Sida 2 av 3
Postat: 19 september 2012, 10:23
av stalkerr__
Spruta startgas runt insuget och se om den går upp i varv medans du håller in elstarten..
Isånnafall så har du hål i gummit (cirka 250kr), det finns även en chans att den har värmenypt, då det hände samma sak för mig..
Kolven och cylindern for helt åt helvete, men den gick fortfarande runt hade låg gnista och lyset lös LITE.. Det är bara av med toppen och cylindern och kolla isånnafall, tar cirka 5 min om allt är fint var bara försiktig när du ska tillbaks med det. Vålda inte för mycket och smörj gärna in kolven så den glider lätt (haha..) Sen se till att inge smuts är i närheten så det faller ner i vevhuset alt fastnar på kolven!
Postat: 19 september 2012, 12:32
av gilera runner
startgas har jag provat ingen skillnad,
men om det inte kolven eller cylindern vad kan det vara då?
Postat: 19 september 2012, 12:44
av Piitus96
gilera runner skrev:startgas har jag provat ingen skillnad,
men om det inte kolven eller cylindern vad kan det vara då?
Du har en annan CDI hemma som du kan testa eller? Kan ju vara den också, själva problemet med gnistan då. Så va min o då bytte jag^^
Postat: 19 september 2012, 13:38
av gilera runner
har köpt en ny cdi samma problem med den!
Postat: 19 september 2012, 13:57
av Piitus96
gilera runner skrev:har köpt en ny cdi samma problem med den!
Då har du nästintill kollat allting som kan vara fel :/ Du får helt enkelt kolla cylindern. Har du komp på den? Kan du trycka ner kicken lätt med foten/handen? Sedan kan du ta av tändstiftet, o hålla tummen för hålet till cylindern o be någon kicka. Du ska inte kunna hålla kvar tummen
Postat: 19 september 2012, 14:11
av gilera runner
Tackar så otroligt mycket för att du vill försöka att hjälpa mig!
min förra toppackning var dålig å läckte vatten, har bytt nu men kan det finnas vatten kvar som släcker gnistan?
om den finns det hur tömmer man det lättast?
Postat: 19 september 2012, 14:15
av Piitus96
gilera runner skrev:Tackar så otroligt mycket för att du vill försöka att hjälpa mig!
min förra toppackning var dålig å läckte vatten, har bytt nu men kan det finnas vatten kvar som släcker gnistan?
om den finns det hur tömmer man det lättast?
när jag har vatten där inne, så tar jag av tändstiftet o kickar några gånger

Postat: 19 september 2012, 14:19
av gilera runner
skall prova det utan tändstift!
sist igår när jag hade bytt packningen så borde det inte läcka men stiftet blev lite blött ändå!
är det bensin eller vatten?
Postat: 19 september 2012, 16:03
av zamme
gilera runner skrev:Okej hur kollar jag det?
Kolla att t.ex inte insugsslangen är dålig, kolla alla slangar och sånt.. min cpi sög lite luft i insuget..
Postat: 19 september 2012, 16:26
av Piitus96
gilera runner skrev:skall prova det utan tändstift!
sist igår när jag hade bytt packningen så borde det inte läcka men stiftet blev lite blött ändå!
är det bensin eller vatten?
Torka av tändstiftet, sätt i det o kicka, sen så känner du ju på lukten om det är bensin eller vatten, eller om du tar det på fingrarna så känner du det då också

Postat: 23 september 2012, 22:19
av gilera runner
blir den svår startad om man har vatten i avgasröret?
min topp packning gick förut tänkte på om det kunde vara det som gör den så sur å grini å inte vill starta?
Postat: 24 september 2012, 00:50
av ZX
gilera runner skrev:blir den svår startad om man har vatten i avgasröret?
min topp packning gick förut tänkte på om det kunde vara det som gör den så sur å grini å inte vill starta?
Nja det har nog åkt ut när du körde

Du kan ha dragit åt för lite så kompen sticker ut vid topplocket

Postat: 24 september 2012, 03:12
av gilera runner
grejen är det det om du har läst hela tråden så har jag inte fått igång min moppe för den dog under en körning.
har bytt packningarna nu men innan när jag felsökte och tog av toppen så var det dyngsurt och packningen helt slut.
Postat: 24 september 2012, 07:12
av friberg
har tagit av cylndern och kollat?
Postat: 24 september 2012, 07:24
av gilera runner
Nej det har jag inte gjort!
tror du det kan vara kolven eller ringarna
som gör moppen svår startad?
Postat: 24 september 2012, 08:19
av gilera runner
tror mera på att det är bensin flöde prpblem!
vakuum bensinpumpen kan ha hängt sig!
det gör att moppen bara dör!
förgasaren flödar över!
Postat: 26 september 2012, 12:43
av gilera runner
Nu orkar jag inge lägga mera tid på moppen!
någon som vill köpa?
3000:- kr säkert ett skit fel men jag orkar inte och har inte tid längre!
Postat: 28 september 2012, 20:32
av gilera runner
Gjorde en koll i dag och fick se att ena membranet var trasigt, gjorde ett provisoriskt membran av ett bladmått men skiten gick ju inte igång för det!
blir galen, vad fan kan det vara som gör att skiten inte startar, den tänder ju inte ens!
Postat: 28 september 2012, 20:50
av saile96
gilera runner skrev:Okej hur kollar jag det?
bryt på insuget och kolla efter sprikor
Postat: 28 september 2012, 20:58
av Rangad
gilera runner skrev:Okej hur kollar jag det?
Kolla efter sprickor på förgasaren eller gummit från luftfiltret Därikring! Nån kan gärna ge ett mer utvecklat svar än mig då mest vet innebörden av det och inte orsaken
Postat: 28 september 2012, 21:06
av gilera runner
okej så det kan vara så enkelt!
är det så känsligt för tjuvluft?
Postat: 28 september 2012, 23:00
av Robbe
gilera runner skrev:okej så det kan vara så enkelt!
är det så känsligt för tjuvluft?
Du får köpa nya reeds till membranet annars kommer moppen aldrig starta, tro mig! det kostar ändå bara någon hundring hos närmsta återförsäljare!
Postat: 9 mars 2013, 13:13
av gilera runner
Snart dax att köpa ny kolv och nytt membra.
Finns det någon verkstadshandbok att läsa på nätet till Gilera runner eller piaggio lc motor och se att man stoppar saker och ting tillbaka rätt?
Postat: 9 mars 2013, 14:21
av iliass
är de någon som vet vad det är för storlek på variatorvikterna på en gilera runner 04a
Postat: 9 mars 2013, 15:17
av bönan
Bada vevhuset o avgasröret av bensin eller vatten?
Postat: 9 mars 2013, 20:34
av gilera runner
???????
Postat: 9 mars 2013, 22:01
av hardukollatförgasarn?
har du kollat förgasaren?
Postat: 10 mars 2013, 09:00
av bönan
Blev lite flummigt.vad jag fråga va om vevhuset är fyllt med bensin även avgasröret isf så flödar det för mycket bensin antingen från vaccumklockan eller förgasaren.har hänt på en av mina gilera bytte vaccumkran tömde vevhuset på bensin sen starta den på 2 kick.skam den som ger sig åka kommunalt e inget alternativ=)
Postat: 11 mars 2013, 14:35
av gilera runner
vaccum kranen är det den fyrkantiga som sitter i ramen under tanken?
Postat: 11 mars 2013, 14:42
av AndreWidestedt
gilera runner skrev:vaccum kranen är det den fyrkantiga som sitter i ramen under tanken?
Vakumkranen sitter på tanken,

Postat: 11 mars 2013, 22:22
av gilera runner
Okej din ser mycket finare ut än min!
min är fyrkantig och delbar med en packning i mitten.
vart köper man en sådan du har?
Postat: 12 mars 2013, 09:24
av AndreWidestedt
gilera runner skrev:Okej din ser mycket finare ut än min!
min är fyrkantig och delbar med en packning i mitten.
vart köper man en sådan du har?
Vet inte, tog en random bild på internet
Men kolla här
http://www.easyparts.nl/showarticles/0- ... Delar.html
Dom är legit, bra kundtjänst också, dom skickade fel del till en kompis så vi mailade dom så skickade dom rätt utan att vi behövde returera!
Postat: 12 mars 2013, 13:33
av bönan
Du kan se om det är vacuumet som bråkar ganska lätt annars.ta bort vacuum slangen från förgasaren,kicka o se om det slutar flöda från bränsle slangen.va det fyllt med soppa i vevhuset eller?
Postat: 13 mars 2013, 08:57
av gilera runner
Har tänkt å köpa Motor force kolv, är den skit eller funkar den bra?
Hur sätter man ditt en kickfjäder?
Postat: 16 mars 2013, 00:36
av Hejjsaan1
Har försökt o sätta ditt kickfjädern på de drevet men får aldrig ditt de -.- Hur ska jag göra? Någon som har nåt tips hur?