Cylindern blir för varm.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Unlimited Edition
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 januari 2010, 18:37
Ort: FINLAND
Kontakt:

Cylindern blir för varm.

Inlägg av Unlimited Edition »

Hej
Jag har problem med min Derbi DRD 2005a, cylindern blir väldigt varm och jag vågar inte köra med den för jag tror den skulle nypa. Jag vet inte om kylarvattnet cirkulerar men vet någon vad det kan vara för fel? Man kan int hålla i locket efter att man har kört ca 10 min. Och cylindern blir oxo ganska het.
Användarens profilbild
davjoh
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 1 oktober 2009, 17:35

Inlägg av davjoh »

vattenpumpen kan vara sönder ?
Användarens profilbild
Unlimited Edition
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 januari 2010, 18:37
Ort: FINLAND
Kontakt:

Inlägg av Unlimited Edition »

davjoh skrev:vattenpumpen kan vara sönder ?
Nej, den är hel.
Användarens profilbild
davjoh
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 1 oktober 2009, 17:35

Inlägg av davjoh »

okej, är det så det måste vara vakum på 05orna ? Kan vara att du måste lufta systemet :p
Användarens profilbild
Unlimited Edition
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 januari 2010, 18:37
Ort: FINLAND
Kontakt:

Inlägg av Unlimited Edition »

davjoh skrev:okej, är det så det måste vara vakum på 05orna ? Kan vara att du måste lufta systemet :p
Hur luftar man det då? Jag öppnade dendär skruven där vid vattenpumpen och då kom det bara vätska ut .
Användarens profilbild
davjoh
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 1 oktober 2009, 17:35

Inlägg av davjoh »

hittade detta,

Det går en slang från radiatorn(kylaren) ner till topplocket på cylindern, ta av den slangen och häll vatten i radiatorn. Sedan kan du hälla lite i slangen till topplocket också. Efter det sätter du tilbaka slangen, och fyller på behållaren med kylarvatten, sedan blåser du i tanken ( ingen luft får komma ut, du ska liksom täcka hela hålet med munnen), när du blåser så åker vattnet upp i slangarna och det blir tryck Blås så några/många gånger.
Användarens profilbild
Unlimited Edition
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 januari 2010, 18:37
Ort: FINLAND
Kontakt:

Inlägg av Unlimited Edition »

davjoh skrev:hittade detta,

Det går en slang från radiatorn(kylaren) ner till topplocket på cylindern, ta av den slangen och häll vatten i radiatorn. Sedan kan du hälla lite i slangen till topplocket också. Efter det sätter du tilbaka slangen, och fyller på behållaren med kylarvatten, sedan blåser du i tanken ( ingen luft får komma ut, du ska liksom täcka hela hålet med munnen), när du blåser så åker vattnet upp i slangarna och det blir tryck Blås så några/många gånger.
Okej, skall prova med det imorgon. Det kan inte vara något annat än med sjävla kylningen då som den går varm?
Användarens profilbild
davjoh
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 1 oktober 2009, 17:35

Inlägg av davjoh »

vet inte, är ingen expert på kylare, :P
Användarens profilbild
Unlimited Edition
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 januari 2010, 18:37
Ort: FINLAND
Kontakt:

Inlägg av Unlimited Edition »

davjoh skrev:vet inte, är ingen expert på kylare, :P
Ok, men tack endå (:
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Klart cylindern blir varm, tänk dig om du varvar i snitt 6000rpm/minut. Då har en bensin/luftblandning i cylindern exploderat 60 000gånger under 10 minuter. Att cylindern blir varm är inget konstigt alls, men om den blir onormalt varm är det ju ett problem.

Hur är kylaren? Är alla slangar varma och blir kylaren varm? Om inte kylaren blir varm så är det troligen stopp någon stans i systemet eller stora luftfickor. Om det är stopp så är termostaten ett ställe att titta på, den kan ha gett upp hoppet och låst sig i stängt läge.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om din motor blir överhettad så kommer de garanterat att koka. Så länge du inte har halva kylarsystemet fyllt med luft eller proppar i kylarslangarna så kommer de märkas.

arbetstempen ligger nånstans runt 80 grader på en motor. De ä lika varmt som riktigt varm vatten man har i vattenkranen i köket, så de är klart att cylindern känns varm.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

så länge inte överhettnings lampan lysar tror jag inte det är nå större fel men termostatet kan ju ha gett upp finns en guide om hur du kollar den men det är inte troligt att den skulle get up på en så ny moped
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

-TeddaN- skrev:Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

TK_DRAC skrev:
-TeddaN- skrev:Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
alla orginal cyllar är inte gjutjärn!

En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

bluerider94 skrev:
TK_DRAC skrev:
-TeddaN- skrev:Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
alla orginal cyllar är inte gjutjärn!

En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
vilka mopeder har inte det då? :?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

alla med Derbi motorn
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

Ja och en aluminium cylinder brukar inte bli så varm...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
Unlimited Edition
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 17 januari 2010, 18:37
Ort: FINLAND
Kontakt:

Inlägg av Unlimited Edition »

-TeddaN- skrev:Ja och en aluminium cylinder brukar inte bli så varm...
Jag har
Airsal 70cc Racing
21mm Racing dellorto
Polini luft
Opluggat org rör.
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612
Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Daanne »

Det är en Aluminium cylinder. Har du tagit bort kylaren någon gång?
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

TK_DRAC skrev:
bluerider94 skrev:
TK_DRAC skrev: alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
alla orginal cyllar är inte gjutjärn!

En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
vilka mopeder har inte det då? :?
om inte jag är ute i rymden så har väll alla am6or också aluminium orginal ?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

du är i rymden :wink:
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

bluerider94 skrev:alla med Derbi motorn
Min orginal är gjutjärn och jag har Derbi motorn
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

fax110 skrev:
TK_DRAC skrev:
bluerider94 skrev: alla orginal cyllar är inte gjutjärn!

En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
vilka mopeder har inte det då? :?
om inte jag är ute i rymden så har väll alla am6or också aluminium orginal ?
Nej dom flesta har gjutgjärn...
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

MinikeV skrev:
bluerider94 skrev:alla med Derbi motorn
Min orginal är gjutjärn och jag har Derbi motorn
d50bo? har du gjutjärn orginal på din d50bo gissar jag att ägarn innan har bytat...
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

bluerider94 skrev:
MinikeV skrev:
bluerider94 skrev:alla med Derbi motorn
Min orginal är gjutjärn och jag har Derbi motorn
d50bo? har du gjutjärn orginal på din d50bo gissar jag att ägarn innan har bytat...
Jag har d50bo men förresten kan det faktiskt vara aluminium för då jag bytte cylinder nu i vinter så var nya cylindern mycket tyngre än orginal :D
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Fikon
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 oktober 2009, 19:10

Inlägg av Fikon »

Unlimited Edition skrev:
-TeddaN- skrev:Ja och en aluminium cylinder brukar inte bli så varm...
Jag har
Airsal 70cc Racing
21mm Racing dellorto
Polini luft
Opluggat org rör.
ett effektrör kommer göra mycket på mätaren!
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

min polare har en Derbi 05a den har gjujärn å de står ju Derbi på cylindern...
Notn4
Svårstartad skrothög
Inlägg: 334
Blev medlem: 12 september 2008, 19:01
Ort: Nykarleby (Finland)

Inlägg av Notn4 »

bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
Bild
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

Notn4 skrev:
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
om de e så kallt så kanske du har en dålig blandning med vatten och glykol så de e fruset i slangarna å då blir ju bara cylindern för för att de inte cirkulerar elr så e de bara termostaten som e cp xp
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Notn4 skrev:
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
Ja kolla så de inte har frusit nånting.

Sen måste du isolera kylaren, sätt en kartongbit eller nåt framför den. När de är så kallt ute så kyler kylsystemet för bra så cylindern kommer inte upp i arbetstemp.



Derbi har alucylindrar, garanterat alla D50B0, och om ni nu stött på gjutjärn så vill jag veta hur ni har konstaterat att de är just gjutjärn?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

bensinskalle skrev:
Notn4 skrev:
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
Ja kolla så de inte har frusit nånting.

Sen måste du isolera kylaren, sätt en kartongbit eller nåt framför den. När de är så kallt ute så kyler kylsystemet för bra så cylindern kommer inte upp i arbetstemp.



Derbi har alucylindrar, garanterat alla D50B0, och om ni nu stött på gjutjärn så vill jag veta hur ni har konstaterat att de är just gjutjärn?
Har de gjutjärn på d50bo har ägaren innan bytt :P
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Notn4 skrev:
bluerider94 skrev:d50bo vet jag att de har alu

är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med :)
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...

btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
och kolla så att den ÄR varm så att inte det är fel på värme mätaren.. men kolla så att de som dom över mig sa
Låst