Sida 1 av 1
Gillera Runner 05
Postat: 5 mars 2009, 18:07
av gorant
Är 12000 för mycket för en Gillera Runner som har gått 20 000 km.
Den går bra. Trimmad (rör, munstycke och ring). Går i 90 km/h.
Re: Gillera Runner 05
Postat: 5 mars 2009, 18:10
av DraceN^
gorant skrev:Är 12000 för mycket för en Gillera Runner som har gått 20 000 km.
Den går bra. Trimmad (rör, munstycke och ring). Går i 90 km/h.
både ja och nej

Postat: 5 mars 2009, 18:13
av kakuZZaa
års modell?
Postat: 5 mars 2009, 18:14
av Tomaz
Tycker 90 km/h låter lite mycket för bara rör och ring.
Priset är väll okej..
Postat: 5 mars 2009, 18:17
av gorant
kakuZZaa skrev:års modell?
2005.
Postat: 5 mars 2009, 18:18
av kakuZZaa
tror du kan pruta ner den till 10500, det skulle jag försöka

Postat: 5 mars 2009, 18:22
av gorant
Ok.
Vad är det som slits mest med tiden? Är det kolv och cylinder?
Tänker på det att den har gått 20 000 km.
Postat: 5 mars 2009, 18:24
av kakuZZaa
dämparna kan ju vara rätt mjuka efter så många mil.
Postat: 5 mars 2009, 18:41
av gorant
När brukar det vara dags att byta kolv eller ringar eller cylinder?
Hur vet man det? Känner man det när man kör moppen och hur känns det i så fall eller måste man skruva loss cylindern och kolla.
Slits vevpartet (eller vad det nu heter)?
Vad är lager? Är det det som finns i hjulen eller? Det slits eller?
Postat: 5 mars 2009, 18:47
av Smilee
20 000 km fy fan asså den har gått lite asså.. Lovar dig att den inte går i 90 med den där setupen kanske på mätaren..
Men ont : Fråga han om den har gått trimmad hela tiden.
Saker du bör göra är nog :
Byta cylinder
Byta Kolv
Byta Vev
Byta lager/packboxar
Byta packningar
Byta variator vikter
Byta tryckfjäder /kopplings fjädrar ( inte säker)
Byta kolvringar
Byta brom belägg / broms backar
Det är vad jag tror du behöver göra . Ni kan gärna rätta mig under om något av det jag skrev inte behöver bytas

Postat: 5 mars 2009, 19:06
av mxjonte
lägg till kolla/byta variatorremmen på smilee's lista. de blir ju en del å byta...

Postat: 5 mars 2009, 19:10
av victoor
det är väll helt ok pris tror dock inte den gör 90 blås men annars så.
tänk på att den gått rätt långt ...
Postat: 5 mars 2009, 19:17
av gorant
Smilee skrev:20 000 km fy fan asså den har gått lite asså.. Lovar dig att den inte går i 90 med den där setupen kanske på mätaren..
Men ont : Fråga han om den har gått trimmad hela tiden.
Saker du bör göra är nog :
Byta cylinder
Byta Kolv
Byta Vev
Byta lager/packboxar
Byta packningar
Byta variator vikter
Byta tryckfjäder /kopplings fjädrar ( inte säker)
Byta kolvringar
Byta brom belägg / broms backar
Det är vad jag tror du behöver göra . Ni kan gärna rätta mig under om något av det jag skrev inte behöver bytas

Men hur ska jag veta att kolv, cylinder, vev och variatorvikter mm måste bytas? Känner man av det när det blir dags? Blir acceleration och toppfart sämmre när det är dags att byta sånt som kolv, cylinder, vev, kolvringar osv....eller lägger moppen av helt?
Postat: 5 mars 2009, 19:19
av gorant
Smilee skrev:20 000 km fy fan asså den har gått lite asså.. Lovar dig att den inte går i 90 med den där setupen kanske på mätaren..
Men ont : Fråga han om den har gått trimmad hela tiden.
Saker du bör göra är nog :
Byta cylinder
Byta Kolv
Byta Vev
Byta lager/packboxar
Byta packningar
Byta variator vikter
Byta tryckfjäder /kopplings fjädrar ( inte säker)
Byta kolvringar
Byta brom belägg / broms backar
Det är vad jag tror du behöver göra . Ni kan gärna rätta mig under om något av det jag skrev inte behöver bytas

Den har gått trimmad sen 500 mil. Vad har det för betydelse. Större slitage när den är trimmad eller? Det är bara rör och munstycke och varatorring.
Postat: 5 mars 2009, 19:20
av victoor
gorant skrev:Smilee skrev:20 000 km fy fan asså den har gått lite asså.. Lovar dig att den inte går i 90 med den där setupen kanske på mätaren..
Men ont : Fråga han om den har gått trimmad hela tiden.
Saker du bör göra är nog :
Byta cylinder
Byta Kolv
Byta Vev
Byta lager/packboxar
Byta packningar
Byta variator vikter
Byta tryckfjäder /kopplings fjädrar ( inte säker)
Byta kolvringar
Byta brom belägg / broms backar
Det är vad jag tror du behöver göra . Ni kan gärna rätta mig under om något av det jag skrev inte behöver bytas

Den har gått trimmad sen 500 mil. Vad har det för betydelse. Större slitage när den är trimmad eller? Det är bara rör och munstycke och varatorring.
det har betydels det slits mer när det är trimat
Postat: 5 mars 2009, 19:22
av kallepalle
kolv, kolvringar känner du av på topfart,acc och komp. cylindern behöver inte bytas. möjligtvis honas om. variatorremmen bör bytas. den börjar slira och ser sliten ut om man kolalr på den. vikterna blir slitna och mopeden börjar gå ojämt. kopplingsfjädrarna blir mjuka och mopeden drar iväg på för låga varv, växlar för tidigt (dvs att den inte håller sig inom effektkurvan) vev, vevlager osv måste du ta loss cylinder för att känna. är veven glapp så behöver inget vbytas. är den glapp så måste man klyva motorn och byta hela paketet. bromsbeläggen märker du på om bromsarna börjar ta dåligt. dom kan även börja tjuta lite.
dock tycker jag att du ska överlägga att köpa en annan moped som inte gått så långt. detta pga att du verkar ha bristande kunskap. alltså det kommer bli svårt för dig att byta dessa saker om du inte lämnar innn den. och det kostar skjortan
Postat: 5 mars 2009, 19:32
av gorant
kallepalle skrev:kolv, kolvringar känner du av på topfart,acc och komp. cylindern behöver inte bytas. möjligtvis honas om. variatorremmen bör bytas. den börjar slira och ser sliten ut om man kolalr på den. vikterna blir slitna och mopeden börjar gå ojämt. kopplingsfjädrarna blir mjuka och mopeden drar iväg på för låga varv, växlar för tidigt (dvs att den inte håller sig inom effektkurvan) vev, vevlager osv måste du ta loss cylinder för att känna. är veven glapp så behöver inget vbytas. är den glapp så måste man klyva motorn och byta hela paketet. bromsbeläggen märker du på om bromsarna börjar ta dåligt. dom kan även börja tjuta lite.
dock tycker jag att du ska överlägga att köpa en annan moped som inte gått så långt. detta pga att du verkar ha bristande kunskap. alltså det kommer bli svårt för dig att byta dessa saker om du inte lämnar innn den. och det kostar skjortan
Ok. Tack.
Vad är det för verktyg man behöver för att byta rem? Jag har sett nåt band på någon bild någonstans, ett band som man använder för att hålla fast det så att man kan skruva av skruven. Stämmer det?
I så fall kan man ha det med sig och så kan man ha en rem med i fall det går sönder så kan man byta det på vägen. Men motorn skadas kanske när rem går sönder?
Postat: 5 mars 2009, 19:40
av mxjonte
motorn skadas inte om remmen går sönder, men du kommer ingen vart sålänge det inte är nerförsbacke

en hylsnyckelsats och lite lednycklar till skruvarna på variatorkåpan räcker för att byta rem. Det tar bara några minuter att göra detta. Tänk bara på att inte dra för hårt på muttern till variatorn då axeln kan skadas... det finns guider här på sidan som visar exakt hur du ska gå till väga

Postat: 5 mars 2009, 19:43
av gorant
gorant skrev:kallepalle skrev:kolv, kolvringar känner du av på topfart,acc och komp. cylindern behöver inte bytas. möjligtvis honas om. variatorremmen bör bytas. den börjar slira och ser sliten ut om man kolalr på den. vikterna blir slitna och mopeden börjar gå ojämt. kopplingsfjädrarna blir mjuka och mopeden drar iväg på för låga varv, växlar för tidigt (dvs att den inte håller sig inom effektkurvan) vev, vevlager osv måste du ta loss cylinder för att känna. är veven glapp så behöver inget vbytas. är den glapp så måste man klyva motorn och byta hela paketet. bromsbeläggen märker du på om bromsarna börjar ta dåligt. dom kan även börja tjuta lite.
dock tycker jag att du ska överlägga att köpa en annan moped som inte gått så långt. detta pga att du verkar ha bristande kunskap. alltså det kommer bli svårt för dig att byta dessa saker om du inte lämnar innn den. och det kostar skjortan
Ok. Tack.
Vad är det för verktyg man behöver för att byta rem? Jag har sett nåt band på någon bild någonstans, ett band som man använder för att hålla fast det så att man kan skruva av skruven. Stämmer det?
I så fall kan man ha det med sig och så kan man ha en rem med i fall det går sönder så kan man byta det på vägen. Men motorn skadas kanske när rem går sönder?
Hur är det med 125cc som tex en Vespa LX 125cc? Är 20 000 kilometer mycket för en sådan scooter? Är sådana mindre känsliga för slitage jämfört med mopeder?
Postat: 5 mars 2009, 20:05
av Smilee
Tjenare, antar att du precis ska fylla 15 och det här är din första moped:) .
Lite tipps bara när du ska köpa en moped om du ska köpa en begagnad :
Kolla så den inte har gått så extremt långt runt 500-800 mil helst mindre
Köp gärna en otrimmad moped för då har lager etc inte slitits så mycket
Köp en märkes moped asså Peugeot , Yamaha ,Piggiao osv inte kina moppar för dom går lätt sönder och är inte så roliga att mecka med lättare att trimma märkes mopeder av egen erfarenhet

.
Köp inte en för gammal försök hitta en 03-07 .
Fler personer kan ju skriva på lite mer tipps

Postat: 5 mars 2009, 20:13
av kallepalle
125cc vesporna är likaså en moped strypta. därför är slitaget likvärdigt men dock så kan den vara kindre sliten. detta pga att motorn kan gå på lägre varvtal och ändå uppnå högre kraft (hastighet) dvs att kolv,ringar,cylinder,vev,lager, och dyligt är mindre slitna. dock remmen och vikter osv slits likadant.