra. Kör på 2-3% så e de bra.

Postat: 14 maj 2010, 14:21
av Motard-Man
ouki