Sida 1 av 1

Cylindern blir för varm.

Postat: 22 januari 2010, 22:12
av Unlimited Edition
Hej
Jag har problem med min Derbi DRD 2005a, cylindern blir väldigt varm och jag vågar inte köra med den för jag tror den skulle nypa. Jag vet inte om kylarvattnet cirkulerar men vet någon vad det kan vara för fel? Man kan int hålla i locket efter att man har kört ca 10 min. Och cylindern blir oxo ganska het.

Postat: 22 januari 2010, 22:15
av davjoh
vattenpumpen kan vara sönder ?

Postat: 22 januari 2010, 22:19
av Unlimited Edition
davjoh skrev:vattenpumpen kan vara sönder ?
Nej, den är hel.

Postat: 22 januari 2010, 22:23
av davjoh
okej, är det så det måste vara vakum på 05orna ? Kan vara att du måste lufta systemet :p

Postat: 22 januari 2010, 22:26
av Unlimited Edition
davjoh skrev:okej, är det så det måste vara vakum på 05orna ? Kan vara att du måste lufta systemet :p
Hur luftar man det då? Jag öppnade dendär skruven där vid vattenpumpen och då kom det bara vätska ut .

Postat: 22 januari 2010, 22:32
av davjoh
hittade detta,

Det går en slang från radiatorn(kylaren) ner till topplocket på cylindern, ta av den slangen och häll vatten i radiatorn. Sedan kan du hälla lite i slangen till topplocket också. Efter det sätter du tilbaka slangen, och fyller på behållaren med kylarvatten, sedan blåser du i tanken ( ingen luft får komma ut, du ska liksom täcka hela hålet med munnen), när du blåser så åker vattnet upp i slangarna och det blir tryck Blås så några/många gånger.

Postat: 22 januari 2010, 22:34
av Unlimited Edition
davjoh skrev:hittade detta,

Det går en slang från radiatorn(kylaren) ner till topplocket på cylindern, ta av den slangen och häll vatten i radiatorn. Sedan kan du hälla lite i slangen till topplocket också. Efter det sätter du tilbaka slangen, och fyller på behållaren med kylarvatten, sedan blåser du i tanken ( ingen luft får komma ut, du ska liksom täcka hela hålet med munnen), när du blåser så åker vattnet upp i slangarna och det blir tryck Blås så några/många gånger.
Okej, skall prova med det imorgon. Det kan inte vara något annat än med sjävla kylningen då som den går varm?

Postat: 22 januari 2010, 22:41
av davjoh
vet inte, är ingen expert på kylare, :P

Postat: 22 januari 2010, 22:43
av Unlimited Edition
davjoh skrev:vet inte, är ingen expert på kylare, :P
Ok, men tack endå (:

Postat: 22 januari 2010, 22:54
av chifen
Klart cylindern blir varm, tänk dig om du varvar i snitt 6000rpm/minut. Då har en bensin/luftblandning i cylindern exploderat 60 000gånger under 10 minuter. Att cylindern blir varm är inget konstigt alls, men om den blir onormalt varm är det ju ett problem.

Hur är kylaren? Är alla slangar varma och blir kylaren varm? Om inte kylaren blir varm så är det troligen stopp någon stans i systemet eller stora luftfickor. Om det är stopp så är termostaten ett ställe att titta på, den kan ha gett upp hoppet och låst sig i stängt läge.

Postat: 22 januari 2010, 23:35
av bensinskalle
Om din motor blir överhettad så kommer de garanterat att koka. Så länge du inte har halva kylarsystemet fyllt med luft eller proppar i kylarslangarna så kommer de märkas.

arbetstempen ligger nånstans runt 80 grader på en motor. De ä lika varmt som riktigt varm vatten man har i vattenkranen i köket, så de är klart att cylindern känns varm.

Postat: 23 januari 2010, 00:36
av -TeddaN-
Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.

Postat: 23 januari 2010, 00:54
av fax110
så länge inte överhettnings lampan lysar tror jag inte det är nå större fel men termostatet kan ju ha gett upp finns en guide om hur du kollar den men det är inte troligt att den skulle get up på en så ny moped

Postat: 23 januari 2010, 01:00
av TK_DRAC
-TeddaN- skrev:Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...

Postat: 23 januari 2010, 02:02
av bluerider94
TK_DRAC skrev:
-TeddaN- skrev:Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
alla orginal cyllar är inte gjutjärn!

En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...

Postat: 23 januari 2010, 02:09
av TK_DRAC
bluerider94 skrev:
TK_DRAC skrev:
-TeddaN- skrev:Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
alla orginal cyllar är inte gjutjärn!

En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
vilka mopeder har inte det då? :?

Postat: 23 januari 2010, 02:19
av bluerider94
alla med Derbi motorn

Postat: 23 januari 2010, 09:24
av -TeddaN-
Ja och en aluminium cylinder brukar inte bli så varm...

Postat: 23 januari 2010, 09:48
av Unlimited Edition
-TeddaN- skrev:Ja och en aluminium cylinder brukar inte bli så varm...
Jag har
Airsal 70cc Racing
21mm Racing dellorto
Polini luft
Opluggat org rör.

Postat: 23 januari 2010, 10:14
av Daanne
Det är en Aluminium cylinder. Har du tagit bort kylaren någon gång?

Postat: 23 januari 2010, 14:04
av fax110
TK_DRAC skrev:
bluerider94 skrev:
TK_DRAC skrev: alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
alla orginal cyllar är inte gjutjärn!

En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
vilka mopeder har inte det då? :?
om inte jag är ute i rymden så har väll alla am6or också aluminium orginal ?

Postat: 23 januari 2010, 14:25
av bluerider94
du är i rymden :wink:

Postat: 23 januari 2010, 17:45
av MinikeV
bluerider94 skrev:alla med Derbi motorn
Min orginal är gjutjärn och jag har Derbi motorn

Postat: 23 januari 2010, 17:52
av -TeddaN-
fax110 skrev:
TK_DRAC skrev:
bluerider94 skrev: alla orginal cyllar är inte gjutjärn!

En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
vilka mopeder har inte det då? :?
om inte jag är ute i rymden så har väll alla am6or också aluminium orginal ?
Nej dom flesta har gjutgjärn...

Postat: 23 januari 2010, 19:16
av bluerider94
MinikeV skrev:
bluerider94 skrev:alla med Derbi motorn
Min orginal är gjutjärn och jag har Derbi motorn
d50bo? har du gjutjärn orginal på din d50bo gissar jag att ägarn innan har bytat...

Postat: 23 januari 2010, 22:17
av MinikeV
bluerider94 skrev:
MinikeV skrev:
bluerider94 skrev:alla med Derbi motorn
Min orginal är gjutjärn och jag har Derbi motorn
d50bo? har du gjutjärn orginal på din d50bo gissar jag att ägarn innan har bytat...
Jag har d50bo men förresten kan det faktiskt vara aluminium för då jag bytte cylinder nu i vinter så var nya cylindern mycket tyngre än orginal :D

Postat: 23 januari 2010, 22:26
av bluerider94
d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)

Postat: 23 januari 2010, 23:09
av Fikon
Unlimited Edition skrev:
-TeddaN- skrev:Ja och en aluminium cylinder brukar inte bli så varm...
Jag har
Airsal 70cc Racing
21mm Racing dellorto
Polini luft
Opluggat org rör.
ett effektrör kommer göra mycket på mätaren!

Postat: 24 januari 2010, 00:27
av TK_DRAC
min polare har en Derbi 05a den har gjujärn å de står ju Derbi på cylindern...

Postat: 24 januari 2010, 00:29
av Notn4
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S

Postat: 24 januari 2010, 00:31
av TK_DRAC
Notn4 skrev:
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
om de e så kallt så kanske du har en dålig blandning med vatten och glykol så de e fruset i slangarna å då blir ju bara cylindern för för att de inte cirkulerar elr så e de bara termostaten som e cp xp

Postat: 24 januari 2010, 19:03
av bensinskalle
Notn4 skrev:
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
Ja kolla så de inte har frusit nånting.

Sen måste du isolera kylaren, sätt en kartongbit eller nåt framför den. När de är så kallt ute så kyler kylsystemet för bra så cylindern kommer inte upp i arbetstemp.



Derbi har alucylindrar, garanterat alla D50B0, och om ni nu stött på gjutjärn så vill jag veta hur ni har konstaterat att de är just gjutjärn?

Postat: 24 januari 2010, 19:13
av bluerider94
bensinskalle skrev:
Notn4 skrev:
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
Ja kolla så de inte har frusit nånting.

Sen måste du isolera kylaren, sätt en kartongbit eller nåt framför den. När de är så kallt ute så kyler kylsystemet för bra så cylindern kommer inte upp i arbetstemp.



Derbi har alucylindrar, garanterat alla D50B0, och om ni nu stött på gjutjärn så vill jag veta hur ni har konstaterat att de är just gjutjärn?
Har de gjutjärn på d50bo har ägaren innan bytt :P

Postat: 24 januari 2010, 20:11
av KarlssoN^
Notn4 skrev:
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
och kolla så att den ÄR varm så att inte det är fel på värme mätaren.. men kolla så att de som dom över mig sa