Hello, jo jag lämnade in min motor (från en piaggio nrg power 05) här om dagen för något vevlager eller hela veven har kärvat ihop. Killen som tog emot den sa att han som skulle fixa motorn var på semester och att han skulle vara tillbaka om en vecka. Menmen iallafall: Jag frågade killen som tog emot motorn om han visste på ett umngefär vad det skulle kosta, och då svarade han att det säkerligen kommer att kosta upp mot 5-8000!!! Min fråga till er är? Kan det verkligen vara så dyrt att klyva motorn och byta det som nu är trasigt?
Tack på förhand/// Victor Alsen
Nja..
hade nog hellre skickat iväg den till någon annan som kan klyva motorer. Och fixa vevpartiet
Kolla runt lite på Mnf, där finns det garanterat folk som kan hjälpa dig
TobbaN skrev:Nja..
hade nog hellre skickat iväg den till någon annan som kan klyva motorer. Och fixa vevpartiet
Ok, jag ska googla mnf, för jag vet inte vad det ät Tack för svaret
priset är absolut inte rimligt för några timmars arbete. dock om han trodde att veven måste bytas och han sätter i en orginalvev så kan de bli dyrt. fråga istället vad dom tar för att klyva motorn, byta vev och lager. så köper du tex en Hebo / motoforce vev själv.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:priset är absolut inte rimligt för några timmars arbete. dock om han trodde att veven måste bytas och han sätter i en orginalvev så kan de bli dyrt. fråga istället vad dom tar för att klyva motorn, byta vev och lager. så köper du tex en Hebo / motoforce vev själv.
De kostar så mycke, så är de tyvärr... delarna typ 3000, sen blir de några tusenlappar för jobbet ( skitlöjligt )
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Vi hjälper dig här Köp hem delar själva och fråga oss här på forumet så hjälper vi dig! Du kommer tjäna tusen lappar på det!
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
KoNG skrev:Vi hjälper dig här Köp hem delar själva och fråga oss här på forumet så hjälper vi dig! Du kommer tjäna tusen lappar på det!
Ok, tack för svaren allesammans. Jag kanske tar tillbaka motorn och försöker själv då Jag kan ju börja med att fråga om vilka särskillda verktyg man kan tänkas behöva. Behöver man till exempel en svänghjulsavdragare? Någon kan få göra en lista med lämpliga verktyg så vore den personen jättesnäll
kallepalle skrev:svänghjulsavdragare
olika storlekar på insex,torx och nycklar
gummiklubba kan va bra å ha.
tillgång till en frys om du ska byta vevparti underlättar
de e vad jag kommer på atm.
gärna en kamera också, ta bilder för varje steg du gör så att du kommer ihåg hur allt ska sitta.
Ok, tack så hjärtligt
Ni andra kan gärna komplettera med fler verktyg som kan behövas ifall ni kommer på några
Alsen skrev:Ursäkta dubbelpost...
Men måste man inte balansera vevstaken och sånt när man har satt dit den, eller är det bara om man hyper-trimmar osv?
Enda gången man måste balansera är när man byter vevlager ( alltså tar isär själva veven ), köper man en ny vev är de bara att trycka i den o sen ut o tuta o köra
Du måste ha en momentnyckel och ett åtdragningsschema så du vet hur hårt du ska dra bultarna till cylindern osv
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Alsen skrev:Ursäkta dubbelpost...
Men måste man inte balansera vevstaken och sånt när man har satt dit den, eller är det bara om man hyper-trimmar osv?
Enda gången man måste balansera är när man byter vevlager ( alltså tar isär själva veven ), köper man en ny vev är de bara att trycka i den o sen ut o tuta o köra
Du måste ha en momentnyckel och ett åtdragningsschema så du vet hur hårt du ska dra bultarna till cylindern osv
Ok, då slipper man det ju
Tack för tipsen om momentnyckeln och åtdragningsschemat. Vet någon var man kan få tag i ett sådant schema?