Avgasrör finns i jätte många former, färger, effekter och prisklasser. Vilket som passar dig och din moppe beror helt på vad du har för tycke och smak.
Överliggande - är de vanligaste formen på mopedavgasrör. Den går i en böj sedan upp brevid sadeln och bakåt under bakskärmen. Har själv ett överliggande trimavgasrör och är riktigt nöjd med det. Det är ett såkallar högvarvigt avgasrör. Vid ungefär 7500 upp till 13000 får det som "turbo" och börjar accelerera mycket, mycket bättre. En riktig härlig kännsla.
Finns såklart värre högvarviga grejer som gör upp emot 16000 Varv men de blir en anings jobbigare för då måste man byta grejer i motorn också t.ex lager och vevstake. Sen finns det något som heter lågvarvigt. Där du får mer "vridmoment" så den drar ur växlarna på lägre gas men som de står i infomationen om dom att de sänker topp hastigheten men höjer axxet.
När man köper endel avgasrör eller har orginalröret kvar kan de finnas "pluggar" i dem. En plugg gör så att strömmen med avgaser blir segare så motorn går långsammare helt enkelt. Vanliga ställen där pluggen sitter är mellan cylindern och avgasrörspipen. Vissa måste man såga bort med vinkelslip eller liknande och en del går bara att ta ut för hand. Pluggen kan också sitta innan expansionskammaren (den stora delen på avgasröret) eller precis efter expansionskammaren.
Jag råder att köpa effektavgassystem i rostfrittstål för de är snyggt och rostar (såklart) inte medans jag sett bara någon månad gammla avgasrör som redan fått riktigt mycket rost vilket ger ett dålig utseende. Vill man kan man göra ett avgasrör själv men de krävs svets och vinkelslips kunskaper och inget man bör ge sig på som nybörjare. För att inte bara svetsa ihopp två stuprör och tro de funkar som effektsystem så finns de ett program man kan ladda hem som räknar ut hur alla metallbitarna ska se ut. sedan skriver man bara ut de på papper och kopierar.
Hoppas de kan ge er hjälp. Du hittar fler guider om avgassystem m.m om du söker i artikelarkivet
Mvh /Mille