Sida 1 av 1

Plugg till Derbi Senda gilera rcr

Postat: 15 mars 2010, 22:34
av bonnbiv
Hur ser pluggen ut på en gilera rcr och Derbi Senda? Jag ska svettsa det en laglig strypning på mitt rör och moped handlarn sa att en brika inte är godkänd som strypning måste vara orgenl hur ser den ut så man kan tillvärka en skicka bild om ni har en

Re: Plugg till Derbi Senda gilera rcr

Postat: 15 mars 2010, 22:46
av guth
bonnbiv skrev:Hur ser pluggen ut på en gilera rcr och Derbi Senda? Jag ska svettsa det en laglig strypning på mitt rör och moped handlarn sa att en brika inte är godkänd som strypning måste vara orgenl hur ser den ut så man kan tillvärka en skicka bild om ni har en
skit i din handlare! gör en egenplugg, tror knappast polisen öppnar upp röret och kollar utifall de är en originalplugg.

Postat: 15 mars 2010, 22:50
av TK_DRAC
om du har en äldre moppe så ska kan det vara en sån plugg som katalysatorn sitter i. Isf får du ju köpa en sån men om det är dem nyare som har gummislangar från röret till en externkatalysator så är det ju bara att göra en brick med rätt diameter till hålet.

Postat: 15 mars 2010, 23:09
av bonnbiv
gjejjen är den att mopen ska visas upp för en besikningsman och dom godkänner icke en bricka den ska vara orgenl. Hjölp mig måste veta hur det ser ut orgenal

Postat: 15 mars 2010, 23:43
av fax110
bonnbiv skrev:gjejjen är den att mopen ska visas upp för en besikningsman och dom godkänner icke en bricka den ska vara orgenl. Hjölp mig måste veta hur det ser ut orgenal
då är det en katalysator, läs på om en sådan det är inget man bygger själv utan det är gjort av en material med flera ''celler'' som vid kontakt med avgaser ''dödar'' dåliga grejer i avgaserna ungefär.

du måste köpa en ny eller begagnad men lita inte på din lokala hanlare utan ring till din lokala besiktning eller gå dit. det är gratis att fråga ;)

Postat: 16 mars 2010, 00:20
av bonnbiv
NEJNEJNEJ besiktningsmannen kräver att det ska vara åtgärdat som det var orgenla vill säga en konformad typ ingen jävla bricka det ska sättas dit en orgenal plugg i mynningen Hur ser den ut!

Postat: 16 mars 2010, 06:47
av T0ff3
Tror du att han skulle kolla? Det tror inte jag, sålänge den går laglig hastighet.

Postat: 16 mars 2010, 11:04
av Tullis
bonnbiv skrev:NEJNEJNEJ besiktningsmannen kräver att det ska vara åtgärdat som det var orgenla vill säga en konformad typ ingen jävla bricka det ska sättas dit en orgenal plugg i mynningen Hur ser den ut!
Börja med att stava rätt.
Om du har originalröret men som är urpluggad behöver du bara svetsa dit en bricka som stryper mer moppen till rätt hastighet.

Annars skulle du ju aldrig kunna använda ett strypt trimmsystem som lagligt.

Postat: 16 mars 2010, 12:16
av bonnbiv
Vad är ditt problem? Jag har gjort det besiktningen GODKÄNNER det INTE för att det ska vara otgärdat som det var från början. VIll vet hur pluggen ser ut Tack inte svar från nån proffsig 15åring.

Postat: 16 mars 2010, 14:22
av fax110
bonnbiv skrev:Vad är ditt problem? Jag har gjort det besiktningen GODKÄNNER det INTE för att det ska vara otgärdat som det var från början. VIll vet hur pluggen ser ut Tack inte svar från nån proffsig 15åring.
vet inte vad ditt problem är ? har ju redan svarat på din fråga, det sitter en katalysator där och dom går inte bygga själv om du inte möjligt vis kan kapa sönder en bil katalysator och använda ''cellerna'' där i men det vet jag inte om det går och då är pluggen formad som en lång kona med katalysator celler i konan. och jag skrev att du skulle läsa om katalysatorer men om du verkligen inte orkar och bara kan sitta där å dampa på folk ska jag skriva lite snabbt om vad jag fan på internet.

Den vanligaste tekniska tillämpningen för katalysatorer är för katalytisk avgasrening i bilar eller andra tekniska system där avgaser uppstår. I denna typ av katalysatorer katalyserar platina, palladium eller rodium omvandlingen av kolmonoxid, kolväten och kväveoxider till koldioxid, syrgas, vattenånga och kvävgas.

och detta ger dig lägre effekt eftersom pluggen är en lång kona med ett litet hål i slutet och är bra mot miljön för att det sitter katalysator material i din plugg

(kopierat från internet)

förstår du nu eller ska jag måsta komma med en bok om katalysatorer till din hand?

Postat: 16 mars 2010, 15:04
av bensinskalle
Ni är ju goa allihopa

Till coh börja med, vad har du för moppe? rcr har plugg ja, x-treme har inte plugg, drd har plugg.

Pluggen är precis som du säger, en konad "bricka", kanske 8-10 mm i hålet.

Postat: 16 mars 2010, 15:08
av fax110
bensinskalle skrev:Ni är ju goa allihopa

Till coh börja med, vad har du för moppe? rcr har plugg ja, x-treme har inte plugg, drd har plugg.

Pluggen är precis som du säger, en konad "bricka", kanske 8-10 mm i hålet.
jo Derbi Senda och gilera rcr är ju olika mopeder :P men visst har dom en katalysator båda två `? och är inte besiktningen väldigt petig på just katalysatorerna pga miljö osv?

Postat: 16 mars 2010, 16:32
av bonnbiv
AA men på namnet allt är ju samma! Har en gilerar rcr. Jag tog bort pluggen åkte fast. ska besikta om den och jag tänkte humm bara svettsa dit en brika så den går i 45 gjorde det sen när jag lämnar röret till moped handlarn som ska godkänna det säger han det här är inte åtgärdat till ett orgenal det här är utbytt får det inte vara sätt tillbax en orgenal plugg och komtillbax.

Postat: 16 mars 2010, 16:38
av bensinskalle
Testa att gå till en annan mopedhandlare. Har du svetsat fast pluggen ordentligt och moppen går lagligt så borde en schysst handlare godkänna.

Men har du plockat ur katalysatorn också eller? I så fall måste den ju i igen.

Postat: 16 mars 2010, 17:05
av bonnbiv
Min morsas kille svettsa den runt om så den skulle sitta ordenkligt och den gick i ungefär 50 på mätaren på raka.

Postat: 16 mars 2010, 17:33
av Tullis
Att du redan hade lämnat den till en handlare som skulle godkänna hade du inte nämnt innan.
Hum, men när du tog bort pluggen måste du väll veta hur den ser ut. Men som sagt, det är en kona på gilera.
Har svårt att tro att de har svårt att godkänna det.

Postat: 16 mars 2010, 18:02
av bonnbiv
nae fans ingen när jag köpte mopeden

Postat: 23 mars 2010, 18:44
av rajklo
asså pluggen ser ut som en bricka med ett litet rör på ungefär 4cm långt.
8-10mm tror ja hålet e ;)

Postat: 23 mars 2010, 18:56
av guth
bonnbiv skrev:Min morsas kille svettsa den runt om så den skulle sitta ordenkligt och den gick i ungefär 50 på mätaren på raka.
i helevete att dom tog loss röret och kollade på pluggen.

Postat: 21 juni 2010, 15:10
av Fiskarn93
en gilera har en katalysator men jag är tveksam om den sitter fasst i pluggen?? pluggen är iaf riktigt fast svettsad i mynningen på avgassystemet!!

Du sa ju själv att du tog bort pluggen.. då borde du veta hur den såg ut!!
jag har svårt att förstå hur du menar, alla har ju förklarat precis hur det är xD