Hej
Jag har problem med min Derbi DRD 2005a, cylindern blir väldigt varm och jag vågar inte köra med den för jag tror den skulle nypa. Jag vet inte om kylarvattnet cirkulerar men vet någon vad det kan vara för fel? Man kan int hålla i locket efter att man har kört ca 10 min. Och cylindern blir oxo ganska het.
Det går en slang från radiatorn(kylaren) ner till topplocket på cylindern, ta av den slangen och häll vatten i radiatorn. Sedan kan du hälla lite i slangen till topplocket också. Efter det sätter du tilbaka slangen, och fyller på behållaren med kylarvatten, sedan blåser du i tanken ( ingen luft får komma ut, du ska liksom täcka hela hålet med munnen), när du blåser så åker vattnet upp i slangarna och det blir tryck Blås så några/många gånger.
Det går en slang från radiatorn(kylaren) ner till topplocket på cylindern, ta av den slangen och häll vatten i radiatorn. Sedan kan du hälla lite i slangen till topplocket också. Efter det sätter du tilbaka slangen, och fyller på behållaren med kylarvatten, sedan blåser du i tanken ( ingen luft får komma ut, du ska liksom täcka hela hålet med munnen), när du blåser så åker vattnet upp i slangarna och det blir tryck Blås så några/många gånger.
Okej, skall prova med det imorgon. Det kan inte vara något annat än med sjävla kylningen då som den går varm?
Klart cylindern blir varm, tänk dig om du varvar i snitt 6000rpm/minut. Då har en bensin/luftblandning i cylindern exploderat 60 000gånger under 10 minuter. Att cylindern blir varm är inget konstigt alls, men om den blir onormalt varm är det ju ett problem.
Hur är kylaren? Är alla slangar varma och blir kylaren varm? Om inte kylaren blir varm så är det troligen stopp någon stans i systemet eller stora luftfickor. Om det är stopp så är termostaten ett ställe att titta på, den kan ha gett upp hoppet och låst sig i stängt läge.
Om din motor blir överhettad så kommer de garanterat att koka. Så länge du inte har halva kylarsystemet fyllt med luft eller proppar i kylarslangarna så kommer de märkas.
arbetstempen ligger nånstans runt 80 grader på en motor. De ä lika varmt som riktigt varm vatten man har i vattenkranen i köket, så de är klart att cylindern känns varm.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
så länge inte överhettnings lampan lysar tror jag inte det är nå större fel men termostatet kan ju ha gett upp finns en guide om hur du kollar den men det är inte troligt att den skulle get up på en så ny moped
-TeddaN- skrev:Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
-TeddaN- skrev:Derbi har väll aluminium cylinder? dom brukar inte vara så varma så man inte kan lägga handen på utan att få ont, men på min gjutgjärn kan jag inte lägga handen på... men på polarens Derbi är cylindern inte i närheten av lika varm.
alla orginal cyllar är gjutjärn men de låter som det är något som e fel dem ska ju inte bli så varma...
alla orginal cyllar är inte gjutjärn!
En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
alla orginal cyllar är inte gjutjärn!
En gjutjärns cylinder blir såpass varm att du inte kan ha handen mot den när du kört ett tag...
är nästan 100 på att även de äldre Derbi motorerna har det med
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...
btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
jodå, äldre Derbi motorer har också en sån cylinder fast det är väll inte alu cyllar alls på Derbi? ska de inte vara hårdkrom? har ja hört av jävligt många moped experter iaf...
btw lånar tråden snabbt, min temp lampa kommer alltid på efter typ 5min körning och kylaren är iskall, termostatet? eller kan det vara något annat? och dettä händer bara när det är -15 grader eller kallare där ute :S
om de e så kallt så kanske du har en dålig blandning med vatten och glykol så de e fruset i slangarna å då blir ju bara cylindern för för att de inte cirkulerar elr så e de bara termostaten som e cp xp
Ja kolla så de inte har frusit nånting.
Sen måste du isolera kylaren, sätt en kartongbit eller nåt framför den. När de är så kallt ute så kyler kylsystemet för bra så cylindern kommer inte upp i arbetstemp.
Derbi har alucylindrar, garanterat alla D50B0, och om ni nu stött på gjutjärn så vill jag veta hur ni har konstaterat att de är just gjutjärn?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Ja kolla så de inte har frusit nånting.
Sen måste du isolera kylaren, sätt en kartongbit eller nåt framför den. När de är så kallt ute så kyler kylsystemet för bra så cylindern kommer inte upp i arbetstemp.
Derbi har alucylindrar, garanterat alla D50B0, och om ni nu stött på gjutjärn så vill jag veta hur ni har konstaterat att de är just gjutjärn?
Har de gjutjärn på d50bo har ägaren innan bytt
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
och kolla så att den ÄR varm så att inte det är fel på värme mätaren.. men kolla så att de som dom över mig sa