Sida 2 av 6

Postat: 25 juni 2011, 14:26
av HasSse666
Update 25 juni
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eRqGjBrW0BQ[/youtube]

Bild
MTKT styrkåpa för originalmätare
http://www.twostroke.se/product.asp?product=22543

Gillar denna kåpa tack vare att man kan behålla originalmätaren!
Monteringsguide på gång :wink:

Bild
För KOSO mätare

Bild
Finns till Aerox också

Postat: 25 juni 2011, 18:52
av HasSse666
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: 25 juni 2011, 19:12
av to0b
Tyckte att det var riktigt smart att kunna behålla original mätaren! Praktiskt och faktiskt snyggt!

Postat: 25 juni 2011, 19:24
av Victorh
det där var najs med mätar kåpan :) kan du skicka i pm mera bilder från udda vinklar och en bild då man ser den från den positionen man sitter i? :) Blev annars grymmt med nudebaret också :D

edit: Och en bild hur fästena sitter som jag sagt tidigare håller jag på med min egen men första misslyckades :/

Postat: 25 juni 2011, 20:36
av HasSse666
to0b skrev:Tyckte att det var riktigt smart att kunna behålla original mätaren! Praktiskt och faktiskt snyggt!
Jepp jag har en KOSO mätare liggandes men eftersom detta är en 100cc som ska besiktas vill jag inte börja bråka med någon "kinkig" besiktningsman..
Victorh skrev:det där var najs med mätar kåpan :) kan du skicka i pm mera bilder från udda vinklar och en bild då man ser den från den positionen man sitter i? :) Blev annars grymmt med nudebaret också :D

edit: Och en bild hur fästena sitter som jag sagt tidigare håller jag på med min egen men första misslyckades :/
Victorh i slutet på youtubeklippet finns fler bilder
http://www.youtube.com/watch?v=eRqGjBrW ... r_embedded

Vilka fästen menar du..

Tack för era kommentarer :D

Postat: 25 juni 2011, 20:51
av Victorh
HasSse666 skrev:
Victorh skrev:det där var najs med mätar kåpan :) kan du skicka i pm mera bilder från udda vinklar och en bild då man ser den från den positionen man sitter i? :) Blev annars grymmt med nudebaret också :D

edit: Och en bild hur fästena sitter som jag sagt tidigare håller jag på med min egen men första misslyckades :/
Victorh i slutet på youtubeklippet finns fler bilder
http://www.youtube.com/watch?v=eRqGjBrW ... r_embedded

Vilka fästen menar du..

Tack för era kommentarer :D
Jag menar hur sitter den fast och hur högt är den ovanför orginal kåpan svårt att förklara men som hur högt är det mellan mätar toppen och frammkåpans topp?

Såg ganska bra i Filmen men om du skulle bara orka mäta det där vad jag skrev just om du förstod så skulle det hjälpa till jätte mycket :)

Postat: 25 juni 2011, 21:48
av HasSse666
Victorh skrev: Jag menar hur sitter den fast och hur högt är den ovanför orginal kåpan svårt att förklara men som hur högt är det mellan mätar toppen och frammkåpans topp?

Såg ganska bra i Filmen men om du skulle bara orka mäta det där vad jag skrev just om du förstod så skulle det hjälpa till jätte mycket :)
Bild
110mm är höjden över originalkåpan till högsta punkten på mätarkåpan

Postat: 26 juni 2011, 12:02
av Victorh
tacktack just det där menade jag kommer hem på onsdag tror jag så då börjar jag fixa en såndär kåpa tacktack :)

Postat: 26 juni 2011, 22:28
av JReinberth
Jag har dragigt v-ringen på min speedfight 2 , man får ju myckets sämre accerlation då , men blir det bättre om man drar lättare varitor vikter?

Postat: 27 juni 2011, 08:57
av Victorh
JReinberth skrev:Jag har dragigt v-ringen på min speedfight 2 , man får ju myckets sämre accerlation då , men blir det bättre om man drar lättare varitor vikter?
nu är du ute och cyklar men jag förstår nog om du är det kasta 2g lättare rullar får du nog samma ax som förut :)

Postat: 27 juni 2011, 17:48
av JReinberth
Victorh skrev:
JReinberth skrev:Jag har dragigt v-ringen på min speedfight 2 , man får ju myckets sämre accerlation då , men blir det bättre om man drar lättare varitor vikter?
nu är du ute och cyklar men jag förstår nog om du är det kasta 2g lättare rullar får du nog samma ax som förut :)
Men vad är vikten på orginal vikterna? :)

Postat: 8 juli 2011, 23:19
av flaxén
Tjaa Hasse kan du slänga upp en film eller några bilder på hur du gjorde när du fäste din regskylt vid hjulet på en speedfight. har en speedfight och skylten vi hjulet men den är sne och sitter mycket högre upp än din, vill ha exakt som du har! http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e090 ... %20123.JPG

eller skicka länk till vart du köpte den tack!

Postat: 9 juli 2011, 18:57
av HasSse666
flaxén skrev:Tjaa Hasse kan du slänga upp en film eller några bilder på hur du gjorde när du fäste din regskylt vid hjulet på en speedfight. har en speedfight och skylten vi hjulet men den är sne och sitter mycket högre upp än din, vill ha exakt som du har! http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e090 ... %20123.JPG

eller skicka länk till vart du köpte den tack!
Bild

Bild
Det är denna jag använder och den finns här
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14552

Postat: 9 juli 2011, 19:28
av Vusak
Grymt snygg. Tack för alla svaren på mina frågor, Hasse.

Postat: 9 juli 2011, 19:54
av ffredddan
Tjena. Jag har en Speedfight 2 - 05a luftkyld. Jag köpte den begagnad och den toppar 80. Så vitt jag vet har den dragen V-ring, tyngre vikter och ihoptryckt blindrör. Nu är det så att jag har tänkt att göra den jäveln lite snabbare, så jag tänkte köpa
- http://www.twostroke.se/product.asp?product=16725
- http://www.twostroke.se/product.asp?product=19283
Och nu tänkte jag fråga dig om du tycker dessa sakerna verkar bra. Sen undrar jag hur man kopplar in nytt luftfilter för det behövs från vad jag har hört och läst. Sen den svarta saken vid stötdämparen vad är det? http://www.youtube.com/watch?v=vYTHLlhh ... r_embedded

Sen en sak som alla snackar om....variatorvikter. Jag kan inte på något jävla sätt få loss den satans muttern direkt bakom variatorkåpan. Tips?

Tack på förhand.

MVH

Postat: 9 juli 2011, 21:16
av GHFear
Det kommer bli sjukt nice :) <3

Postat: 9 juli 2011, 22:55
av HasSse666
ffredddan skrev:Tjena. Jag har en Speedfight 2 - 05a luftkyld. Jag köpte den begagnad och den toppar 80. Så vitt jag vet har den dragen V-ring, tyngre vikter och ihoptryckt blindrör. Nu är det så att jag har tänkt att göra den jäveln lite snabbare, så jag tänkte köpa
- http://www.twostroke.se/product.asp?product=16725
- http://www.twostroke.se/product.asp?product=19283
Och nu tänkte jag fråga dig om du tycker dessa sakerna verkar bra.

Tack på förhand.

MVH
Bild
Denna är sjukt bra till det priset tycker jag :D

Bild
För mig funkade inte det röret ngt vidare med min AC-moppe (vivacity´n)
Däremot funkade det bra med min SPF som var LC..

Bild
Till AC´n skulle jag nog satsa på detta rör..
Främst för att det har en bra ljuddämpare och därmed inte drar till sig lika mycket uppmärksammhet m.a.o ingen "polis siren"..
Samt att den ger en bra effektökning oxå naturligtvis..

Bild

Detta är ett bra luftfilter som du kan reglera luftflödet på!

OBS!
Klicka på bilder för att komma till butiken


ffredddan skrev:Sen den svarta saken vid stötdämparen vad är det? http://www.youtube.com/watch?v=vYTHLlhh ... r_embedded
Jag vet inte riktigt vad du menar är det luftfiltret du tänker på?
ffredddan skrev:Sen en sak som alla snackar om....variatorvikter. Jag kan inte på något jävla sätt få loss den satans muttern direkt bakom variatorkåpan. Tips?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ml5jVRu5EiY[/youtube]


Bild
Fler tips här

OBS!
Klicka på bild för att komma till guide!

Postat: 9 juli 2011, 23:25
av ffredddan
Till cylinderpaketet får man med en kolv då? Och fungerar mitt nuvarande 50cc toplock till 70cc'n?

Postat: 9 juli 2011, 23:55
av HasSse666
ffredddan skrev:Till cylinderpaketet får man med en kolv då? Och fungerar mitt nuvarande 50cc toplock till 70cc'n?
Kolv medjöljer och ditt originaltopplock passar

OBS!
Innan du monterar cylinder
Kontrollera att "cylinderkjolarna" är lika långa på nya och gamla cylindern!
Jag var tvungen att slipa ned hörnen lite grand på min nya cylinder..

Postat: 9 juli 2011, 23:59
av ffredddan
Låter perfekt! Tack för all hjälp :)

Update 10 Juli

Postat: 10 juli 2011, 12:02
av HasSse666
Update 10 Juli
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QO0IQMf40jQ[/youtube]
Montering av MTKT-kåpan samt montering av crosstyre

OBS!
Monteringen av crosstyret finns även här i textform

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21332

Jag vet "crappy" musik till klippet ge gärna förslag på bättre musik. :(
Som finns i "Youtube biblio
teket"

Postat: 15 juli 2011, 15:50
av makuuz
Har dragit v-ringen på min spf ac 08. Och den gör 60-65 nu, har du något tips på nästa grej jag ska göra för att få den snabbare och samtidigt få ett bra acc? Ska köpa effektrör snart och undrar såklart vilket du rekommenderar :lol:

Postat: 15 juli 2011, 16:01
av ThePowerDerbi
Riktigt snygg :D

Postat: 15 juli 2011, 16:41
av HasSse666
makuuz skrev:Har dragit v-ringen på min spf ac 08. Och den gör 60-65 nu, har du något tips på nästa grej jag ska göra för att få den snabbare och samtidigt få ett bra acc? Ska köpa effektrör snart och undrar såklart vilket du rekommenderar :lol:
Du kan fixa grejerna i ordningen uppifrån och ned

Först
Avstrypning - plocka bort v-ring ivariatorn och sedan blindröret på avgasröret

Sedan
Bild
Gå ned lite i variatorvikter till ca 7,5 - 8gram jag kör med Dr.Pulley vilka jag tycker är bättre än runda vikter..
Länk: Läs mer om hur variatorn fungerar
Länk: Läs om hur du balanserar din variator

Bild
Lite hårdare fjädrar behöver du gula eller gröna
Länk: Läs mer om vilka fjädrar du skall ha till din set up
Länk: Dr.Pulley - den bästa kopplingen för bakhjulskörning?

Bild
Polini - Reedset (Karbon)
Länk: Vilka reeds ska jag välja?

Bild
LeoVince - Avgassystem (ZX-R) Carbon ( kopplingsfjädrar ingår)
Länk: Läs mer om hur du balanserar din set up till ditt nya avgasrör


Bild
Motoforce - Förgasare (PHVA replica) 17,5mm
Länk: Läs mer om hur du balanserar din set up till din nya förgasare (STEG 1)

Bild
Motoforce - Monteringskit (Dellorto) Peugeot

Bild
Detta är ett bra luftfilter som du kan reglera luftflödet på!

Bild
Airsal - Cylinderkit (Tech Racing) 70cc
Länk: Hur ett cylinderbyte går till AC

Bild
Ostrypt CDI ett måste för nu varvar det nog mer än 8000rpm ="varvstopp"
Länk: Hur du monterar samt Youtubeklipp på hur du märker av din "varvstopp"

Bild
Ett nytt drevkit för att nå det riktigt höga farterna
Länk: Hur du byter drevkit och räknar ut ditt RF

Bild
Slutligen kan du behöva laborera lite med munstycken och vikter för att få den optimala set upen
Detta för att mopparna och grejerna skiljer sig lite åt ibland.
Och vikten på föraren :D
TIPS!
Klicka på bilder för att läsa mer om produkterna i webbutiken


Sedan finns det alltid liiite bättre och dyrare grejer av allting men detta tycker jag är bra grejer till bra pris :roll:

Postat: 15 juli 2011, 18:09
av makuuz
Tack så mycket! Fast jag tror nog jag får vänta och se om jag ska gå så långt som att köpa cylinder, förgasare osv... Nöjer mig nog bara med ett effektrör :D Men får väl testa med nya vikter, rör och kanske kopplingsfjädrar :wink: Är det ett MÅSTE att byta munstycke när man byter till effektrör? Eller går det bra utan?

Postat: 15 juli 2011, 21:35
av HasSse666
makuuz skrev:Tack så mycket! Fast jag tror nog jag får vänta och se om jag ska gå så långt som att köpa cylinder, förgasare osv... Nöjer mig nog bara med ett effektrör :D Men får väl testa med nya vikter, rör och kanske kopplingsfjädrar :wink: Är det ett MÅSTE att byta munstycke när man byter till effektrör? Eller går det bra utan?
Oftast går det bra....

Speedfight 3 variatorproblem

Postat: 20 juli 2011, 14:27
av krashkneck
Hej!
Jag har en speedfight 3-09 som jag har tagit bort v-brickan på. Jag har hört att originalvikterna på SF3 är 9g, så jag bytte ner till Dr. Pulley's 7g. Med 7g gick moppen i ca 30 km/h och hackade rejält (orkade knappt upp för backar). När jag testade med originalvikterna+borttagen v-bricka så gick den i ca 35, men den hackade inte och gick fint upp för backarna. (Mopeden är begagnad, så jag är inte helt 100 på vilka vikter som satt i när jag köpte den)
Vad ska jag göra för att moppen ska ta ungefär 60-70 km/h?

MVH

Re: Speedfight 3 variatorproblem

Postat: 20 juli 2011, 15:12
av HasSse666
krashkneck skrev:Hej!
Jag har en speedfight 3-09 som jag har tagit bort v-brickan på. Jag har hört att originalvikterna på SF3 är 9g, så jag bytte ner till Dr. Pulley's 7g. Med 7g gick moppen i ca 30 km/h och hackade rejält (orkade knappt upp för backar). När jag testade med originalvikterna+borttagen v-bricka så gick den i ca 35, men den hackade inte och gick fint upp för backarna. (Mopeden är begagnad, så jag är inte helt 100 på vilka vikter som satt i när jag köpte den)
Vad ska jag göra för att moppen ska ta ungefär 60-70 km/h?

MVH
Hej krashkneck,

Tips 1
Bild
Jag vet inte heller vad som är originalvikt på vikterna till SPF3 men att gå ned till 7gram är tydligen för lätt.
Om det är 9gr original skulle jag tro att den går bra med 8gr vikter.
Länk: Läs mer om hur variatorn fungerar
Länk: Läs om hur du balanserar din variator

Tips 2
Bild
Polini - Reedset (Karbon)
Du tjänar kanske inget på "toppen" men moppen blir "rappare" i axxet
Länk: Vilka reeds ska jag välja?

Re: Speedfight 3 variatorproblem

Postat: 21 juli 2011, 16:09
av krashkneck
HasSse666 skrev:
krashkneck skrev:Hej!
Jag har en speedfight 3-09 som jag har tagit bort v-brickan på. Jag har hört att originalvikterna på SF3 är 9g, så jag bytte ner till Dr. Pulley's 7g. Med 7g gick moppen i ca 30 km/h och hackade rejält (orkade knappt upp för backar). När jag testade med originalvikterna+borttagen v-bricka så gick den i ca 35, men den hackade inte och gick fint upp för backarna. (Mopeden är begagnad, så jag är inte helt 100 på vilka vikter som satt i när jag köpte den)
Vad ska jag göra för att moppen ska ta ungefär 60-70 km/h?

MVH
Hej krashkneck,

Tips 1
Bild
Jag vet inte heller vad som är originalvikt på vikterna till SPF3 men att gå ned till 7gram är tydligen för lätt.
Om det är 9gr original skulle jag tro att den går bra med 8gr vikter.
Länk: Läs mer om hur variatorn fungerar
Länk: Läs om hur du balanserar din variator

Tips 2
Bild
Polini - Reedset (Karbon)
Du tjänar kanske inget på "toppen" men moppen blir "rappare" i axxet
Länk: Vilka reeds ska jag välja?
Hej Hasse och tack för svar!
Ska testa med 8gr vikter! Men det här med att moppen går i 35 med allt original (dvs originalvikterna och v-brickan på). Vad tror du att det kan bero på och vad kan jag göra åt det?

MVH

Re: Speedfight 3 variatorproblem

Postat: 21 juli 2011, 16:19
av Zer0x
krashkneck skrev:
HasSse666 skrev:
krashkneck skrev:Hej!
Jag har en speedfight 3-09 som jag har tagit bort v-brickan på. Jag har hört att originalvikterna på SF3 är 9g, så jag bytte ner till Dr. Pulley's 7g. Med 7g gick moppen i ca 30 km/h och hackade rejält (orkade knappt upp för backar). När jag testade med originalvikterna+borttagen v-bricka så gick den i ca 35, men den hackade inte och gick fint upp för backarna. (Mopeden är begagnad, så jag är inte helt 100 på vilka vikter som satt i när jag köpte den)
Vad ska jag göra för att moppen ska ta ungefär 60-70 km/h?

MVH
Hej krashkneck,

Tips 1
Bild
Jag vet inte heller vad som är originalvikt på vikterna till SPF3 men att gå ned till 7gram är tydligen för lätt.
Om det är 9gr original skulle jag tro att den går bra med 8gr vikter.
Länk: Läs mer om hur variatorn fungerar
Länk: Läs om hur du balanserar din variator

Tips 2
Bild
Polini - Reedset (Karbon)
Du tjänar kanske inget på "toppen" men moppen blir "rappare" i axxet
Länk: Vilka reeds ska jag välja?
Hej Hasse och tack för svar!
Ska testa med 8gr vikter! Men det här med att moppen går i 35 med allt original (dvs originalvikterna och v-brickan på). Vad tror du att det kan bero på och vad kan jag göra åt det?

MVH
30-moppe? :P

Re: Speedfight 3 variatorproblem

Postat: 21 juli 2011, 16:40
av krashkneck
Zer0x skrev:
krashkneck skrev:
HasSse666 skrev: Hej krashkneck,

Tips 1
Bild
Jag vet inte heller vad som är originalvikt på vikterna till SPF3 men att gå ned till 7gram är tydligen för lätt.
Om det är 9gr original skulle jag tro att den går bra med 8gr vikter.
Länk: Läs mer om hur variatorn fungerar
Länk: Läs om hur du balanserar din variator

Tips 2
Bild
Polini - Reedset (Karbon)
Du tjänar kanske inget på "toppen" men moppen blir "rappare" i axxet
Länk: Vilka reeds ska jag välja?
Hej Hasse och tack för svar!
Ska testa med 8gr vikter! Men det här med att moppen går i 35 med allt original (dvs originalvikterna och v-brickan på). Vad tror du att det kan bero på och vad kan jag göra åt det?

MVH
30-moppe? :P
hahah, nä det är faktiskt en 45-moppe :D Dock så hade det förklarat en del..

Re: Speedfight 3 variatorproblem

Postat: 21 juli 2011, 16:46
av Zer0x
krashkneck skrev:
Zer0x skrev:
krashkneck skrev: Hej Hasse och tack för svar!
Ska testa med 8gr vikter! Men det här med att moppen går i 35 med allt original (dvs originalvikterna och v-brickan på). Vad tror du att det kan bero på och vad kan jag göra åt det?

MVH
30-moppe? :P
hahah, nä det är faktiskt en 45-moppe :D Dock så hade det förklarat en del..
Hur gick den innan du bytte vikter då?

Re: Speedfight 3 variatorproblem

Postat: 21 juli 2011, 19:12
av krashkneck
Zer0x skrev:
krashkneck skrev:
Zer0x skrev: 30-moppe? :P
hahah, nä det är faktiskt en 45-moppe :D Dock så hade det förklarat en del..
Hur gick den innan du bytte vikter då?

Innan jag började pilla på den gick den i max 48 km/h med hyfsat bra acc

Postat: 21 juli 2011, 19:23
av HasSse666
Grabbar man behöver inte använda "quote" när man svara på inlägget ovanför... :wink:
ang varför moppen bara går 35 efter du "pillat" på variatorn så är ju felet mest troligt där eller hur?

Kolla så att du vänt variatorvikterna rätt och dragit åt allting ordentligt.
Går den med högre varv än förut så kanse du fått fett eller smuts på variatorn så det blir remslir...

TJaa!

Postat: 28 juli 2011, 18:58
av flaxén
Hej Hasse!! Passar denna regskylts hållare på en speedfight 2 vattenkyld 02:a (eu-moped) också? http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=3671