Sida 1 av 1
Är detta ett rimligt pris?
Postat: 15 juli 2009, 20:31
av Alsen
Hello, jo jag lämnade in min motor (från en piaggio nrg power 05) här om dagen för något vevlager eller hela veven har kärvat ihop. Killen som tog emot den sa att han som skulle fixa motorn var på semester och att han skulle vara tillbaka om en vecka. Menmen iallafall: Jag frågade killen som tog emot motorn om han visste på ett umngefär vad det skulle kosta, och då svarade han att det säkerligen kommer att kosta upp mot
5-8000!!! Min fråga till er är? Kan det verkligen vara så dyrt att klyva motorn och byta det som nu är trasigt?
Tack på förhand/// Victor Alsen

Postat: 15 juli 2009, 20:34
av TobbaN
Nja..
hade nog hellre skickat iväg den till någon annan som kan klyva motorer. Och fixa vevpartiet

Kolla runt lite på Mnf, där finns det garanterat folk som kan hjälpa dig

Postat: 15 juli 2009, 20:51
av Alsen
TobbaN skrev:Nja..
hade nog hellre skickat iväg den till någon annan som kan klyva motorer. Och fixa vevpartiet

Kolla runt lite på Mnf, där finns det garanterat folk som kan hjälpa dig

Ok, jag ska googla mnf, för jag vet inte vad det ät

Tack för svaret

Postat: 15 juli 2009, 20:58
av TobbaN
Alsen skrev:TobbaN skrev:Nja..
hade nog hellre skickat iväg den till någon annan som kan klyva motorer. Och fixa vevpartiet

Kolla runt lite på Mnf, där finns det garanterat folk som kan hjälpa dig

Ok, jag ska googla mnf, för jag vet inte vad det ät

Tack för svaret

www.Moppenet.com 
Postat: 15 juli 2009, 21:02
av Alsen
TobbaN skrev:Alsen skrev:TobbaN skrev:Nja..
hade nog hellre skickat iväg den till någon annan som kan klyva motorer. Och fixa vevpartiet

Kolla runt lite på Mnf, där finns det garanterat folk som kan hjälpa dig

Ok, jag ska googla mnf, för jag vet inte vad det ät

Tack för svaret

www.Moppenet.com 
Aha, tack

Postat: 15 juli 2009, 22:04
av kallepalle
priset är absolut inte rimligt för några timmars arbete. dock om han trodde att veven måste bytas och han sätter i en orginalvev så kan de bli dyrt. fråga istället vad dom tar för att klyva motorn, byta vev och lager. så köper du tex en Hebo / motoforce vev själv.
Postat: 15 juli 2009, 22:44
av bensinskalle
kallepalle skrev:priset är absolut inte rimligt för några timmars arbete. dock om han trodde att veven måste bytas och han sätter i en orginalvev så kan de bli dyrt. fråga istället vad dom tar för att klyva motorn, byta vev och lager. så köper du tex en Hebo / motoforce vev själv.
De kostar så mycke, så är de tyvärr... delarna typ 3000, sen blir de några tusenlappar för jobbet ( skitlöjligt )
Postat: 16 juli 2009, 00:17
av sefio
då äre ju fan bättre köpa ny moped, fan är inte värt dom pengarna skulle jag säga, skulle fanimej gjort det sjäv även om man inte kan

Postat: 16 juli 2009, 00:20
av wuedde
det är ju sjuukt dyrt, jag hade nog också försökt göra det själv:P Men känner du inte någon som har lite mer erfarenhet så kanske ni kan hjälpas åt?;)
Postat: 16 juli 2009, 10:53
av bensinskalle
Ja somsagt, de är 500ggr bättre att be någon privat person göra de eller försöka själv
Läs lite guider o fixa en manual så klarar man de själv om man har lite verktyg

Postat: 16 juli 2009, 11:14
av KoNG
Vi hjälper dig här

Köp hem delar själva och fråga oss här på forumet så hjälper vi dig! Du kommer tjäna tusen lappar på det!
Postat: 16 juli 2009, 14:58
av Alsen
KoNG skrev:Vi hjälper dig här

Köp hem delar själva och fråga oss här på forumet så hjälper vi dig! Du kommer tjäna tusen lappar på det!
Ok, tack för svaren allesammans. Jag kanske tar tillbaka motorn och försöker själv då

Jag kan ju börja med att fråga om vilka
särskillda verktyg man kan tänkas behöva. Behöver man till exempel en svänghjulsavdragare?

Någon kan få göra en lista med lämpliga verktyg så vore den personen jättesnäll

Postat: 16 juli 2009, 15:30
av kallepalle
svänghjulsavdragare
olika storlekar på insex,torx och nycklar
gummiklubba kan va bra å ha.
tillgång till en frys om du ska byta vevparti underlättar
de e vad jag kommer på atm.
gärna en kamera också, ta bilder för varje steg du gör så att du kommer ihåg hur allt ska sitta.
Postat: 16 juli 2009, 16:44
av Alsen
kallepalle skrev:svänghjulsavdragare
olika storlekar på insex,torx och nycklar
gummiklubba kan va bra å ha.
tillgång till en frys om du ska byta vevparti underlättar
de e vad jag kommer på atm.
gärna en kamera också, ta bilder för varje steg du gör så att du kommer ihåg hur allt ska sitta.
Ok, tack så hjärtligt

Ni andra kan gärna komplettera med fler verktyg som kan behövas ifall ni kommer på några

Postat: 16 juli 2009, 16:53
av Sendarajder
haha jag skulle lätt kunna göra jobbet för 500kr xD vad kostar en motoforce vev med ramlager typ 1500kr max!
Postat: 16 juli 2009, 17:06
av Alsen
Sendarajder skrev:haha jag skulle lätt kunna göra jobbet för 500kr xD vad kostar en motoforce vev med ramlager typ 1500kr max!
Var bor du då?

Postat: 16 juli 2009, 19:49
av Alsen
Ursäkta dubbelpost...
Men måste man inte balansera vevstaken och sånt när man har satt dit den, eller är det bara om man hyper-trimmar osv?

Postat: 16 juli 2009, 21:14
av jimmie93
skulle nästan kunna gört gratis

Postat: 16 juli 2009, 21:30
av bensinskalle
Alsen skrev:Ursäkta dubbelpost...
Men måste man inte balansera vevstaken och sånt när man har satt dit den, eller är det bara om man hyper-trimmar osv?

Enda gången man måste balansera är när man byter vevlager ( alltså tar isär själva veven ), köper man en ny vev är de bara att trycka i den o sen ut o tuta o köra
Du måste ha en momentnyckel och ett åtdragningsschema så du vet hur hårt du ska dra bultarna till cylindern osv

Postat: 16 juli 2009, 21:58
av Alsen
bensinskalle skrev:Alsen skrev:Ursäkta dubbelpost...
Men måste man inte balansera vevstaken och sånt när man har satt dit den, eller är det bara om man hyper-trimmar osv?

Enda gången man måste balansera är när man byter vevlager ( alltså tar isär själva veven ), köper man en ny vev är de bara att trycka i den o sen ut o tuta o köra
Du måste ha en momentnyckel och ett åtdragningsschema så du vet hur hårt du ska dra bultarna till cylindern osv

Ok, då slipper man det ju

Tack för tipsen om momentnyckeln och åtdragningsschemat. Vet någon var man kan få tag i ett sådant schema?

Postat: 16 juli 2009, 22:01
av Alsen
jimmie93 skrev:skulle nästan kunna gört gratis

Klart ett den som gär det ska ha betalt

Men var ligger Hallsberg? Och om det inte ligger för långt ifrån skåne, skulle du kunna göra det då?

Postat: 17 juli 2009, 00:50
av Sendarajder
Alsen skrev:Sendarajder skrev:haha jag skulle lätt kunna göra jobbet för 500kr xD vad kostar en motoforce vev med ramlager typ 1500kr max!
Var bor du då?

haha jag bor i skåne:P
Postat: 17 juli 2009, 10:26
av Bremler141
jadu, vart i skåne bor du?

hallsberg ligger ca 4 mil från mig (örebro)
Så du har vell cirka 50 mil hitt!

Prata med sendarajder istället då han bodde i skåne?

Postat: 17 juli 2009, 10:37
av Alsen
Sendarajder skrev:Alsen skrev:Sendarajder skrev:haha jag skulle lätt kunna göra jobbet för 500kr xD vad kostar en motoforce vev med ramlager typ 1500kr max!
Var bor du då?

haha jag bor i skåne:P
Är du säker på att du kan klyva en motor då?

Postat: 17 juli 2009, 10:37
av Alsen
Bremler141 skrev:jadu, vart i skåne bor du?

hallsberg ligger ca 4 mil från mig (örebro)
Så du har vell cirka 50 mil hitt!

Prata med sendarajder istället då han bodde i skåne?

Ja, det är nog lite lämpligare

Postat: 17 juli 2009, 12:19
av Sendarajder
Alsen skrev:Sendarajder skrev:Alsen skrev:
Var bor du då?

haha jag bor i skåne:P
Är du säker på att du kan klyva en motor då?

japp har gjort det 3ggr innan så jag vet hur man gör:)
Postat: 17 juli 2009, 15:01
av Alsen
Sendarajder skrev:Alsen skrev:Sendarajder skrev:haha jag bor i skåne:P
Är du säker på att du kan klyva en motor då?

japp har gjort det 3ggr innan så jag vet hur man gör:)
Vad bra

Men jag addar din hotmail så kan vi snacka vidare på msn

Detta betyder väldigt mycket för mig ska du veta

Tack ska du ha X 1000
