TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: maj 23, 2009

Dags inskaffa stuntscooter ?

Dags att inskaffa en stuntscooter?

Som alla vet, Så anpassar sig Twostrokerider.se efter läsarna. Vi märkte att det fanns en hel drös med frågor inom området stunthojjar!  I förhoppning om att våra TSR-medlemmar ska välja rätt så har Oliver och Alexander knåpat ihop en recension om det fem olika mopedmodeller som finns på marknaden just nu Yamaha Slider, Yamaha Aerox, Piaggio Typhoon och Peugoet Blaster. Där vi fokuserar oss på en guide med det matriella delarna som behövs vid stuntning. Vi vill ju inte att moppen ska brista efter ett flertal stoppies.

GUIDEN inriktar sig efter:

RAM
FRAMGAFFEL
BAKDÄMPARE
MOTOR
SADEL
FÄLGAR
BROMSSYSTEM
+
( Ej rankat)

1. Yamaha Slider

Slider, Den nya stjärn stunt hojjen sen år 2000. Slider! Yamaha har lyckats väldigt bra med denna scootermodell och det finns inte mycket som man kan gnälla på.
Designen, Vikten, Kraftiga ramen, Minarelli motor, Pålitliga dämparna och kvalitén från Yamaha och sist men inte minst den praktiska sadeln och fotgolvet vid stunting.

RAM  : Slidern levereras med en kraftig rundrörs ram. Från kanske det mest pålitligaste tillverkarna av dom alla Yamaha. I ramen finns det goda möjligheter till att fästa en tolvplatta. Det två stora märkena, TNT och Doppler har lanserat sina egna wheeliebars, men har du tillgång till en svets så tveka inte på att "snickra" ihop en själv!

FRAMGAFFEL : Slidern har en pålitlig  hydraulisk teleskopframgaffel från märket PAOLI. En helt okej framgaffel ifall vi får säga det själva. Ifall oturen skulle vara framme blir det dock dyrt. Ett gaffelben kostar cirka 1800 kronor och en komplett framgaffel kostar 5400. Vilket är otroligt dyrt, därför rekommenderar vi att en timmes sökande på begnade annons sidor kan vara en bra ideé. Annars kan man modifiera dit en Aerox framgaffel. Men där krävs det då en distans vid framfälgen.

BAKDÄMPARE : Slider har även en Hydraulisk svingarm som bakdämpare. Den är pålitlig, men en och annan bakdämp har vi sett knäckas. En ny dämp kan då vara givet. Twostroke säljer bland annat dämpar som Fournales och Doppler. Spana in dom!

MOTOR :  Slider kommer med en stående 49cc (50) Minarelli motor som är luftkyld.
En pålitlig motor med kvalité och med massvis av trimartiklar som reservdelar.
Sliders Minarelli motor har en motoreffekt på : 2,7 kW / 6.800 rpm.
Och en max vridmoment på 4 Nm / 5.000 rpm.

FÄLGAR : Slidern leveras med en framfälg på 12-tum med ett däckdimation på 120/70
Bak fälgen är på 10 tum med däckdimationen 130/70
Aprilia SR: s fälgar går att använda på en slider , även Aeroxens 100 cc fälgar kan man använda då den har trumbroms bak.

BROMSSYSTEM:  Brembo har tagit hand om Slidern bromsar! En skivbroms fram på 190 mm sitter på. Dock leveras den med en trumbroms bak 110mm. Bromssytemet är i ypperst kvalité. Enda man skulle kunna vilja tillägga är skivbroms bak. Men trumman fungerar utmärkt.

+ : Slidern är väldigt liten och lätt. Med sina 72 kg gör den till en smidig och lätthanterlig moped som kan användas som pendlar moped men även stunt.
Krashpuckar, nudebar, Digital hastighetsmätare och en "go kart tank". Detta är lite av dom det saker som mopeden till Number one utav det fem.

Bild: Slider årsmodell -07 en favorit bland stuntscootrar.

2. Yamaha Aerox

Yamaha Aerox, Favoriterna bland scooters vad det än gäller. Aerox är ett stort namn även i Stunt biten med. Aerox är inte byggd för den bästa tänkbara stunt scootern som tex : Slidern. Aerox är en favorit många väljer, Sen väljer förarna börja stunta med sin "Roxx"  (aerox). Men Aerox har bra förutsättningar matriellt. Och allt håller på teknik och lära känna sin moped.

RAM  : Aeroxen levereras med en kraftig rundrörs ram. Även denna moped har stora möjligheter till fästning av tolvplattor.  

FRAMGAFFEL : Även Aeroxen kommer med den pålitliga  hydraulisk teleskopframgaffeln PAOLI. Även där är det inte många som klagar på den och dens kvalité. Är om jag skulle säga det kanske en av dom bästa orginal gafflerna.
Visst mår en stunt moped bättre av att byta till en dyr proffs gaffel. Men det är dyrt och finns inte många som passar rakt på.

BAKDÄMPARE : Aeroxen har även en Hydraulisk svingarm som bakdämpare. Är även den pålitlig och bra.
Men vid seriös stuntning skulle jag då satsa istället på en bättre och dyrare bakdämpare.
Märken som : Fournales elller doppler. Finns i twostrokeshopen spana in dom !

MOTOR :  Aeroxen kommer med en liggande 49cc (50) Minarelli motor som är vattenkyld.
Än av dom bästa motorerna på mopedmarknaden. En motor som klarar hyper trimning.
En pålitlig motor med kvalité och med massvis av trimartiklar som reservdelar.
Sliders Minarelli motor har en motoreffekt på : 2 kW / 6.500 rpm.
Och har en max vridmoment på 3,7 Nm / 4.500 rpm.
Alltså är sliderns motor ett strå vassare i orignal ursprung.

FÄLGAR : Aeroxen leveras med en framfälg på 13-tum med en däckdimension på 130/60
Bak fälgen är på 13-tum med däckdimationen 140/60.

BROMSSYSTEM: Aeroxenleveras med en skivbromsfram på 190mm. Och även skivbromssystem bak på även där 190mm. Brembo är det även här som står för bromsarna. Aeroxens broms system är i hög kvalité och finns inget att klaga på. Speciellt med x2 skivbromssystem.

Bild: Favorit mopeden Aerox "Roxx"

3. Piaggio Typhoon

Typhoon en scooter som har varit med ett tag. Typhoon eller förkortningen av dens namn TPH. Kommer från giganterna Piaggio. Typhoon är en känd stunt scooter. Men sin lilla storlek och bra fotgolv, för olika stunt tricks. Och sin runda korta rumpa för fäste av 12 platta. Storleken och den låga sitthöjden (70cm) är en stor fördel precis om slidern. Den levereras med hög kvalité. Men en bra stark motor. Finns massvis med delar och reservdelar till Typhoon.

RAM  : Typhoonen kommer med en kraftig rubust ram. Av kraftigt rundrör. Tyhoon ramen är som mopeden väldigt kort. Men är i ypperst kvalité för stuntning.

FRAMGAFFEL
:      - (återkommer)

BAKDÄMPARE :          - (återkommer)

MOTOR :  Typhoonen levereras med en 49cc(50) Piaggio/Gilera kvalité rik motor. Även den en av dom bsta motorerna på marknaden. En motor med massvis med trimartiklar. Och en motor som klarar av hyper trim och slitage. Motorn är vattenkyld för att få den absolut bästa kylniningen.
Motorn har en motoreffekt på 4,1KW /7500 rpm.

FÄLGAR :
  Typhoonen levereras med 10-tums fälgar både bak och fram.
Och även samma dimation på fram och bakdäcken 120/70mm.

BROMSSYSTEM:
Typhoonen kommer precis som Slidern med skivbromssystem fram.
Och ett trummsbromssystem bak. (Måtten på dom är okänt för tillfället)
Bromserna kommer med hög kvalité och med egna erfarenheter av just olika bekantas Typhooner är dom bland dom skönaste bromsarna. Trots trumman bak.

Bild: Typhoonen har varit med ett par år, Och en välbekant stuntmoped.

4. Peugeot Blaster

Blaster, Den nya "hojjen" på stuntfronten. En 17.5 förgasare och den snabba utväxlingen gör Blastern till den idag den mest axx- snabba moppe orginal Blastern kommer från kända Franska märket "Peugoet" som även dom är kända för sin höga kvalité pris. Man kan känna sig trygg när man inskaffat en Peugeot. Många nya som börjat stunta med blastern. Just för den har ganska bra förutsättningar.

RAM : Blastern kommer med en extremt kraftig fin metallrörs ram.
Ramen går vid sidan av sadeln för utseendet precis som slider.
Ramen är slutar vid rumpan med en öppning och är perfekt för placering av en 12 platta.
Ramen kommer med bra hållbarhet och kvalité

FRAMGAFFEL :  Nytt med Blastern som skiljer sig från alla dom andra 5 stuntmopederna hära. Är att den inte har en vanlig teleskopsframgaffel utan en Upside-down teleskopsgaffel.
Det låter väll bra ? Sanningen är att Blasters ram är det största minuset med scootern.
Denna framgaffel slits och pajjar väldigt snabbt vid mycket stuntning.
Vid stoppis och nerfallning vid Wheelis. Vet flertal suntpersoner med blaster som bytt både 1 gång och 2 gånger.


BAKDÄMPARE :
Blastern kommer med en enkel Enarmsstötdämpning precis som alla andra 5.
Dämparen är Peugoets egna som är extremt bra enligt mig. Men så klart vid mycket stuntning så rekomenderas alltid en bättre lite lyxigare bakdämpare.Istället för slita ner ramen.

MOTOR  : Blastern levereras med som alla andra Peugoet mopeder. Peugoets egna motor.
Peugoets motor är en pålitlig kvalité mässig motor. Dock är Peugoet ingen höjdar motor för trimning.
Just för att Peugeot har väldigt kassa drev m.m . Men helt klart fungerar motorn för stuntning.
Och ett sport Setup på motorn går den väldigt fint. Peugeot motorn är pålitlig med många trimdelar som reservdelar även för den. Motorn kyls via vattenkylning för kyla motorn på bästa sätt.
Blasterns motor leverer hela 5,6 Kw (HK)orginal.

FÄLGAR : Blastern levereras med 10-tumsfälgar bak och fram. Framfälgen levereras med däck med måttet 120/70 och ett bakdäck med måttet 130/70

BROMSSYSTEM : Blastern levereras med skivbromsssytem fram, Och ett trumbromssystem bak.
Bromssystemet är i hög kvalité. Och trumman är extremt skön.

Bild : Blaster en "nykomling" bland stuntmopederna.

5. Beta Ark

RAM :  Beta Arks ram påminner mycket om Aerox. ÄVen denna är bygd i metallrör. Med många förstärkningar överallt. Då den är ganska lång så är den inte lika tjock som tex blasters och TPH och slider. Som Aerox är den lite längre och är då smalare rör för den inte ska väga för mycket.
Den kan jämföras och har likheter med Aerox matriellt.

FRAMGAFFEL : (återkommer)

BAKDÄMPARE  : (återkommer)

MOTOR  : Beta Ark levereras med en liggande Minarelli motor. Minarelli som är som sagt en av dom bästa motorerna inom mopedområdet. Minarelli har hög kvalité och en perfekt motor för hårdtrimning som hyper. Finns massvis med trimartiklar och reservdelar. Beta Ark äldre modeller är luftkylda och dom nya har nu kommit med vattenkylda. Effekten på motorn är likadan som Aerox.

FÄLGAR : (återkommer)

BROMSSYSTEM :  Beta Ark kommer med skivbromssystem fram. Och trummbromssystem bak.
Bromsarna är extramt bra och i hög kvalité.

****OBSERVERA****


När vi gjorde denna guide utgick vi bara från den matriella delarna från mopederna.
Självklart, Så har alla olika smaker när det gäller design m.m
Men vi har nu gett ut det matriella som är det viktigaste vid stuntning.

Och självklart handlar stuntning om teknik och känna sin moped.
Finns flera bra andra scootrar som : BWS, Jog R, Trekker, Neos m.m .
Men dessa 5 favoriterna som är  mest populära och dom bästa matriellt vid stunt scootrar.

Bild : Bevis på att allt hänger på teknik och att känna sin moped. På bilden gör våran egna
Oliver en "Spreeder" på sin  gamla otrimmade ciao
Lyckta till med inköpen Önskar Redaktionen                      AV: Alexander P+ Oliver Qvicker

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram