TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: december 16, 2010

CAD guide

CAD - Computer-Aided Design, som det betyder, är namnet på en typ av datorprogram som används för att skapa virtuella objekt, oftast i 3D. CAD är bland de bästa verktygen man kan använda sig av när man utformar och konstruerar objekt.

Fel kan förutses långt innan man ens börjat tillverkningen, ritningar med enorm precision kan skapas och bäst av allt, det går väldigt fort att rätta till fel, något man inte kan göra om man tillverkat delen på riktigt. CAD är perfekt om man t.ex. vill göra en egen 12-platta till moppen och behöver testa lite och fixa fram egna ritningar.

CAD program är svindyrt, ett enkelt program kan kosta 20.000, för företag ännu mer, och en licens måste dessutom betalas varje år. Det är kanske småpengar för ett frodande företag, men det är stora pengar för privatpersoner. Anledningen till priset är på grund av den omfattande framtagningen av programmen och utvecklingen. Till skillnad från spel så säljs dessa i fullt lika stora upplagor heller.

I många tekniska gymnasieutbildningar får man idag en grundkurs i CAD för att lära sig dessa metoder för att konstruera. CAD används, förutom i själva CAD-kursen, även i andra kurser som Konstruktion A och många av CNC kurserna vid industriella program. Att lära sig CAD är väldigt intressant och nödvändigt för att klara sig som t.ex. konstruktör. Håller du på att välja gymnasieprogram nu kanske? Titta efter ett program där du får lära dig CAD om du vill läsa något tekniskt! 

Det finns ett flertal olika tillverkare av CAD program. Mest känt är förmodligen AUTO CAD som används av många fabrikanter. Fler exempel är CATIA, FastCAD, VectorWorks med flera. Min personliga favorit är dock SolidWorks, möjligen för att jag själv blev utbildad i det på gymnasiet kanske. Det är dock ett väldigt smart och mångsidigt program. Det används bland andra av Jason Pohl i OCC choppers. Det krävs mycket träning innan man förstår sig på det men när man väl har kommit in i systemet kan man skapa mycket skoj!

Nog med det teoretiska nu i alla fall, jag tänkte ge er en liten inblick i hur det är att konstruera något i CAD. Som exempel så tänkte jag smälla ihop en mc-fälg för skojs skull.

h

I solidworks så börjar man arbetet med att rita en 2D sketch. I det stora hela så handlar CAD-ritandet om att utnyttja programmets funktioner för att minimera arbetet. Jobbar man smart så är det dessutom väldigt enkelt att göra ändringar i efterhand. De gröna markeringarna som ni ser på första bilden är relationer och dessa används flitigt för att minimera användandet av mått. Om man då ändrar ett mått så flyttar sig de relationsbaserade linjerna automatiskt.

h

I steg två är det dags att skapa en kropp av sketchen. I det här exemplet så roteras sketchen kring en axel, precis som en rotationskropp av en integral ( för er som läst matte E 😉 )

k

Här kommer nästa funktion in. Här speglas den bildade kroppen med funktionen "mirror" för att skapa ett komplett ämne till en fälg. Detta är enormt tidsbesparande. Man ju ju jämföra tre knapptryckningar mot att sitta och rita sketchen för båda sidorna av fälgen istället.

w

Ur ämnet som skapats så vill vi ju ha snygga ekrar. Man kan välja i mellan att "hugga ut" ekrarna, eller "bygga" dem. På bilden så har jag valt att hugga ut ekrarna.

j

En till väldigt bra funktion kallas "pattern", i detta fallet "cirkular pattern". Först har jag roterat runt urgröpningarna mellan ekrarna, sedan har jag använt samma funktion för att "fräsa" ur godset i ekrarna, vilket markeras med det blåa.

m

Sedan ska fästet för bromsskivorna ordnas till lite. Även här används samma princip som ovan.

a

Formerna huggs ut....

q

Och placeras ut cirkulärt.

w

Även här går det förstås att utnyttja mirror så man slipper sitta och göra samma sak på andra sidan

Nu är råmaterialet till fälgen klart. Till en schysst mc-fälg så måste man förstås ha ett par snygga 320mm bromsskivor också 😉

e
r

Själva kroppen skapas och formerna börjar huggas ut

t

Vid det här laget har ni säkert hajat principen 😉 

y

Nu är kroppen för skivcentret klart, nu fattas bara slitbanan. 

u
u

Här är ytterligare ett exempel där verktygen kommer väl till pass. Att sitta och rita varje hål för sig är inte kul.

i

Sen måste vi förstås ha skruvar till skivorna också. Eftersom skruvarna bara är symboliska så gjorde jag inga gängor den här gången, det är lite mer avancerat.

o
p

Sedan måste fälgen förstås få ett däck. Däckmönstret låter jag förbli en hemlighet, eftersom det liksom gängor, hör till de lite krångligare och mindre eleganta operationerna.

a

Med lite färg och så är delarna redo för en Assembly. Alla block man ritar kan monteras med varandra genom att föra in dem i en Assembly, där man fäster delarna med varandra. Som ni ser har jag redan monterat ihop bromsskivorna i en tidigare assembly och fört över dem till nästa.

s

När bitarna väl sitter ihop blir det såhär!

d
f
g

Ja, det finns minst sagt mycket kul grejer man kan göra med ett CAD program, men viktigast av allt, blir man duktig på det så har man garanterat ett jobb i framtiden! Tyvärr får man lära sig ytterst lite på gymnasiet. Själv har jag läst till C kursen för CAD men är långt ifrån fullutbildad. Att hålla på med fyrkantiga och runda former kan nästan vem som helst klara av, utan det är när man börjar arbeta med välvda former, ytor och avacerade kroppar som det blir intressant!

Nu har ni fått en liten inblick i hur det är att "cadda" 

Lycka till med ert eget caddande i framtiden! // bensinskalle 

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram