TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: mars 31, 2009

Byte av tryckfjäder och kopplingsfjädrar

Byte av tryckfjäder och kopplingsfjädrar

Guiden är tänkt att vara ganska detaljerad för att även nybörjare skall kunna följa den (jag är själv nybörjare).

Fjädrar som används

fjadrar_484
Notera tryckfjädern är den stora till vänster kopplingsfjädrar är de tre små till höger.
               
Verktyg som är bra att ha:
•    Hylsnyckel/spärrskaft 8mm
•    Hylsnyckel/spärrskaft 13mm
•    Plattång
•    Liten mejsel
•    Spännband
•    Stor skiftnyckel (alt. Polygrip eller stor ringnyckel 38mm)
•    Skruvstäd

verktyg2_257verktyg_258

Varför man byter tryckfjäder och kopplingsfjäder går jag inte in på utan bara hur.

Då sätter vi igång!

untitled1_258

Bild 1 Lossa de åtta bultarna som håller fast variator kåpan med hylsnyckel 8mm
Notera att kicken kan sitta kvar

untitled2_258

Bild 2 Använd spännbandet att hålla fast kopplingen genom att dra remmen genom kopplingsklockan runt stötdämparen
Detta gör du för att inte kopplingen skall snurra när du skall lossa den

untitled3.jpg_535

Bild 3 Lossa kopplingen med spärrskaft och 13mm hylsa
Tips använd gärna sexkants hylsor för att skona muttrar

untitled4_258

Bild 4 Lossa kopplingsklockan

untitled5_258

Bild 5 Plocka bort kopplingen

untitled6_258

Bild 6 Spänn fast kopplingen (inte för hårt) i skruvstädet lossa muttern med skiftnyckeln.
Obs! var försiktig så inte fjädern sprättar isär variatorn (använd skyddsglasögon)!
Notera trasan som skyddar kopplingen från att skadas av klämbackarna i skruvstädet.

untitled7_258

Bild 7 Snart halvvägs!
Tips när du gör underhållsjobb på din moped var noggrann! Lägg upp delarna du demonterar på en bänk i den ordning du plockat bort dem.  Detta underlättar arbetet när du skall montera tillbaka alltihop igen. Risken för att du glömmer montera något minskar också.

untitled8_258

Bild 8 Plocka bort EN kopplingsfjäder
Notera att en sida av fjädern är kortare lossa fjädern genom att dra i den långa delen och lirka ur den först!

untitled9_258
Notera att jag sätter fast en sida av fjädern först

untitled10_258
Och sedan använder en liten mejsel som hävstång för att lirka fjädern på plats.

Bild 9 & 10 Ersätt den kopplingsfjäder du plockat bort (byt en fjäder i taget)

untitled10b_258

untitled10c_258

Bild 10 Lägg i tryckfjädern i kopplingen när du är klar med kopplingsfjädrarna

untitled11_258

Bild 11 Tryck ihop koppling och dra dit den stora muttern
Tips Nu är det bra att ha en kompis som kan hjälpa en dra dit muttern man behöver nämligen båda händerna för att trycka ihop fjädern.

untitled12_258

Bild 12 Dags för monteringen, tryck ihop kopplings tallrikar och sätt i remmen innan du monterar den på axeln

untitled13_258

Bild 13 På med kopplingsklockan fäst spännremmen som tidigare och dra fast

untitled14_258

Bild 14 På med variatorkåpan KLART!

Kolla igenom så du inte hoppat över något steg eller fått över några delar.

Ut och provkör!

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram