Sida 1 av 2
derbis stora huvudstrypning ^^
Postat: 4 december 2007, 18:51
av bensinskalle
Har ni kollat in i en derbiljuddämpare på lite nyare modeller?????
Innuti den är de en stor vägg, med tre små hål där avgasen går igenom.
Väggen sitter i mitten av dämparen, och på sidan närmast kröken är de tomt, andra sidan sitter de ull...
Så vill ni avstrypa ett originalrör så finns de mer saker att fixa än att rycka plugg o svetsa igen blindrör!!!
ja föreslår främst att byta ljuddämpare, men vill man så borde de gå att borra ett hål i mitten om metallen inte är alltför härdad....
tyckte de skulle vara kul att berätta detta xD
Rätta mig om ja har fel!!! Kunskap är att fela, för att göra rätt nästa gång!!!
Postat: 4 december 2007, 18:55
av chifen
haha så sant

men de är ju segt av Derbi att göra så :O varför gör de inte bara sugrörskrök.. grymt bra för de som ska köra original

Postat: 4 december 2007, 18:59
av bensinskalle
jo säg de till dom!!! men allt för att göra moppen mer svårtrimmad vettu...
Sen finns de ju en till grej kom ja på...
Sitter ju en gummislang på många Derbi, som går från avgasröret till luftburken. Jag rekomenderar starkt att ta loss slangen från burken, eller skära av den, och stoppa in en skruv på den bit som kmr från kröken, och sedan låta den andra änden till luftburken vara!!!
Postat: 4 december 2007, 20:29
av chifen
bensinskalle skrev:jo säg de till dom!!! men allt för att göra moppen mer svårtrimmad vettu...
Sen finns de ju en till grej kom ja på...
Sitter ju en gummislang på många Derbi, som går från avgasröret till luftburken. Jag rekomenderar starkt att ta loss slangen från burken, eller skära av den, och stoppa in en skruv på den bit som kmr från kröken, och sedan låta den andra änden till luftburken vara!!!
går inte att få mycket mer svårtrimmat än sugrörskrök

då måste man ju ha nytt rör eller göra en egen del på röret... ska fan ringa in och klaga xD
Postat: 4 december 2007, 21:15
av bensinskalle
jo men att byta en liten bit av kröken eller att:
* rycka plugg
* svetsa igen blindtarmen
* borra/ BYTA ljuddämpare
lite skillnad :/
Postat: 4 december 2007, 21:21
av bensinskalle
och sugrör ger mer effekt än plugg o allt dessutom, för plugg stör avgasflödet, men i sugröret strömmar de utan störningar, kanske jättelätt, utan att bilda virvlar som stör.....
Postat: 5 december 2007, 14:17
av Fredde92
modeller med sugrörskrök är inte särskillt svårttrimmade. bara till å skaffa en grovkrök

finns på både mohlins och cykelkraft för ca 500 kr.
eller så köper man effektrör.
MVH Fredde
Postat: 5 december 2007, 14:24
av chifen
men svårtrimmat = kostar pengar att trimma.. förstår du?

inte svårare än att köpa rör till vilken moped som hellst... annars kan du göra en egen krök
Postat: 5 december 2007, 14:47
av Fredde92
jahaja du tänker så

Postat: 5 december 2007, 14:48
av Gilera_Racer
hej hur mycket skulle moppen göra om man borrade i pluggen i ljuddämparen eller tog bort den helt?

Postat: 5 december 2007, 14:48
av chifen
haha ja

annars finns det ju ingen moped som är "svårtrimmad" precis
Postat: 5 december 2007, 14:50
av Fredde92
hehe, ne det har du rätt i

Postat: 5 december 2007, 14:51
av Gilera_Racer
hej vad skulle moppen göra om man tog bort pluggen i ljuddämparen eller borrade skulle det göra någon skillnad i axxet eller toppfarten?

Postat: 5 december 2007, 15:06
av chifen
borde göra skillnad ja.. och om du har kvar den kommer moppen bara gå sämre och sämre med tiden efter som hålet sotas igen mer och mer
Postat: 5 december 2007, 16:05
av bensinskalle
borrar du pluggen i dämparen borde de göra en hel del på accen....
bäst är om du tar bort tarmen också, och om du har plugg i kröken... och ta bort pipen till luftburken också, den stryper också ^^
Men ja varnar: de finns risk för att moppen kan väsnas en hel del om man borrar för mkt i origonaldämparen, bäst är att byta den.....
Postat: 5 december 2007, 16:09
av Banken92
Visste jag inte att ljuddämparna hade strypning

Postat: 5 december 2007, 16:10
av bensinskalle
chifen skrev:men svårtrimmat = kostar pengar att trimma.. förstår du?

inte svårare än att köpa rör till vilken moped som hellst... annars kan du göra en egen krök
jo men svårt o svårt... Tänker man på pengar så är de väl svårare,
men bedömer man på hur mycke jobb o så man måste lägga ner så är plugg, tarm osv mkt svårare, då är de ju nästan ett nytt avgassystem som gäller, skillnaden blir ju typ 500 för ny bit av kröken- 1500 eller mer för ett nytt avgassystem
Postat: 5 december 2007, 16:13
av bensinskalle
joru, kika in i den så är de bara svart.....
Därför som Derbi brukar låta som symaskiner orignal
Postat: 5 december 2007, 17:10
av Henry
Visst är det en vägg där, händer det något om man byter ljuddämpare eller tar bort väggen?
NEJ
Stryper så extremt minimalt att du itne känner det överhuvudtaget.
och JA, jag har provat.
Postat: 5 december 2007, 17:14
av velino92
låter det mer om man tar bort strypningen i ljuddämparen??
Postat: 5 december 2007, 17:14
av Henry
velino92 skrev:låter det mer om man tar bort strypningen i ljuddämparen??
Beror hur mycket du tar bort.
Gör det itne det är bara onödigt IMO.
Postat: 5 december 2007, 17:25
av bensinskalle
kanske stämmer :/ .... men sitter en strypning i dämparen gör de, o ja tror mest på att den gör en hel del motstånd mot avgaserna....
Man kanske inte märker skillnad om man inte tatt bort alla andra strypningar....
väggen dämpar ju ljudet en hel del, de sitter ju bara ull på ena sidan, och borrar man då upp väggen i mitten är de som att ta en vanli trimmdämpare och ta bort ullen i ena sidan......
Postat: 5 december 2007, 17:33
av Henry
bensinskalle skrev:kanske stämmer :/ .... men sitter en strypning i dämparen gör de, o ja tror mest på att den gör en hel del motstånd mot avgaserna....
Man kanske inte märker skillnad om man inte tatt bort alla andra strypningar....
väggen dämpar ju ljudet en hel del, de sitter ju bara ull på ena sidan, och borrar man då upp väggen i mitten är de som att ta en vanli trimmdämpare och ta bort ullen i ena sidan......
tror mest den sitter där pga DB krav samt avgaskrav.
Postat: 5 december 2007, 17:36
av bensinskalle
jo visst gör den de... Men avgaskrav är ju att släppa ut mindre, och då måste väl pluggen hindra avgaserna eller???
allså dra ner på effekt... kanske inte mkt, men de händer.....
Postat: 5 december 2007, 17:44
av Henry
bensinskalle skrev:jo visst gör den de... Men avgaskrav är ju att släppa ut mindre, och då måste väl pluggen hindra avgaserna eller???
allså dra ner på effekt... kanske inte mkt, men de händer.....
Eller så är den där för att förhindra att olja samt bensin spotttas ut och samlas där så när det blir mycket så antänds dom istället.
Postat: 5 december 2007, 17:47
av bensinskalle
tror du på de själv??
Att moppen ska baktända i ljuddämparen??
Visst de kan hindra olja och annat skit kan ja väl hålla med om, men inte förbrännas, de har ja svårt att tro, om du inte övertygar mig
Postat: 5 december 2007, 17:52
av Henry
bensinskalle skrev:tror du på de själv??
Att moppen ska baktända i ljuddämparen??
Visst de kan hindra olja och annat skit kan ja väl hålla med om, men inte förbrännas, de har ja svårt att tro, om du inte övertygar mig
Har du aldrig sett en ljuddämpare som "brinner" pga gammal olja som samlats i ullet/ljuddämparen och antänds efter ett tag?
Postat: 5 december 2007, 17:55
av bensinskalle
aldrig någonsin sett en moppe som brinner i ljuddämparen p.g.a. bensin
Postat: 5 december 2007, 17:58
av Henry
bensinskalle skrev:aldrig någonsin sett en moppe som brinner i ljuddämparen p.g.a. bensin
Du tror mig altså inte?
Postat: 5 december 2007, 18:00
av bensinskalle
jo klart de kan hända, men de är väl inte för att bensin o olja samlas i ullen p.g.a. pluggen??? och dessutom så sitter de ju ingen ull på den sidan av dämparen, eller+??
Postat: 5 december 2007, 18:04
av Henry
bensinskalle skrev:jo klart de kan hända, men de är väl inte för att bensin o olja samlas i ullen p.g.a. pluggen??? och dessutom så sitter de ju ingen ull på den sidan av dämparen, eller+??
Vad jiddrar du om nu?
PLuggen som ni bemnämer det är antagligen där för att hålla emot olje stänk och sänka ljudnivån knappt märkbart.
Konstruktören tänkte ju på att det samlas olja där så om man har för slö motor / kör som en kärring kommer det rinna i skarven.
Om du har en liten starkare motor med bättre drag brinner oljan upp.
Postat: 5 december 2007, 18:09
av Banken92
Körde utan ljuddämpare en gång (satt på en x-ray burk istället xD) märktes ingen skillnad..

Postat: 5 december 2007, 18:11
av Henry
Banken92 skrev:Körde utan ljuddämpare en gång (satt på en x-ray burk istället xD) märktes ingen skillnad..

Tack äntligen någon vettig!
Postat: 5 december 2007, 18:28
av bensinskalle
du har helt rätt
slog upp i ett lexikon, och där stod de att henry alltid har rätt xD
Men undrar varför de inte sitter såna i trimmrör?? hmm..... om de inte stryper så kan de ju vara praktiskt me mindre oljestänk
Postat: 5 december 2007, 18:30
av bensinskalle
Banken92 skrev:Körde utan ljuddämpare en gång (satt på en x-ray burk istället xD) märktes ingen skillnad..

x-ray?? xD hehe ja de vore ju coolt att ha själv... En polare har en tuborg-ölburk på sin fs1:a xD