Sida 3 av 4
Postat: 17 januari 2015, 18:11
av Speedway
Verkar gå fint! Förutom sliret på kopplingen då

Postat: 17 januari 2015, 18:17
av Hugge66
Speedway skrev:Verkar gå fint! Förutom sliret på kopplingen då

aop går riktigt fint men ska lösa de snarast blir väll att blästra metallplattorna och lägga på en bricka på var skruv så kanske de blir bra
Postat: 17 januari 2015, 19:16
av GurkMarmelad
Hugge66 skrev:Speedway skrev:Verkar gå fint! Förutom sliret på kopplingen då

aop går riktigt fint men ska lösa de snarast blir väll att blästra metallplattorna och lägga på en bricka på var skruv så kanske de blir bra
Tänkte precis kommentera det om kopplingen haha.
Har länge väntat på en riktig testkörning så detta var en fröjd för ögat
EDIT: kopplingsgreppet är ett twenty flex om jag inte ser fel? Är utväxlingen i det handtaget tillräckligt för att göra kopplingen lättare men ändå koppla ur helt när man trycker in handtaget? Funderar på att införskaffa ett sådant då kopplingen i aprilian är ganska trög så man får använda alla fingrar men det är ju inge bra när man ska köra bakhjul

Länk,
http://www.24mx.se/twenty-flex-kopplingsgrepp
Postat: 17 januari 2015, 20:24
av Hugge66
GurkMarmelad skrev:Hugge66 skrev:Speedway skrev:Verkar gå fint! Förutom sliret på kopplingen då

aop går riktigt fint men ska lösa de snarast blir väll att blästra metallplattorna och lägga på en bricka på var skruv så kanske de blir bra
Tänkte precis kommentera det om kopplingen haha.
Har länge väntat på en riktig testkörning så detta var en fröjd för ögat
EDIT: kopplingsgreppet är ett twenty flex om jag inte ser fel? Är utväxlingen i det handtaget tillräckligt för att göra kopplingen lättare men ändå koppla ur helt när man trycker in handtaget? Funderar på att införskaffa ett sådant då kopplingen i aprilian är ganska trög så man får använda alla fingrar men det är ju inge bra när man ska köra bakhjul

Länk,
http://www.24mx.se/twenty-flex-kopplingsgrepp
yes har jag också längtat efter hehe ! japp det är det

blir extremt mjukare koppling och den räcker iaf på min för att använda alla tre olika steg som finns inuti kopplingen ! lätt värt pengarna
Postat: 20 januari 2015, 09:08
av Hugge66
Upd!
Postat: 20 januari 2015, 11:28
av Persson97
Ser fint ut!
Men måste fråga, varför slicks fram? Framhjulet kommer ändå inte värmas upp och ge den klibbigheten och det greppet som slicks ska göra?

Postat: 20 januari 2015, 12:38
av potog
Känner att jag jag missat en hel del updates men ser riktigt nice

Hebo manson är ju lite utdöd vilket är sjukt synd då det är en av dem bättre hyper cylindrarna vi har

Postat: 20 januari 2015, 13:36
av Hugge66
Persson97 skrev:Ser fint ut!
Men måste fråga, varför slicks fram? Framhjulet kommer ändå inte värmas upp och ge den klibbigheten och det greppet som slicks ska göra?

Väger mindre än ett vanligt sm däck detta däcket är bara 95-60-17 medans orginal är 110-70-17 tror jag sen blir det varm och klibbigt ändån räcker du kör med lite på asfalt eller att det står i solen så blir det mjukt och klibbigt !
Postat: 3 februari 2015, 21:16
av Hugge66
update !
Postat: 22 februari 2015, 19:48
av Hugge66
UPD
Postat: 22 februari 2015, 19:55
av DEA!!
Ska du ha 34an till 70cc?
Postat: 22 februari 2015, 22:10
av Hugge66
DEA!! skrev:Ska du ha 34an till 70cc?
ohh yes ! låter mycket tycker jag med men både erland och moddlaren tycker att jag absolut måste gå upp i förgasare storlek om jag vill ha mer hästar ! då 28 är de minsta man borde ha för 70cc
är ju bara att testa som sagt om man inte gör de vet man inte om de går
EDIT : moddlaren körde trotts allt på en mikuni 36 på sin Hebo
Postat: 23 februari 2015, 20:13
av Kevin Kristoffersson
Najs projekt!
Postat: 23 februari 2015, 21:09
av Niklin
Måste byta til större reed om du ska ha 34mm förgasare.
Postat: 23 februari 2015, 21:13
av DEA!!
Hugge66 skrev:DEA!! skrev:Ska du ha 34an till 70cc?
ohh yes ! låter mycket tycker jag med men både erland och moddlaren tycker att jag absolut måste gå upp i förgasare storlek om jag vill ha mer hästar ! då 28 är de minsta man borde ha för 70cc
är ju bara att testa som sagt om man inte gör de vet man inte om de går
EDIT : moddlaren körde trotts allt på en mikuni 36 på sin Hebo
Okej, kanske skulle ta och gå upp jag med då på min
nice projekt!
Postat: 23 februari 2015, 21:37
av potog
väl inställd 28mm med 98oktan miles +plus som statoil har med 1% stp oktan höjare och 2-3% olja är det jag har kört med å även tippsat vänner om å det funkar prima om man vill ha bra bränsle utan att köra på dyra bränslen.
V-power funkar prima med men för mycket sprit å känner väll inte att det gav nån effekt. så hällre vanlig soppa å hela slangar
34mm hade jag sagt är för stort till 70cc om du inte varvar som satan

tänk på att du vill ha en hög flödeshastighet.
bänkat 20-22hk med 28mm PWK så handlar bara om att ställa in det bättre å våga mer!

Postat: 24 februari 2015, 12:36
av anti_speedy
Som alla andra skriver 34mm förgasare på 70cc är på tok för stort, du behöver ett större rmembran och mycket stötte kanaler in till cylindern om det skall funka. hade jag varit dig hade jag köpt en VHST 28mm om du vill ha något extra

Postat: 24 februari 2015, 18:02
av Hugge66
skuren cr85 motor inhanlades idag för att ta membran men när jag väll tog ur membranet satt där ett vanligt Derbi membran...
både cylindern och motorblocket är inlämmnat hos erland för portning sen ska blocket fräsas upp för att få i något membran från 80kubiks cross
Postat: 24 februari 2015, 20:23
av Niklin
cr85 vforce3 reed er kjempebra, å passer nesten rett inn uten problem. Hadde det på en bidalot 94cc motor jeg bygde
Postat: 27 februari 2015, 16:31
av bensinskalle
Hugge66 skrev:Revilz skrev:Gör man hål i ramen för att få den lättare eller är det bara styling?
Följer!
ramen blir betydligt starkare sen ser det ju mycket råare vikten blir ungefär det samma om jag räknat rätt på det

Ja, den blir inte lättare i alla fall

. Med ungefär den hålstorleken och samma godstjocklek så blir vikten runt 60% högre jämfört med det som sågats bort.
Att ramen skulle bli mycket starkare, de stämmer inte riktigt. Det enda man tjänar på att göra så är motståndskraft mot buckling, några %. Men ramen spricker på grund av hålen innan det är någon risk. Så rent praktiskt blir den svagare. Sen försvagar svetsarna ännu mer.
Men de är definitivt snyggt!
Postat: 27 februari 2015, 18:47
av potog
bensinskalle skrev:Hugge66 skrev:Revilz skrev:Gör man hål i ramen för att få den lättare eller är det bara styling?
Följer!
ramen blir betydligt starkare sen ser det ju mycket råare vikten blir ungefär det samma om jag räknat rätt på det

Ja, den blir inte lättare i alla fall

. Med ungefär den hålstorleken och samma godstjocklek så blir vikten runt 60% högre jämfört med det som sågats bort.
Att ramen skulle bli mycket starkare, de stämmer inte riktigt. Det enda man tjänar på att göra så är motståndskraft mot buckling, några %. Men ramen spricker på grund av hålen innan det är någon risk. Så rent praktiskt blir den svagare. Sen försvagar svetsarna ännu mer.
Men de är definitivt snyggt!
vill bara ytra mig med å säga att jag tror du har fel. skulle anse att hålen om det är gjort rätt stärker ramens konstruktion. "svetsarna försvagar ännu mer?" välsvetsade delar sitter som in i berget. inget man kan dela på i första taget du får tänka på att du smälter ihop 2st metaller + lägger på mer material.

Postat: 27 februari 2015, 22:28
av bensinskalle
Jag la ett par timmar i eftermiddags på ett göra en FEM-analys på just detta för skojs skull, iom att det saknades belägg, och kom fram till det jag skrev ovan.
Svetsar kan i princip alltid räknas som en försvagning jämfört med en perfekt solid struktur med kända egenskaper. Bara för att man smälter ihop metall och lägger till material blir det inte starkare.
Jag vill bara påpeka detta så ingen får för sig något som är felaktigt i onödan.
Postat: 1 mars 2015, 10:46
av potog
Kan köpa att du har rätt Ang ramens konstruktion om du gjort test på det.
Men ang svetsning så har jag svetsat en del grejer samt testat dem genom att lägga tryck på olika punkter och det är ingen skillnad på själva svetsfogen å själva materialet när det ger vika. Oftast ger det vika där det är som mest utsatt eller tunnast gods aldrig sett en Bra svetsfog spricka eller liknande.
Postat: 12 mars 2015, 15:13
av Hugge66
Upd !
Postat: 14 mars 2015, 17:43
av DEA!!
Kanske har missat det inlägget, men inge E85 längre?

Postat: 14 mars 2015, 19:40
av Hugge66
DEA!! skrev:Kanske har missat det inlägget, men inge E85 längre?

Nä jag skippar det och kör på vanlig soppa istället ! enligt proffsen på topplocksverkstan och RG motor är de bara e85 om man har stora problem med kylning !

Postat: 21 april 2015, 11:28
av Hugge66
Update äntligen !

Postat: 24 april 2015, 09:35
av karlzzoonn
blir nog bra kräm i maskinen

Postat: 25 april 2015, 11:08
av Hugge66
karlzzoonn skrev:blir nog bra kräm i maskinen

Ja det får vi hoppas ska bli spännade att sätta upp den i rullen igen

förhoppningsvis nära eller över 20hästar på hjulet

Postat: 30 april 2015, 06:34
av Hugge66
motorn inatt ! får hoppas ramen blir klar nästa vecka !

Postat: 21 juni 2015, 19:50
av T-Rex
bilr det startup i natt? tagga!

Postat: 22 juni 2015, 13:50
av svenssonapaugen
Hur går det? Hänt något sen sist? väntar med spänning haha

Postat: 27 juni 2015, 12:50
av Hugge66
Så äntligen update

Postat: 27 juni 2015, 21:25
av Niklin
lite høg squish kansje? jag kör på 0,55 på min Hebo patanegra. Den gikk som faen uansett da.
Postat: 27 juni 2015, 21:29
av Oskare97
Ehh, snabb fråga, jag har ett skitbra rör och allt är i stort sätt perfekt inställt, kan jag få mer effekt om jag tar reda på vad squishen gör och ställer in den? Är det värt all research och mek?