Sida 2 av 2
Postat: 8 november 2011, 21:49
av Jetforce_Dahlin
aerox-sami skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Carllito skrev:
Så 100cc är egentligen bara 83cc eller?
100cc är 100cc. 83cc är 83cc.
Det är typ som att gå på sibylla och säga "Tjena, jag skulle vilja ha en 150grammare som säger 90gram"
men vafan kolla på ktm 525/530 och dom! dom ligger inte på just det dom säger heller!? eller ja min Rm är 124cc fast det heter 125?! moppe man säger 50cc fast är 49?
En moped FÅR vara upp till 50cc. Tillverkare brukar sikta in sig på 49,9 för att vara säkra

Och ja, man säger att en moppe har 50cc, och en lätt mc med 124,32cc är en 125:a. Det tycker du är fel, men jag lovar dig att du säger att matte-talet "pi" är 3,14. Jag tror inte du säger att pi är 3,14159265.............

Postat: 8 november 2011, 22:14
av ValoPallo
Det var ett jävla liv om dom där kubikklasserna, Var det inte en cylinder till Ciao vi pratade om och inte nån jäkla 125:a?
Postat: 10 november 2011, 15:37
av Carllito
aerox-sami skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Carllito skrev:
Så 100cc är egentligen bara 83cc eller?
100cc är 100cc. 83cc är 83cc.
Det är typ som att gå på sibylla och säga "Tjena, jag skulle vilja ha en 150grammare som säger 90gram"
men vafan kolla på ktm 525/530 och dom! dom ligger inte på just det dom säger heller!? eller ja min Rm är 124cc fast det heter 125?! moppe man säger 50cc fast är 49?
Det är de jag menar att 100 kanske inte är 100 utan 95 eller nått. och 80cc kanske bara är 75 för mopshop säljer bara 75 dem har inga 80cc.
Postat: 18 november 2011, 08:30
av Sebbelebbe
Diggar er kunnighet.
Om du köper motorn ny från butik , den nya versionen dvs "Simo 07" med 4 pinnbultar så kommer dina kylflänsar på cylindern ta i ramen , de måste fräsas ner.
Gamla modellen har inte lika , den har endast för stort topplock , du kan köpa ett malossi topplock som är gjort för deps 47mm , Simoninis cylinder är 47,6mm.
För att kunna köra med den så bör du byta till variatornav , värre variator , byta tryckfjädrar , kopplingsfjädrar , vara kunnig med att ställa in , köpa 24mm förgasare och förstärka ramen så den kommer vika sig / bli sne rätt fort med tanke på kraften i motorn.
Du bör även byta till aluminiumfälgar och en EBR gaffel för att inte köra ihjäl dig.
EDIT: Stämmer inte att cylindern är 83cc.
Den gamla cylindern har 78cc och den nya som har 46mm slaglängd(gamla har 44) har 82cc.
// Sebbe
Postat: 18 november 2011, 09:17
av PK
trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan..
men vad jag skulle gjort är att sälja ciaoen och köpa en typ Derbi eller Rieju så går det typ lika fort
mon om du vill bygga så får du köpa motorn och göra om ramen och förstärka, skaffa ordentliga fälgar, svetsa om vissa saker, bygga ramförstärkning osv.
Postat: 18 november 2011, 09:38
av potog
PoWeRKinG skrev:trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan..
men vad jag skulle gjort är att sälja ciaoen och köpa en typ Derbi eller Rieju så går det typ lika fort
mon om du vill bygga så får du köpa motorn och göra om ramen och förstärka, skaffa ordentliga fälgar, svetsa om vissa saker, bygga ramförstärkning osv.
det e det att tillverkaren säger att det är en 100cc fast det e en 80cc

Postat: 18 november 2011, 10:26
av Sebbelebbe
PoWeRKinG skrev:trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan..
men vad jag skulle gjort är att sälja ciaoen och köpa en typ Derbi eller Rieju så går det typ lika fort
mon om du vill bygga så får du köpa motorn och göra om ramen och förstärka, skaffa ordentliga fälgar, svetsa om vissa saker, bygga ramförstärkning osv.
Är du helt efterbliven eller ? Lär dig räkna ut kubik i en cylinder och kom tillbaka sen , cylindern är på 82 / 78cc och inte 100cc som alla svenskar kallar den för , titta i ett utländskt forum så får du se att inte en jävel kallar den för 100cc, Den kallas 100cc här i sverige men är fortfarande 82 / 78cc.
Postat: 18 november 2011, 10:36
av potog
Sebbelebbe skrev:PoWeRKinG skrev:trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan..
men vad jag skulle gjort är att sälja ciaoen och köpa en typ Derbi eller Rieju så går det typ lika fort
mon om du vill bygga så får du köpa motorn och göra om ramen och förstärka, skaffa ordentliga fälgar, svetsa om vissa saker, bygga ramförstärkning osv.
Är du helt efterbliven eller ? Lär dig räkna ut kubik i en cylinder och kom tillbaka sen , cylindern är på 82 / 78cc och inte 100cc som alla svenskar kallar den för , titta i ett utländskt forum så får du se att inte en jävel kallar den för 100cc, Den kallas 100cc här i sverige men är fortfarande 82 / 78cc.
nej han inte efterbliven.
Men då kan vi ju börja kalla cylindrarna för det dom är och inte för det tillverkarna påstår.
Postat: 18 november 2011, 10:56
av Sebbelebbe
potog skrev:Sebbelebbe skrev:PoWeRKinG skrev:trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan..
men vad jag skulle gjort är att sälja ciaoen och köpa en typ Derbi eller Rieju så går det typ lika fort
mon om du vill bygga så får du köpa motorn och göra om ramen och förstärka, skaffa ordentliga fälgar, svetsa om vissa saker, bygga ramförstärkning osv.
Är du helt efterbliven eller ? Lär dig räkna ut kubik i en cylinder och kom tillbaka sen , cylindern är på 82 / 78cc och inte 100cc som alla svenskar kallar den för , titta i ett utländskt forum så får du se att inte en jävel kallar den för 100cc, Den kallas 100cc här i sverige men är fortfarande 82 / 78cc.
nej han inte efterbliven.
Men då kan vi ju börja kalla cylindrarna för det dom är och inte för det tillverkarna påstår.
Var kallar simonini själva motorn för 100cc ? Ge mig en länk till simoninis hemsida där det står att den är 100cc tack , annars kan du sluta mytta.
Postat: 18 november 2011, 11:09
av potog
Sebbelebbe skrev:potog skrev:Sebbelebbe skrev:
Är du helt efterbliven eller ? Lär dig räkna ut kubik i en cylinder och kom tillbaka sen , cylindern är på 82 / 78cc och inte 100cc som alla svenskar kallar den för , titta i ett utländskt forum så får du se att inte en jävel kallar den för 100cc, Den kallas 100cc här i sverige men är fortfarande 82 / 78cc.
nej han inte efterbliven.
Men då kan vi ju börja kalla cylindrarna för det dom är och inte för det tillverkarna påstår.
Var kallar simonini själva motorn för 100cc ? Ge mig en länk till simoninis hemsida där det står att den är 100cc tack , annars kan du sluta mytta.
jag e inte säker på att dom säger det. Varför gör alla andra det om nu inte företaget kallar den för det?
Postat: 18 november 2011, 11:27
av Sebbelebbe
potog skrev:Sebbelebbe skrev:potog skrev:
nej han inte efterbliven.
Men då kan vi ju börja kalla cylindrarna för det dom är och inte för det tillverkarna påstår.
Var kallar simonini själva motorn för 100cc ? Ge mig en länk till simoninis hemsida där det står att den är 100cc tack , annars kan du sluta mytta.
jag e inte säker på att dom säger det. Varför gör alla andra det om nu inte företaget kallar den för det?
Hur ska jag ha svar på det ? Den är 82cc och inget annat , vad du än vill kalla det för ..
Postat: 18 november 2011, 11:37
av PK
100cc är 100cc
en sten är en sten
du är du
ett bord är ett bord
50cc är 50cc
100cc är INTE 80cc!!
om tillverkaren säger att det är 100cc fast det bara är 80cc är en annan sak. då är det fortfarande 80cc
Postat: 18 november 2011, 11:55
av potog
PoWeRKinG skrev:100cc är 100cc
en sten är en sten
du är du
ett bord är ett bord
50cc är 50cc
100cc är INTE 80cc!!
om tillverkaren säger att det är 100cc fast det bara är 80cc är en annan sak. då är det fortfarande 80cc
+1
Postat: 18 november 2011, 12:10
av Sebbelebbe
PoWeRKinG skrev:100cc är 100cc
en sten är en sten
du är du
ett bord är ett bord
50cc är 50cc
100cc är INTE 80cc!!
om tillverkaren säger att det är 100cc fast det bara är 80cc är en annan sak. då är det fortfarande 80cc
"
trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan.. "
Vi sa att
MOTORN KALLAS FÖR 100CC MEN ÄR 82CC INNAN DET DÄR INLÄGGET , sen hur läskunnig du är , det är en annan femma.
Postat: 18 november 2011, 12:14
av PK
Sebbelebbe skrev:PoWeRKinG skrev:100cc är 100cc
en sten är en sten
du är du
ett bord är ett bord
50cc är 50cc
100cc är INTE 80cc!!
om tillverkaren säger att det är 100cc fast det bara är 80cc är en annan sak. då är det fortfarande 80cc
"
trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan.. "
Vi sa att
MOTORN KALLAS FÖR 100CC MEN ÄR 82CC INNAN DET DÄR INLÄGGET , sen hur läskunnig du är , det är en annan femma.
har någon personligen räknat på cylindern?
kolla diametern i cylindern och slaglängden så ska det nog gå att få till 100cc ska du se...
annars är det bara att stämma dom?
Postat: 18 november 2011, 13:29
av moppepojk26
läste dte jag skrev på ett ciao forum och en kompis har motor men jag har väl fel då men cylindern kan vara 82 och när den kompineras med en vev med längre slag blir det 100 men är säker på att den inte är exakt 100 det är ett koncept.
som med parmakit cylindern man måste ha en vev med rätt slag för att den ska bli 100 det är samma med ciaos motor du måste borra upp den väldigt mycket för att få ner en sådan stor cylinder kjiol.
(ursäkta för dålig stavning)
Postat: 18 november 2011, 18:32
av Sebbelebbe
PoWeRKinG skrev:Sebbelebbe skrev:PoWeRKinG skrev:100cc är 100cc
en sten är en sten
du är du
ett bord är ett bord
50cc är 50cc
100cc är INTE 80cc!!
om tillverkaren säger att det är 100cc fast det bara är 80cc är en annan sak. då är det fortfarande 80cc
"
trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan.. "
Vi sa att
MOTORN KALLAS FÖR 100CC MEN ÄR 82CC INNAN DET DÄR INLÄGGET , sen hur läskunnig du är , det är en annan femma.
har någon personligen räknat på cylindern?
kolla diametern i cylindern och slaglängden så ska det nog gå att få till 100cc ska du se...
annars är det bara att stämma dom?
Seriöst , är du helt slut ? jag sa nyss att det blir 78 respektive 82cc , den är 81,8cc
2,38(47,6mm/2)x2,38x3,14x44(slag) delat på 10 = 78,2593504
2,38x2,38x3,14x46 delat på 10 = 81,8165936cc
Nöjd ? Den är inte 100cc för 10e gången !(!11111111111)
Postat: 18 november 2011, 18:33
av Sebbelebbe
moppepojk26 skrev:läste dte jag skrev på ett ciao forum och en kompis har motor men jag har väl fel då men cylindern kan vara 82 och när den kompineras med en vev med längre slag blir det 100 men är säker på att den inte är exakt 100 det är ett koncept.
som med parmakit cylindern man måste ha en vev med rätt slag för att den ska bli 100 det är samma med ciaos motor du måste borra upp den väldigt mycket för att få ner en sådan stor cylinder kjiol.
(ursäkta för dålig stavning)
46mm slaglängd och 47,6mm cylinderdiameter blir 81,8cc och inte 100cc , jag vet eftersom en polare precis har köpt den motorn och jag har hållt på med ciao i flera år ....
jag sa nyss att det blir 78 respektive 82cc , den är 81,8cc
2,38(47,6mm/2)x2,38x3,14x44(slag) delat på 10 = 78,2593504 = Gamla motorn
2,38x2,38x3,14x46 delat på 10 = 81,8165936cc = Nya motorn
Nöjd ? Den är inte 100cc för 10e gången !(!!!!!!111)
Postat: 18 november 2011, 18:38
av Zer0x
PoWeRKinG skrev:Sebbelebbe skrev:PoWeRKinG skrev:100cc är 100cc
en sten är en sten
du är du
ett bord är ett bord
50cc är 50cc
100cc är INTE 80cc!!
om tillverkaren säger att det är 100cc fast det bara är 80cc är en annan sak. då är det fortfarande 80cc
"
trött jag bilr -.-"
100cc= 100cc och inget annat.
om ni säger att 100cc igentligen är 83cc så får ni gå om grundskolan.. "
Vi sa att
MOTORN KALLAS FÖR 100CC MEN ÄR 82CC INNAN DET DÄR INLÄGGET , sen hur läskunnig du är , det är en annan femma.
har någon personligen räknat på cylindern?
kolla diametern i cylindern och slaglängden så ska det nog gå att få till 100cc ska du se...
annars är det bara att stämma dom?
sköning
Postat: 18 november 2011, 18:38
av Sebbelebbe
Powerking , du som säger att det inte finns kraftiga trimcylindrar , tycker du denna är slö då eller ?
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=bEgfEmDWrKs[/youtube][/youtube]
Postat: 18 november 2011, 19:16
av moppepojk26
nej jag vet vad jag pratar om hans pappa är motor expert och mätte upp cylindern slaget avgjorde det men cylindern var 86...
har bild på den ochså om det behöves...
Postat: 18 november 2011, 19:26
av Mattyyy
PoWeRKinG skrev:100cc är 100cc
en sten är en sten
du är du
ett bord är ett bord
50cc är 50cc
100cc är INTE 80cc!!
om tillverkaren säger att det är 100cc fast det bara är 80cc är en annan sak. då är det fortfarande 80cc
Sant alla som säger nått annat borde nog ta lite extra lektioner i matte
Postat: 18 november 2011, 19:56
av Sebbelebbe
moppepojk26 skrev:nej jag vet vad jag pratar om hans pappa är motor expert och mätte upp cylindern slaget avgjorde det men cylindern var 86...
har bild på den ochså om det behöves...
Men snälla du , Cylindern är 81,8cc och har alltid varit , det ändras inte bara för att din kompis pappa är "motorexpert" , vilket ciaoforum läste du på ?
46mm slag + 47,6 cylinderdiameter blir 81,8cc .......
Postat: 18 november 2011, 21:54
av moppepojk26
jag vet inte vad forumet hette kom in på något när jag kollade omkring.
säg du vad du vill men han fick den till det vet inte hur men har sagt mitt nu du har ju så rätt...
Postat: 18 november 2011, 22:10
av moppepojk26
detta är inte för att bevisa något hittade det bara så tänkte visa men här är en som säger att den är 83cc
http://www.garagego.se/forum/projekt/ve ... ggio-ciao/
Postat: 18 november 2011, 23:30
av joh458
Det brukar alltid bli bråk när moppekunniga från moppenet är i TSR, men i slutändan så brukar det faktiskt vara dom som har rätt.
Postat: 18 november 2011, 23:49
av difaren
joh458 skrev:Det brukar alltid bli bråk när moppekunniga från moppenet är i TSR, men i slutändan så brukar det faktiskt vara dom som har rätt.
Vad syftar du på nu?
Postat: 19 november 2011, 00:19
av Berggren-Tuning
Jetforce_Dahlin skrev:Carllito skrev:moppepojk26 skrev:skillnaden är att simonini har menbran med gör mycket skillnad men cylindern är bara 83 sen är det väl vevens längd med
Så 100cc är egentligen bara 83cc eller?
100cc är 100cc. 83cc är 83cc.
Det är typ som att gå på sibylla och säga "Tjena, jag skulle vilja ha en 150grammare som säger 90gram"
Säljes trick kallas det då man inte säljer cylindar i ett ojämt kubiktal utan
70cc , som igentligen på tex mt5 är 63cc och avrundat till 65cc.
Affärerna använder 70cc så att det låter grymmare...
ONT:
Förvänta dig inte någon mega kraft ur "100cc" cylindern, en ciao är svår att få att gå riktigt grymt :p
Postat: 19 november 2011, 07:45
av Sebbelebbe
Berggren-Tuning skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Carllito skrev:
Så 100cc är egentligen bara 83cc eller?
100cc är 100cc. 83cc är 83cc.
Det är typ som att gå på sibylla och säga "Tjena, jag skulle vilja ha en 150grammare som säger 90gram"
Säljes trick kallas det då man inte säljer cylindar i ett ojämt kubiktal utan
70cc , som igentligen på tex mt5 är 63cc och avrundat till 65cc.
Affärerna använder 70cc så att det låter grymmare...
ONT:
Förvänta dig inte någon mega kraft ur "100cc" cylindern, en ciao är svår att få att gå riktigt grymt :p
Dom motorerna sägs ha 16 hästar från fabrik enligt simonini men man får ut ca 11-12 då remmen börjar slira som en judas , 12 hästar är rätt grymt med rotortändning och dess respons på ca 45-50kg.
Säg inte att dom är slösa

Postat: 20 november 2011, 13:19
av Rexxy
Allt som ni tjafsar om, gör tillverkarna för att kunna sälja. En 100cc på 20 hästar, låter mycket häftigare än 82cc med 10 hästar.
Samma som någon nämnde ovanför, Hondas 70cc är bara på 66cc, Yamaha DT's 70cc är bara på 63cc, Puch 60cc är bara på 54cc... Sachs 60cc är på 55cc. Sachs 50cc är bara på 47cc.
Och trimcyllar som sägs leverera c:a 17 hästar, är i folkmun kataloghästar. Det är inte omöjligt att nå dom hästarna, men då måste man ha bra kringutrustning och huvudet med i spelet.
Själv tycker jag det är dumt, för många tror ju på det och då blir det lätt tjafs när man inte inser sanningen (Tråden är bevis på det)
Vill ni veta ärliga kubiken, ta reda på slaglängden (inte vevstakslängden) och cylinderborrningen, och använd sedan valfritt program att räkna ut kubiken. (Rekommenderar mitt egna program, Rexxys Mopedprogram)
Postat: 20 november 2011, 18:20
av Sebbelebbe
Rexxy skrev:Allt som ni tjafsar om, gör tillverkarna för att kunna sälja. En 100cc på 20 hästar, låter mycket häftigare än 82cc med 10 hästar.
Samma som någon nämnde ovanför, Hondas 70cc är bara på 66cc, Yamaha DT's 70cc är bara på 63cc, Puch 60cc är bara på 54cc... Sachs 60cc är på 55cc. Sachs 50cc är bara på 47cc.
Och trimcyllar som sägs leverera c:a 17 hästar, är i folkmun kataloghästar. Det är inte omöjligt att nå dom hästarna, men då måste man ha bra kringutrustning och huvudet med i spelet.
Själv tycker jag det är dumt, för många tror ju på det och då blir det lätt tjafs när man inte inser sanningen (Tråden är bevis på det)
Vill ni veta ärliga kubiken, ta reda på slaglängden (inte vevstakslängden) och cylinderborrningen, och använd sedan valfritt program att räkna ut kubiken. (Rekommenderar mitt egna program, Rexxys Mopedprogram)
46mm slaglängd , 47,6mm borrning.
Postat: 20 november 2011, 18:26
av G-son
Rexxy skrev:Vill ni veta ärliga kubiken, ta reda på slaglängden (inte vevstakslängden) och cylinderborrningen, och använd sedan valfritt program att räkna ut kubiken. (Rekommenderar mitt egna program, Rexxys Mopedprogram)
Seså, även fuckon som dessa borde kunna så enkel matte. Slaglängden gånger radien gånger radien gånger pi ger cylindervolymen, skriver man alla mått i centimeter får man svaret i kubikcentimeter.
