TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 1, 2007

Fiddy Kittning 2/3

Kitta till mer effekt på Fiddy motorn

Känner du att det är inte lika roligt att åka med polaren och hans Ten7 som åker ifrån dig och din Fiddy. Eller tycker du din Fiddy inte kickar ifrån det sista innan hoppet. Funderar du att sälja din och köpa en värre? Tänk om!

Varför inte kitta den genom inköpa lite nya motordelar och få en Fiddy som sopar banan med vad alla Orginal höjd märken heter.

Alla fiddys består av en 4-takt motor. Oftast är dom av märket Lifan eller Jialang, Om inte Fiddy märket kör med sin egna motor. Lifan och Jialang motorer är väldigt bra motorer med många trimdelar till.
Det som skiljer motorerna mellan Fiddys är att det finns olika modeller av Lifan och Jialang.
T ex : Så har vissa Fiddys Lifan Racing motorn som är lite piggare motor.

I den andra delen av tredelade guiden om hur du kittar en Fiddy, Tänker jag berätta om alla olika trimdelar du kan inskaffa, Och vad dom ger för resultat och när du bör byta detta. Även hur du gör det och priser kommer jag nämna. Detta är en sak jag gjort mycket på min medelmåttiga Fiddy MX302.
En Fiddy som skulle placeras i mitten på en tabell.

CDI = Trim CDI´n har en obegränsad varvtal jämfört med orginal. Alltså vid inkaffning ut av CDI kommer din fiddy kunna varva ut mera, Alltså få en högre toppfart, Rekomenderar inskaffa CDI vid inskaffning ut av Effektrör.

MONTERING: Vid fiddyins högra sida vid slutet av sadeln. Där inne sitter din CDI. Har du en Kina fiddy så använder du adaptern på bilden. Ryck ursladden från gamla cdi sätt in i adaptersladden.
Har du inte en Kina fiddy, Så har oftast dom som inte har LIFAN alltså Jialang eller andra behöver du inte använda adaptern. Utan bara ta sladden sopm satt i gamla cdi tryck in den i nya.
PRIS : 595:-

Trim CDI är en bra sak köpa vid inköp av effektrör och drev.

DREV = Som alla andra crossar så behöver man byta drev vid trimning.
Jag rekomenderar att byta till 14-15 taggars framdrev oafsett om du tänkt ha den orginal eller bara inskaffa något. Detta kommer öka din toppfart och acceleration. Vid större trimning så får man byta bakdrevet också.

MONTERING : Lossa på kedjan, Skruva av dom 2 insex skruvaran som håller i drevet.
Plocka av gammla drevet skruva på det nya. Spänn efter kedjan ordentligt, Kontrollera att den rullar fint. Sen så kan ni smörja drev och kedja innan ni drar ut och åker.
PRIS : 99:-

14-15 taggars framdrev ger toppfart och acceleration, och är ett tips att köpa öven om man inte ska trimma något annat.

EFFEKTRÖR = Precis som till mopeder och andra fordon finns det effektrör.
Ett effektrör på en fiddy ökar kraften och accelerationen mest. Och även bra rör ökar totala motoreffekten. Effektrör finns i olika prisklasser och effektklasser.
Vid inköp av effektrör rekomenderar jag att inskaffa en Trim CDI för öka toppfarten och även ett 14-15 taggars framdrev.

MONTERING : Skruva av dom 2 muttrarna eller bultarna beroende på motor nere vid mynningen.
Alltså delen av avgasröret som sitter mot cylinderns utblås.
Skruva sedan fast den med dom 1-2 bultarna upp vid sadeln.
OBS : Att man inbland kan få bestycka om förgasaren lite efter bytt till effektör.
PRIS : 995:-1795:-

Effektrör ökar kraften och accelerationen till din fiddy. Tips är inskaffa Trim CDI för få ut höga varven.

HÖG KOMPSKOLV = Hög kompskolv menas att det är en trimkolv med högre komp. Kolven jobbar mycket mera än orginal. Och du kommer få mera styrka i motorn och kraft.
Inte testat detta själv på mion fiddy. Men vet att den ger mest kraft till motorn.

MONTERING : Skruva av 4 topplocks bultarna, Lyft av topplocket och dess packningar.
Lyft nu av hela cylindern. Ta en pincett eller en bra näbbtång och tryck in knastret och ta ut det, ur något av kolvens fönster. Peta nu ut kolvbulten. Ta av gamla kolven. Sätt i ett knaster i ena fönstret på nya kolven. Sätt kolven på veven, trä igenom kolvbulten och sätt dit sista knastret med en näbbtång. Smörj kolven med olja och cylinderns loop. Montera på resten och kör.
PRIS : 695:-

TRIMKAM = Går att skaffa även trim kam, Även detta är inget jag testat. Vet dock att den ger dina ventiler ett högre lyft och ger din motor mera effekt, Sägs vara grymmt prisvärd.
Och ska testa det själv.

MONTERING : Tas reda på
PRIS : 995:-

Trimkam ger dina ventiler mera lyft och ger då motorn mera effekt.

CYLINDER = Visst kan man köpa trimcylinder till fiddy precis som mopeder.
Det finns flera olika cc till både Lifan och Jialang motorer. 125cc 128cc 131cc 141cc 146cc är några jag vet. Cylindern ger dig mera kraft acceleration och toppfart.
Detta är kanske inte det nödvändigaste men jag håller på inskaffar en 146cc för att kunna dra polarens cross.

MONTERING : Följ guiden kort och enkelt: www.twostrokerider.se/artiklar/
PRIS: 1195 - 2595:-

146cc Trimcylinderkittet gör din Fiddy till ett monster !

FÖRGASARE = Mera trimning och pill desto mera bensin kräver din motor. Därför finns det ett flertal trimförgasare. UNI är ett stortmärke inom fiddy och Quads motorer. Mikuni är ett annat.
Dom finns i storlekarna 24,26 30 mm. Du behöver inte byta upp dig på förgasaren tycker jag så länge du inte inskaffar en trimcylinder.

MONTERING: Skruva av förgasaren med dom 2 skruvarna från metallinsuget. Skruva av trottelhuset och ta bort gaswiren från trotteln. Sätt dit gaswiren på nya förgasarens trottel.
Skruva fast nya förgasaren på insuget med dom 2 skruvarna. Bestycka din nya förgasare !
PRIS : 595-1295:-

Mikuni 26mm är en bra förgasare som kan behövas till trimcylindrarna.

UNI FILTER = Vissa säger att det är ett måste byta bort orginalfiltret från sin fiddy.
Jag gjorde det och böt till ett UNI Filter. Jag måste medge det var skillnad.Motorn känndes helt plöstligt piggare. Och accelerationen kändes det som ökade på lågvarven.

MONTERING : Skruva av slangklämman på ditt gamla filter vid förgasaren. Ta av gamla filtret, sätt dit nya filtret och dra på en slangklämma runt om och skruva åt.
PRIS : 169:-

Unifilter sägs vara det bästa och gör din motor mera piggare än orginalfiltret.

Redaktionens Tips : Inskaffa dig ett 14 taggars framdrev, Det ökar din acceleration och ger dig mera speed. Där efter inskaffar du dig ett effektrör och en trim CDI. Detta kommer ge dig mera kraft och fart från avgasröret, Och med trim CDI´n kommer du kunna komma i extremt högavarv tal alltså hög fart.
Vill du fortsätta dära tycker vi du ska inskaffa dig en Hög kompskolv och ett unifilter.
Från kolven kommer du få mera kraft och styrka, Och med nya filtret kommer motorn gå rent och piggt.
Om ni inte är nöjda med det är det bara Cylinder kitt och förgasare och allt som gäller.


INKÖPSSTÄLLEN

24moto i Stockholm, Har allt delar styling trim. www.24moto.se
Swebike nätsida med reservdelar och trim endast www.swebike.se
dbr-1 nätsida men mycket trim     https://www.dbr-1.se/catalog/

Nästa del Fiddy kittning 3/3 : Kommer vi får veta hur man kittar sin Fiddy till en riktig stuntmaskin.
Allt för raila till dra på bakan och göra ringar. Var på eran vakt !

Lycka till Önskar vi på Twostrokerider Redaktionen

AV : ALEXANDER

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram