TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: december 30, 2010

Byte av cylinder och topp på 4-taktare

Byte av cylinder på 4-takt är inte svårt! 
Denna guide är tänkt att kunna användas som hjälp vid byte av cylinder på 4-taktsmopeder. I detta fall en TWS Preo -05 med motor BT49QT-10.

Guiden är ganska detaljerad för att även nybörjare skall kunna följa den. 

 

Länk: Twostroke.se 


 
Verktyg som behövs 

  1. Bladmått 0.1mm 
  2. Ringnycklar strl 8-13 mm 
  3. Spärrskaft med 15 mm hylsa alternativt hylsnyckel 
  4. Hylsnycklar strl 7-13 
  5. Stjärnmejsel 
  6. Plattång 
  7. Tändstiftshylsa

 
Då sätter vi igång! 

  • OBS! 
    Demontera batteriet så att du inte får en gnista som kan antända bensinen! 
    Tänk alltid på säkerheten först och främst.

Bild 1 - Demontera fläktkåpan 

 
Bild 2 – Demontera förgasare från cylinder 
Tips - Ta gärna bort bensinslangen och töm förgasaren så slipper du bensin som annars kan rinna ut vid arbetet. 

 
Bild 3 – Demontera plast runt motorn 
Tips - Lägg gärna delarna du demonterar på ett bord i den ordning du plockar bort dem. 

 
Bild 4 - Demontera ventil kåpan 

 
Bild 5 - Demontera kamöverfallet 
OBS! 
Dessa fyra muttrar kan sitta fast ganska hårt använd 10 mm hylsnyckel och milt våld.
                   
Notera att överfallen är märkt med E och X på nedre sidan. 

 
Bild 6 – Så här ser det ut efter demontering 
OBS! 
De två styrningarna (hylsorna) som sitter på övre högra pinnbulten samt nedre vänstra ta tillvara på dessa!!
 

 
Bild 7 - Demontera kedjesträckaren 

 
Bild 8 - Demontera kamkedjan från kamaxeln. 

 
Bild 9 - Demontera kamaxeln 

 
Bild 10 – Efter demontering 

 
Bild 11 - Demontera ventilkåpans tätning 

 
Bild 12 – Demontera tändstiftet 

 
Bild 13 - Demontera avgasröret från cylindern 

 
Bild 14 – Lossa ljuddämparen bak 

Bild15copy.jpg picture by Klabbarparn
Bild 15 - Demontera toppen. 
Oops! Nu fick jag problem toppen tar emot ramen och går inte att dra ut! 
På vissa mopeder går den att dra rakt ut men i detta fall måste jag demontera svingen INTE svårt men förargligt. 

 
Bild 16 – Demontera svingen 
Tips 
Palla upp framdelen av mopeden så att den inte rasar i golvet när du drar ut bulten! 
Dra sedan bakänden av mopeden bakåt för att skapa utrymme att få loss toppen.
 

 
Bild 17 - Demontera topplocket 
OBS! 
Det finns två hylsor till placerade som styrningar på pinnbultarna under toppen se till att de inte faller bort.   

                                 
 
Bild 18 - Här demonterar jag hylsorna/styrningarna jag varnade för att de kunde falla loss vid föregående moment. 

 
Bild 19 - Demontera tätning 

 
Bild 20 – Demontera kedjestyrning 
Lossa den undre och låt den övre sitta kvar. 

 
Bild 21 - Demontera cylinder 

 
Bild 22 - Demontera ETT knaster (den lilla fjädern i kolven) 
OBS! 
Gör inte som jag täta motorn med en trasa så knastret INTE ramlar ned i motorn. 
Nu gjorde det inte det men jag var lite trött så här kunde olyckan varit framme…puh
 

 
Bild 23 – Dra ut kolv bulten från kolven. 

 
Bild 24 – Nu kom jag på att jag borde tätat motorn tidigare…. 
Notera även de två styrningarna/hylsorna på pinnbultarna (en syns på övre högra pinnbulten den andra sitter på nedre vänstra)ta tillvara på dessa. 

 
Bild 25 – Nu är vi halvvägs!! 
Notera att jag lagt delarna på bordet i den ordning jag demonterat dem. Detta gör att du undviker att glömma något vid monteringen. 

 
Bild 26 - Montera kolvringar den märkt 1R skall sitta överst och den märkt 2R skall sitta under 1R 
OBS! 
Har du ingen märkning på kolvringarna sätt den mörkare nederst.
 

 
Bild 27 - Översikt hur kolvringar/oljeringar bör monteras 

 
Bild 28 - Här är ringarna monterade montera även ett av knastrena 
Notera de tre oljeringarna är monterade med den vågiga i mitten och de två tunna på var sida om i understa spåret använd olja för att få på ringarna lättare. 

 
Bild 29 - Notera märkning på kolv innan montering (”IN” mot förgasarens insug) 

 
Bild 30 - Montera den nya kolven på vevstaken tryck in kolvbulten och avsluta med det sista knastret. 
Notera åter igen trasan som förhindrar skräp att komma in i motor. 

 
Bild 31 - Montera cylinderfots tätning. 
OBS!   
Vänd packningen rätt väg det finns ett urtag för smörjningen som måste sitta åt rätt håll! (kolla röda ringen)
 
Jag monterar dubbla packningar för att vara på den säkra sidan när det gäller att undvika för hög kompression! 
 
Bild 32 - Montera de två styrningar/hylsorna på pinnbultarna samt den nya cylindern 
OBS! 
Var försiktig när du glider på den nya kolven in i cylindern så inte kolvringarna går av. 
Använd olja som smörjning så kommer detta steg inte att orsaka dig några problem.
 

 
Bild 33 - Montera kedjestyrning (se till att den går ned i sitt spår) 

 
Bild 34 - Montera de två styrningarna på pinnbultarna 
OBS! 
Dessa skall som tidigare gå ned en bit i cylindern 
(jag försöker sätta denna på fel pinnbult men jag glömde ta en ny bild se bild 35 istället) Embarassed 

 
Bild 35 - Monterar den nya topplocks packning.

 
Bild 36 - Montera de två styrningarna i topplocket 

 
Bild 37 - Montera topplocket 

OBS INNAN DU MONTERAR TOPPEN! 
Det är inte säkert alla moppar har exakt lika långa vevstakar! 
Gör testen nedan för säkerhets skull! 

Håll fast cylindern med en hand och snurra på fläkten med den andra handen. 
Kontrollera så att kolven inte går så högt att den riskerar att ta i toppen när du monterar den. 

Detta är speciellt viktigt om du monterar en större cylinder och avser att använda orginaltoppen. 

Finns risken att kolven tar i toppen kan du undersöka möjligheten att sätta dubbla cylinderfots packningar för att undvika att kolven tar i. 
Köp packningsmaterial och använd din original packning som mall. 

 
Bild 38 - Vrid på magneten/fläkthjulet så att markeringen T kommer mot piggen på motorblocket. 
OBS! 
Se till att magneten inte rubbas medans du montera kamaxeln och kamkedjan i följande steg. 
VIKTIGT OM VENTILJUSTERING SKALL BLI BRA!
 

 
Bild 39 - Montera kamaxel och sätt på kedjan 
OBS! 
Se till att inte dra i kedjan för mycket så att magneten tappar sin position. 
OBS!! att det stora hålet på kamaxeldrevet skall vara uppåt och de två linjerna skall vara vågräta med topplocket (se nästa bild).
 

 
Bild 40 – Linjering av kamdrev mot topplockskant 

 
Bild 41 - Montera de två styrningarna på kamöverfallet 

 
Bild 42 - Montera ventilöverfallet och ”kors” dra de fyra muttrarna så att topplocket inte kommer snett 

OBS! 
Om du använder spärrskaft som jag gör på bilden tänk på att inte dra för hårt. 
Om du är osäker använd hellre en hylsnyckel så få du bättre ”känsla” av hur hårt du drar muttrarna. 
Allra bäst om du använder en momentnyckel och drar fast stegvis till 16-18 Nm 

 
Bild 43 - Dra fast de två bultarna i cylindern 
Tips - Jag drar fast topplocket EFTER jag dragit fast cylindern för att cylindern inte skall hamna snett 

 
Bild 44 - Montera kedjesträckaren 
Tips 1 Fjäderns längd när du har den ute bör ligga mellan 45-50mm (om inte byt fjäder) 
Tips 2 Dra runt motorn på fläkten efter det du monterat kedjesträckaren föra att sträcka kedjan
 

 
Ventiljustering

För dig som vill se ett Youtubeklipp på detta moment 

 
Bild 45 - Justera ventilerna 
Lossa låsmuttern och justera med justerskruven använd bladmått (märkt med en 10a´)för att få rätt ventil spel 
OBS! 
Se till att kamdrevet är i samma position som i bild 40 INNAN du börjar justeringen
 

 
Bild 46 - Montera topplockspackning 

 
Bild 47 - Montera ventilkåpan 

 
Bild 48 - Montera tillbaka plastkåporna runt motorn 

 
Bild 49 - Montera tillbaka förgasaren (glöm inte bensin slangarna ifall du lossat dem) 
Montera även tillbaka avgasröret. 
OBS! 
Glöm inte kopparpackningen som sitter i avgasröret!
 

 
Bild 50 - Montera tillbaka fläktkåpan 

 
Bild 51 - Montera tillbaka svingen. 

 
Bild 52 - Montera tändstift och tändkabel. 

Kolla igenom så du inte hoppat över något steg eller fått över några delar. 
TIPS! 
Byt gärna oljan i motorn för att skona cylindern vid inkörningen. 
Då är det dags att provstarta!
 

OBS! 
Var uppmärksam på missljud (spikningar knackningar)! 
Slå av direkt om du mistänker att något är fel. 
Kontrollera också om motorn blir onormalt varm. 
Om du under en längre tur (ca 10-20 min) upplever att moppen tappar kraft. 
Undersök om motorn är på väg att överhettas. 
Detta kan bero på att du har för hög kompression.

//AV HasSse666


Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)  

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram