Sida 1 av 1
Köpt en TMS classic
Postat: 8 juli 2009, 13:12
av Sarkoth
Tjo, jag har precise köpt en tms classic som jag fick för 500kr den funkar osv men vill göra den unik, men vad är det för motor på skiten, tänkt göra den till en liten leksak men behöver då veta motor så jag kan köpa lite roligare delar
blev lite ledsen då alla säger att tms är skit osv ingen moped är skrot bara ett projekt.
Postat: 8 juli 2009, 22:23
av HjälmeN
är det fyrtakt och du vill försöka få fart på den kan jag säga att det kommer bli ganska svårt och jobbigt då en 4-takt motor inte alls är lika lätt att trimma som en 2takts motor och för att komma över ca 85km/h med en 4taktare krävs 80cc minst

Men jag vet ju inte vad du har för planer

hehe..
Eller om det är 2takt så är det ju mycket mycket lättare

Postat: 8 juli 2009, 22:53
av LinuSuniL
139QMB heter motorn är samma på nästan alla kina vesper
Postat: 8 juli 2009, 23:05
av HjälmeN
LinuSuniL skrev:139QMB heter motorn är samma på nästan alla kina vesper
Kan heta 139QMA oxå

Postat: 9 juli 2009, 11:01
av Sarkoth
tackar, det va de jag vill veta, jo jag ska köpa en 79cc och lite annat mysigt för att få fart på den

vill ha ett botten drag men kommer aldrig få det som finns på 2taktarna
Är det någon som vet var man kan få tag på mysig 79cc eller nått vidare bättre ?
tack på förhand.
Postat: 9 juli 2009, 11:05
av Tullis
Har hört att vissa saker på denna hemsida ska passa sådanna 4-taktare eftersom fiddys brukar vara 4-taktare.
http://www.24moto.se/
Postat: 9 juli 2009, 11:31
av Sarkoth
Tullis skrev:Har hört att vissa saker på denna hemsida ska passa sådanna 4-taktare eftersom fiddys brukar vara 4-taktare.
http://www.24moto.se/
tack så mycket men jag skulle vilja ha en 79cc motor till 4takt, men jag tackar för sidan och jag ska ta en titt där sen

tack på förhand

hur mycket hjälper ett variator kit ?

Postat: 20 juli 2009, 11:01
av Dredde
Har själv en tms classic 08. Tagit bort skruven i trotteln, skaffat större bensinmunstycke och nya vikter. Den går som en pärla! absolut Maxfart 80 km/h På rakan ca 65. (enligt mätaren).
Finns det nåt mer man kan göra. Ist för att köpa större cylinder och typ byta ut hela motorn? Tycker den har långsamt axx

.
!
Postat: 20 juli 2009, 11:11
av proler
139QMB
139QMA heter kina motorerna men består av samma saker i stortsätt! finns biliga trimdelar till dom inne på
www.bikenet.se
du lär behöva mycket trim för att få upp den i samma hastighet som 2 takt!
men visst lycka till lägg gärna upp en projekt tråd här på tsr så man får se hur det går!
Postat: 20 juli 2009, 11:16
av Muffä
Dredde skrev:Finns det nåt mer man kan göra. Ist för att köpa större cylinder och typ byta ut hela motorn? Tycker den har långsamt axx

.
du kommer aldrig kunna få bra axx med en sån :S ta o köp en 2t motor, fast då låter de som jag e typ imot 4t.... men jag tycker att dom china hojjarna e o möjliga att få bra axx i

Postat: 21 juli 2009, 23:49
av xaljon
compact_muffee skrev:
du kommer aldrig kunna få bra axx med en sån :S ta o köp en 2t motor, fast då låter de som jag e typ imot 4t.... men jag tycker att dom china hojjarna e o möjliga att få bra axx i

min baotian sprint hade lika axx som min polares jetforce. så det e inte omöjligt å få skapligt axx i en china hoj:D
Postat: 22 juli 2009, 00:32
av Muffä
xaljon skrev:compact_muffee skrev:
du kommer aldrig kunna få bra axx med en sån :S ta o köp en 2t motor, fast då låter de som jag e typ imot 4t.... men jag tycker att dom china hojjarna e o möjliga att få bra axx i

min baotian sprint hade lika axx som min polares jetforce. så det e inte omöjligt å få skapligt axx i en china hoj:D
Original då

vilken gick bäst? x)
Postat: 22 juli 2009, 11:16
av xaljon
compact_muffee skrev:xaljon skrev:compact_muffee skrev:
du kommer aldrig kunna få bra axx med en sån :S ta o köp en 2t motor, fast då låter de som jag e typ imot 4t.... men jag tycker att dom china hojjarna e o möjliga att få bra axx i

min baotian sprint hade lika axx som min polares jetforce. så det e inte omöjligt å få skapligt axx i en china hoj:D
Original då

vilken gick bäst? x)
Hans va original men jag hade bytt vikter,munstycke och kopplings fjädrar.
vet ej vad du menar med bäst men dom hade lika bra axx men min gick snabbare.
Postat: 22 juli 2009, 13:34
av Muffä
xaljon skrev:compact_muffee skrev:xaljon skrev:
min baotian sprint hade lika axx som min polares jetforce. så det e inte omöjligt å få skapligt axx i en china hoj:D
Original då

vilken gick bäst? x)
Hans va original men jag hade bytt vikter,munstycke och kopplings fjädrar.
vet ej vad du menar med bäst men dom hade lika bra axx men min gick snabbare.
Ja.... Men oftast med 4taktade vespor dom går snabbt... MEN de tar 100år innan dom kommer upp i hastigheten

Re: Köpt en TMS classic, hjälp mig.
Postat: 7 maj 2010, 19:58
av classicstunt
Sarkoth skrev:Tjo, jag har precise köpt en tms classic som jag fick för 500kr den funkar osv men vill göra den unik, men vad är det för motor på skiten, tänkt göra den till en liten leksak men behöver då veta motor så jag kan köpa lite roligare delar
blev lite ledsen då alla säger att tms är skit osv ingen moped är skrot bara ett projekt.
Det är en gy6 motor på classic. har själv en och står överallt på twostroke.
Postat: 7 maj 2010, 20:13
av DEA!!
gy6, sitter det på min iaf.
Men som grabbarna säger, det är inte det lättaste att fixa farten på
Större cylinder är ett måste om du vill ha dom farterna. Prata med jonte16 eller ropen94, de kan det där om 4-takt

Postat: 7 maj 2010, 20:20
av bensinskalle
Ska du ha fart i maskin så är det viktigt att du kombinerar:
topplock
kamaxel
ventiler
cylinder
förgasare
Att bara byta cylinder ger nästan ingenting
Postat: 7 maj 2010, 20:23
av DEA!!
bensinskalle skrev:Ska du ha fart i maskin så är det viktigt att du kombinerar:
topplock
kamaxel
ventiler
cylinder
förgasare
Att bara byta cylinder ger nästan ingenting
Nej men jag som alla andra förstår att det är ett tvång med.

Postat: 7 maj 2010, 20:57
av HasSse666
Få fart på din 4-taktare!!
Det finns guider länkade till de flesta steg
Steg 1 - Avstrypning
Plocka bort eventuell variatorstrypning,mässingskruv,skorsten och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke
Effekt:
Moppen kommer att gå mycket jämmnare och få lite högre toppfart.
Dock fortfarande slö acceleration
Steg 2 - Byte kopplingsfjädrar och tryckfjäder
1500rpm kopplings och tryckfjäder
(Gula om du köper på Bikenet)
Effekt:
Bytet av kopplingsfjädrarna ger lite bättre acceleration tack vare högre tillslagsvarv på kopplingen.
Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad
Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n)
Variatorvikter ca 5-6gram du får laborera lite
Effekt:
Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration.
Steg 4 - Ny CDI
Om du har en klass 2 moppe kan detta vara nödvändigt eller om du känner att moppen stryps när du kör
Steg 5 - Polinispeedcontrol variator 95mm
En variator med större diameter ger högre toppfart
Steg 6 - Ny cylinder ,topp och kamaxel
Ger mer bottendrag och högre toppfart
63cc-72cc - så har du fortfarande en moppe med bra livslängd
Större än 72cc börjar det mesta ta stryk dessutom om du har trumbroms har du för dåliga bromsar i de flesta fall
Effekt:
Mycket bättre bottendrag och lite ökad toppfart
Steg 7 - Rensa avgasrör alt. "trimrör"
Mindre risk att du bränner ventilerna i den nya toppen
Steg 8 - Ny förgasare
En PDJ18 eller PDJ19 förgasare alternativt Dellorto/Motoforce PHVA 17,5-19mm
Steg 9 - Dreva om
Ger annan utväxling högre toppfart och bättre axx men du måste minst ha 72cc för att den skall orka
Postat: 7 maj 2010, 20:58
av runners
Nej 4-taktare är inte omöjliga att få fart på, men lite mera komplicerade i sin konstruktion än vad 2-taktaren är. Fördelen är att man får lägre varv i höga hastigheter än vad man får i 2-taktaren. Själv har jag trimmat 4-taktare boatian moped som nådde 90-km/h, men det krävs lite kunskap och att man trimmar rätt.
Postat: 8 maj 2010, 12:30
av Dredde
Nice Hasse!!