Har ni kollat in i en derbiljuddämpare på lite nyare modeller?????
Innuti den är de en stor vägg, med tre små hål där avgasen går igenom.
Väggen sitter i mitten av dämparen, och på sidan närmast kröken är de tomt, andra sidan sitter de ull...
Så vill ni avstrypa ett originalrör så finns de mer saker att fixa än att rycka plugg o svetsa igen blindrör!!!
ja föreslår främst att byta ljuddämpare, men vill man så borde de gå att borra ett hål i mitten om metallen inte är alltför härdad....
tyckte de skulle vara kul att berätta detta xD
Rätta mig om ja har fel!!! Kunskap är att fela, för att göra rätt nästa gång!!!
jo säg de till dom!!! men allt för att göra moppen mer svårtrimmad vettu...
Sen finns de ju en till grej kom ja på...
Sitter ju en gummislang på många Derbi, som går från avgasröret till luftburken. Jag rekomenderar starkt att ta loss slangen från burken, eller skära av den, och stoppa in en skruv på den bit som kmr från kröken, och sedan låta den andra änden till luftburken vara!!!
bensinskalle skrev:jo säg de till dom!!! men allt för att göra moppen mer svårtrimmad vettu...
Sen finns de ju en till grej kom ja på...
Sitter ju en gummislang på många Derbi, som går från avgasröret till luftburken. Jag rekomenderar starkt att ta loss slangen från burken, eller skära av den, och stoppa in en skruv på den bit som kmr från kröken, och sedan låta den andra änden till luftburken vara!!!
går inte att få mycket mer svårtrimmat än sugrörskrök då måste man ju ha nytt rör eller göra en egen del på röret... ska fan ringa in och klaga xD
och sugrör ger mer effekt än plugg o allt dessutom, för plugg stör avgasflödet, men i sugröret strömmar de utan störningar, kanske jättelätt, utan att bilda virvlar som stör.....
modeller med sugrörskrök är inte särskillt svårttrimmade. bara till å skaffa en grovkrök finns på både mohlins och cykelkraft för ca 500 kr.
eller så köper man effektrör.
chifen skrev:men svårtrimmat = kostar pengar att trimma.. förstår du? inte svårare än att köpa rör till vilken moped som hellst... annars kan du göra en egen krök
jo men svårt o svårt... Tänker man på pengar så är de väl svårare,
men bedömer man på hur mycke jobb o så man måste lägga ner så är plugg, tarm osv mkt svårare, då är de ju nästan ett nytt avgassystem som gäller, skillnaden blir ju typ 500 för ny bit av kröken- 1500 eller mer för ett nytt avgassystem
kanske stämmer :/ .... men sitter en strypning i dämparen gör de, o ja tror mest på att den gör en hel del motstånd mot avgaserna....
Man kanske inte märker skillnad om man inte tatt bort alla andra strypningar....
väggen dämpar ju ljudet en hel del, de sitter ju bara ull på ena sidan, och borrar man då upp väggen i mitten är de som att ta en vanli trimmdämpare och ta bort ullen i ena sidan......
bensinskalle skrev:kanske stämmer :/ .... men sitter en strypning i dämparen gör de, o ja tror mest på att den gör en hel del motstånd mot avgaserna....
Man kanske inte märker skillnad om man inte tatt bort alla andra strypningar....
väggen dämpar ju ljudet en hel del, de sitter ju bara ull på ena sidan, och borrar man då upp väggen i mitten är de som att ta en vanli trimmdämpare och ta bort ullen i ena sidan......
tror mest den sitter där pga DB krav samt avgaskrav.
jo visst gör den de... Men avgaskrav är ju att släppa ut mindre, och då måste väl pluggen hindra avgaserna eller???
allså dra ner på effekt... kanske inte mkt, men de händer.....
bensinskalle skrev:jo visst gör den de... Men avgaskrav är ju att släppa ut mindre, och då måste väl pluggen hindra avgaserna eller???
allså dra ner på effekt... kanske inte mkt, men de händer.....
Eller så är den där för att förhindra att olja samt bensin spotttas ut och samlas där så när det blir mycket så antänds dom istället.
jo klart de kan hända, men de är väl inte för att bensin o olja samlas i ullen p.g.a. pluggen??? och dessutom så sitter de ju ingen ull på den sidan av dämparen, eller+??
bensinskalle skrev:jo klart de kan hända, men de är väl inte för att bensin o olja samlas i ullen p.g.a. pluggen??? och dessutom så sitter de ju ingen ull på den sidan av dämparen, eller+??
Vad jiddrar du om nu?
PLuggen som ni bemnämer det är antagligen där för att hålla emot olje stänk och sänka ljudnivån knappt märkbart.
Konstruktören tänkte ju på att det samlas olja där så om man har för slö motor / kör som en kärring kommer det rinna i skarven.
Om du har en liten starkare motor med bättre drag brinner oljan upp.