Sida 1 av 1
moppen blir överhettad!
Postat: 23 augusti 2009, 20:09
av alexanderkarlsson
har probs me moppen igen nu

har gjort den orginal. baa v-ring borta. o nu när ja åkte t flickvännen så började de ryka o lukta brännt. så stanna o titta under o såg att det låg gräs på röret som låg o glödde.
den läcker lite mellan toppen o cylindern men ska fixa de. kylarn var inte sådär jättevarm så min fundering är om vattenpumpen är trasig. men låter knäppt om den går sönder precis när ja gjorde den orginal.
men har ni något annat förslag lr kan styrka min teori vore ja tacksam..
mvh//aLEx
Postat: 23 augusti 2009, 20:12
av DEA!!
Jag tycker det låter lite konstigt med den där glipan mellan topp o cylinder, ta en koll på det ?:D
Postat: 23 augusti 2009, 20:25
av saav
Att röret e varmt e ju inte att nåt e fel

Postat: 23 augusti 2009, 20:28
av Muffä
Alla original rör kan man steka bacon på

dom blir jäkligt varma:P
Postat: 23 augusti 2009, 20:43
av alexanderkarlsson
mm. men kylarn är inte i närheten så varm som cylindern är. :S ja tror kylarn har blivit varm genom att vattnet i cylindern har blivit varm o värmt upp resten av vattnet.
Postat: 23 augusti 2009, 20:52
av Rabxorzz
Kolla om termostaten funkar då
Postat: 23 augusti 2009, 20:52
av alexanderkarlsson
har glömt sätta dit ngn ens.... så kör utan
Postat: 23 augusti 2009, 21:00
av Robiin937
om du inte har termostat går ju inte vattnet runt som de ska o då blir den för varm
Postat: 23 augusti 2009, 22:10
av alexanderkarlsson
utan termostat så går vattnet runt hela tiden..... termostaten gör så vattnet blir varmt i cylindern sen öppnar den så vattnet kan cirkulera.
Postat: 24 augusti 2009, 12:49
av kallepalle
alexanderkarlsson skrev:utan termostat så går vattnet runt hela tiden..... termostaten gör så vattnet blir varmt i cylindern sen öppnar den så vattnet kan cirkulera.
rätt. det termostaten hjälper till med är att få upp motorn i arbetstemperatur fortare. dock så är den egentligen bara ivägen i högre temperaturer då den stryper flödet
Postat: 24 augusti 2009, 13:50
av runners
termostatet brukar vara en lite mojäng med en fjäder som drar sig samman vid en viss tempratur och stryper vattentillförselen i kylsystemet. Termostaten brukar oftast vara anslutet i någon vattenslang. I annat fall som tidigare sagts kommer vattnet att kretsa runt i kylsystemet och kylas av kylaren när du kör och motorn tar tar betydligt längre tid att nå rätt arbetstempratur, eller kanske överhuvudtaget inte alls.
En motor som inte når rätt arbetstemperatur kan ta långsiktiliga skador och bensinförbrukningen kan också bli högre.
Sätt dit ett nytt termostat, detta har en viktig funktion.

Postat: 24 augusti 2009, 16:07
av alexanderkarlsson
joo. ja har kört me termostat men så bytte ja till en annan topp, då ja trodde de va fel på min topp. o då sket ja i termostat ifall de va den som spöka.