både ja och nejgorant skrev:Är 12000 för mycket för en Gillera Runner som har gått 20 000 km.
Den går bra. Trimmad (rör, munstycke och ring). Går i 90 km/h.
Men hur ska jag veta att kolv, cylinder, vev och variatorvikter mm måste bytas? Känner man av det när det blir dags? Blir acceleration och toppfart sämmre när det är dags att byta sånt som kolv, cylinder, vev, kolvringar osv....eller lägger moppen av helt?Smilee skrev:20 000 km fy fan asså den har gått lite asså.. Lovar dig att den inte går i 90 med den där setupen kanske på mätaren..
Men ont : Fråga han om den har gått trimmad hela tiden.
Saker du bör göra är nog :
Byta cylinder
Byta Kolv
Byta Vev
Byta lager/packboxar
Byta packningar
Byta variator vikter
Byta tryckfjäder /kopplings fjädrar ( inte säker)
Byta kolvringar
Byta brom belägg / broms backar
Det är vad jag tror du behöver göra . Ni kan gärna rätta mig under om något av det jag skrev inte behöver bytas
Den har gått trimmad sen 500 mil. Vad har det för betydelse. Större slitage när den är trimmad eller? Det är bara rör och munstycke och varatorring.Smilee skrev:20 000 km fy fan asså den har gått lite asså.. Lovar dig att den inte går i 90 med den där setupen kanske på mätaren..
Byta cylinder
Byta Kolv
Byta Vev
Byta lager/packboxar
Byta packningar
Byta variator vikter
Byta kolvringar
Det är vad jag tror du behöver göra . Ni kan gärna rätta mig under om något av det jag skrev inte behöver bytas
det har betydels det slits mer när det är trimatgorant skrev:Den har gått trimmad sen 500 mil. Vad har det för betydelse. Större slitage när den är trimmad eller? Det är bara rör och munstycke och varatorring.Smilee skrev:20 000 km fy fan asså den har gått lite asså.. Lovar dig att den inte går i 90 med den där setupen kanske på mätaren..
Byta cylinder
Byta Kolv
Byta Vev
Byta lager/packboxar
Byta packningar
Byta variator vikter
Byta kolvringar
Ok. Tack.kallepalle skrev:kolv, kolvringar känner du av på topfart,acc och komp. cylindern behöver inte bytas. möjligtvis honas om. variatorremmen bör bytas. den börjar slira och ser sliten ut om man kolalr på den. vikterna blir slitna och mopeden börjar gå ojämt. kopplingsfjädrarna blir mjuka och mopeden drar iväg på för låga varv, växlar för tidigt (dvs att den inte håller sig inom effektkurvan) vev, vevlager osv måste du ta loss cylinder för att känna. är veven glapp så behöver inget vbytas. är den glapp så måste man klyva motorn och byta hela paketet. bromsbeläggen märker du på om bromsarna börjar ta dåligt. dom kan även börja tjuta lite.
dock tycker jag att du ska överlägga att köpa en annan moped som inte gått så långt. detta pga att du verkar ha bristande kunskap. alltså det kommer bli svårt för dig att byta dessa saker om du inte lämnar innn den. och det kostar skjortan
Hur är det med 125cc som tex en Vespa LX 125cc? Är 20 000 kilometer mycket för en sådan scooter? Är sådana mindre känsliga för slitage jämfört med mopeder?gorant skrev:Ok. Tack.kallepalle skrev:kolv, kolvringar känner du av på topfart,acc och komp. cylindern behöver inte bytas. möjligtvis honas om. variatorremmen bör bytas. den börjar slira och ser sliten ut om man kolalr på den. vikterna blir slitna och mopeden börjar gå ojämt. kopplingsfjädrarna blir mjuka och mopeden drar iväg på för låga varv, växlar för tidigt (dvs att den inte håller sig inom effektkurvan) vev, vevlager osv måste du ta loss cylinder för att känna. är veven glapp så behöver inget vbytas. är den glapp så måste man klyva motorn och byta hela paketet. bromsbeläggen märker du på om bromsarna börjar ta dåligt. dom kan även börja tjuta lite.
dock tycker jag att du ska överlägga att köpa en annan moped som inte gått så långt. detta pga att du verkar ha bristande kunskap. alltså det kommer bli svårt för dig att byta dessa saker om du inte lämnar innn den. och det kostar skjortan
Vad är det för verktyg man behöver för att byta rem? Jag har sett nåt band på någon bild någonstans, ett band som man använder för att hålla fast det så att man kan skruva av skruven. Stämmer det?
I så fall kan man ha det med sig och så kan man ha en rem med i fall det går sönder så kan man byta det på vägen. Men motorn skadas kanske när rem går sönder?