Tjo, jag har precise köpt en tms classic som jag fick för 500kr den funkar osv men vill göra den unik, men vad är det för motor på skiten, tänkt göra den till en liten leksak men behöver då veta motor så jag kan köpa lite roligare delar
blev lite ledsen då alla säger att tms är skit osv ingen moped är skrot bara ett projekt.
är det fyrtakt och du vill försöka få fart på den kan jag säga att det kommer bli ganska svårt och jobbigt då en 4-takt motor inte alls är lika lätt att trimma som en 2takts motor och för att komma över ca 85km/h med en 4taktare krävs 80cc minst Men jag vet ju inte vad du har för planer hehe..
Eller om det är 2takt så är det ju mycket mycket lättare
tackar, det va de jag vill veta, jo jag ska köpa en 79cc och lite annat mysigt för att få fart på den vill ha ett botten drag men kommer aldrig få det som finns på 2taktarna
Är det någon som vet var man kan få tag på mysig 79cc eller nått vidare bättre ?
Tullis skrev:Har hört att vissa saker på denna hemsida ska passa sådanna 4-taktare eftersom fiddys brukar vara 4-taktare. http://www.24moto.se/
tack så mycket men jag skulle vilja ha en 79cc motor till 4takt, men jag tackar för sidan och jag ska ta en titt där sen
tack på förhand
hur mycket hjälper ett variator kit ?
Har själv en tms classic 08. Tagit bort skruven i trotteln, skaffat större bensinmunstycke och nya vikter. Den går som en pärla! absolut Maxfart 80 km/h På rakan ca 65. (enligt mätaren).
Finns det nåt mer man kan göra. Ist för att köpa större cylinder och typ byta ut hela motorn? Tycker den har långsamt axx .
139QMB
139QMA heter kina motorerna men består av samma saker i stortsätt! finns biliga trimdelar till dom inne på www.bikenet.se
du lär behöva mycket trim för att få upp den i samma hastighet som 2 takt!
men visst lycka till lägg gärna upp en projekt tråd här på tsr så man får se hur det går!
Dredde skrev:Finns det nåt mer man kan göra. Ist för att köpa större cylinder och typ byta ut hela motorn? Tycker den har långsamt axx .
du kommer aldrig kunna få bra axx med en sån :S ta o köp en 2t motor, fast då låter de som jag e typ imot 4t.... men jag tycker att dom china hojjarna e o möjliga att få bra axx i
compact_muffee skrev:
du kommer aldrig kunna få bra axx med en sån :S ta o köp en 2t motor, fast då låter de som jag e typ imot 4t.... men jag tycker att dom china hojjarna e o möjliga att få bra axx i
min baotian sprint hade lika axx som min polares jetforce. så det e inte omöjligt å få skapligt axx i en china hoj:D
Modda = Modifiera = Bondmecka dit skiten så det sitter någorunda
compact_muffee skrev:
min baotian sprint hade lika axx som min polares jetforce. så det e inte omöjligt å få skapligt axx i en china hoj:D
compact_muffee skrev:
Original då vilken gick bäst? x)
Hans va original men jag hade bytt vikter,munstycke och kopplings fjädrar.
vet ej vad du menar med bäst men dom hade lika bra axx men min gick snabbare.
Modda = Modifiera = Bondmecka dit skiten så det sitter någorunda
Sarkoth skrev:Tjo, jag har precise köpt en tms classic som jag fick för 500kr den funkar osv men vill göra den unik, men vad är det för motor på skiten, tänkt göra den till en liten leksak men behöver då veta motor så jag kan köpa lite roligare delar
blev lite ledsen då alla säger att tms är skit osv ingen moped är skrot bara ett projekt.
Det är en gy6 motor på classic. har själv en och står överallt på twostroke.
Få fart på din 4-taktare!!
Det finns guider länkade till de flesta steg
Steg 1 - Avstrypning Plocka bort eventuell variatorstrypning,mässingskruv,skorsten och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke Effekt:
Moppen kommer att gå mycket jämmnare och få lite högre toppfart.
Dock fortfarande slö acceleration
Steg 2 - Byte kopplingsfjädrar och tryckfjäder 1500rpm kopplings och tryckfjäder
(Gula om du köper på Bikenet) Effekt:
Bytet av kopplingsfjädrarna ger lite bättre acceleration tack vare högre tillslagsvarv på kopplingen.
Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad
Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n) Variatorvikter ca 5-6gram du får laborera lite Effekt:
Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration.
Steg 4 - Ny CDI Om du har en klass 2 moppe kan detta vara nödvändigt eller om du känner att moppen stryps när du kör
Steg 6 - Ny cylinder ,topp och kamaxel Ger mer bottendrag och högre toppfart
63cc-72cc - så har du fortfarande en moppe med bra livslängd
Större än 72cc börjar det mesta ta stryk dessutom om du har trumbroms har du för dåliga bromsar i de flesta fall Effekt:
Mycket bättre bottendrag och lite ökad toppfart
Nej 4-taktare är inte omöjliga att få fart på, men lite mera komplicerade i sin konstruktion än vad 2-taktaren är. Fördelen är att man får lägre varv i höga hastigheter än vad man får i 2-taktaren. Själv har jag trimmat 4-taktare boatian moped som nådde 90-km/h, men det krävs lite kunskap och att man trimmar rätt.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter