TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: december 8, 2010

Den kompletta avstrypningsguiden för 4-taktare!

Variatorstrypning

1. Ta bort startkransen kontrollera om det sitter en ring på variatorhylsan
(hindrar att variatorn går ihop och högsta växeln läggs därmed aldrig i)
Ta bort ringen så är variatorn avstrypt


2. Variatorhylsan kan även ha en svarvad fläns istället för en ring
(hindrar att variatorn går ihop och högsta växeln läggs därmed aldrig i)
Köp en slät hylsa eller svarva bort flänsen


3. Kontrollera på baksidan av variatorn om det finns ett "lock"
(hindrar att variatorvikter slungas ut högsta växeln läggs därmed aldrig i)
Plocka bort de två locken markerat med rött


4. Kontrollera vikten på variatorvikterna.
(ofta har man satt så tunga vikter att motorn ej orkar slunga ut dem maximalt)
Montera lättare vikter


5. Kontrollera om det finns en "givare" (pulskännare) på insidan av variatorkåpan
(skickar pulser till CDI´n och CDI´n stryper vid ett förutbestämt varvtal)
Klipp "rosasladden" eller demontera givaren


TIPS
Vill du vara helt säker på att slippa alla mekaniska variatorstrypningar köp en trimvariator
(klicka på bilden för att komma till webbutiken)


Luftfilterstrypningar


6. Kontrollera om det finns någon s.k. "skorsten" i luftfiltret
(stryper luftflödet)
Ta bort "slangen" så är strypningen borta
OBS
Du kan vara tvungen att gå upp i storlek på huvudmunstycket ifall du tar bort strypningen


TIPS
Vill du vara helt säker på att slippa alla luftfilterstrypningar köp ett sportluftfilter!
(klicka på bilden för att komma till webbutiken)

Förgasarstrypningar

7. Kontrollera om det finns en skruv under förgasarlocket.
(hindrar trottelns rörelse)
Ta bort "mässingskruven" så är förgasaren avstrypt


8. Huvudmunstycket kontrollera storlek.
(stryper bensinflödet i förgasaren)

OBS
Oftast är storleken på huvudmunstycket 0.85mm då kan du testa att gå upp 5 - 10 strl (0,90 - 0,95mm)


TIPS
Vill du vara helt säker på att slippa alla förgasarstrypningar köp en trimförgasare
(klicka på bilden för att komma till webbutiken)

Elektroniska strypningar

9. Hade du en sensor (pulsavkännare) under variatorkåpan finns en sladd från denna upp till CDI´n (ofta kallad rosa sladd).
Klipp sladden eller sätt en strömbrytare på den


10. Somliga CDI´n har en blå eller röd ögla
Klipp sladden eller sätt en strömbrytare på den


11. En del CDI´n har en internstrypning som stryper vid visst varvtal bästa sättet att komma förbi denna strypning är att köpa en ostrypt CDI

TIPS
Vill du vara helt säker på att slippa alla elektroniskastrypningar köp en ostrypt/trim CDI!
(klicka på bilden ovan för att komma till webbutiken)

Övriga strypningar

SLS-systemet

12. Sitter placerad på topplocket
Plugga hålet med en bricka detta kan göra att vridmomentet ökar

EGR-ventil

13. På äldre modeller sitter det en EGR på avgasröret
Plugga hålet med en bricka

Avgasröret
4-takts moppar har sällan någon strypning här!


TIPS
Ett trimavgasrör gör sällan någon större effektskillnad på en 4-taktare (moppe) men bidrar till att livlsängden på ventilerna förlängs genom att de heta avgaserna transporteras bort effektivare speciellt viktigt om du monterat en större cylinder.
(klicka på bilden för att komma till webbutiken)

Bonus några 2-takts strypningar

14. En plugg i mynningen på avgsaröret till en 2-takts moppe


15. Ett "blindrör" på avgsaröret till en 2-takts moppe

Har du kollat allt detta är du ganska säker på att du fått bort alla strypningar


Youtubeklipp

 

Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)    

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram