TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 17, 2010

Byte av cylinder från 50cc till 70cc - Vätskekyld

Guide: Byte av cylinder 50cc till 70cc - Vätskekyld 

Detaljerad nybörjarguide för cylinderbyte på en Peugeot Speedfight LC 
Med denna guide är det nästan omöjligt att misslyckas. 
Dessutom får du lära dig vad alla delar heter 

OBS! 
Innan du börjar se till att du har rengjort motorn och runt cylindern 

 
Bild 01 
Plocka bort sadel och hjälmfacket 

 
Bild 02 
Närbild på cylindern 

 
Bild 03 
Plocka bort kontakten på temperatursensorn - plocka bort metallbygeln med en mejsel 
(sensorn ger signal till din temp.mätare på styret) 

 
Bild 04 
Plocka loss tändhatten från tändstiftet 

 
Bild 05 
Plocka bort de två slangarna som går till förgasaren 
(förvärmning till förgasaren) 

 
Bild 06 
Plocka bort utgående kylslang från cylindern 
Ha ett uppsamlingskärl under 
OBS! 
Etylenglykol är mycket giftigt! 

 
Bild 07 
Plocka bort "stänkskyddet" bakom cylindern 

 
Bild 08 
Rengör runt cylindern igen så du inte får skräp i motorn! 
Gör allt i den ordning jag visar så slipper du få problem Smile 

 
Bild 09 
Lossa bultar på avgasröret 

 
Bild 10 
Plocka bort avgasröret 
(du måste såklart lossa röret från ramen också) 

 
Bild 11 
Plocka bort ingående kylarslang 

Kylarvätska skall bytas med regelbundet intervall(återanvänd inte kylarvattnet). 
Glykolens huvudsakliga uppgift i kylarvätskan är att förhindra att kylaren fryser sönder om det är kallt. 
Men den skall också förhindra korrosion (rost) 
OBS! 
Blanda inte olika sorters kylvätskor 

 
Bild 12 
Plocka bort de fyra pinnbultarna som håller fast topplocket 

 
Bild 13 
Plocka bort termostaten samt fjädern som håller den på plats 

 
Bild 14 
Placera en ren trasa under cylindern så inget faller ned i motorblocket 

 
Bild 15 
Plocka bort "knastret" ur kolven med en plattång 

 
Bild 16 
Det finns en liten "böj" på knastret som du skall ta tag i med tången 

 
Bild 17 
Peta ur kolvbulten från motsatt sida du plockade bort "knastret" 
(du behöver inte plocka bort andra knastret) 

 
Bild 18 
Peta ur "nållagret" ur kolvstaken 

 
Bild 19 
Kontrollera att alla nålar sitter på plats. 
Tips 
Byt lager om du planerar att byta till 70cc 

 
Bild 20 
Pilen på cylindern skall peka mot avgasröret 

 
Bild 21 
Montera ett knaster i kolven (det mot förgasar sidan) 

 
Bild 22 
Kolvringarna skall placeras så de inte kan glida runt 
(kolla stopparna inringat med rött) 

 
Bild 23 
Se till att dessa är på rätt ställe innan du monterar nya kolven 

 
Bild 24 
Tryck in kolvbulten en bit 

 
Bild 25 
Tryck försiktigt in resten av kolvbulten i kolven 

 
Bild 26 
Montera andra "knastret" 
Notera pilens riktning på kolven 

 
Bild 27 
Cylinderfotspackningen monteras eller "packning på tub" 

 
Bild 28 
Smörj in cylindern med två-taktsolja eller liknande 

 
Bild 29 
Tryck in kolvringarna i kolven med ena handen. 
Försök samtidigt "glida" på cylindern med andra handen. 

Tips! 
Somliga tycker att det är lättare att montera kolven i cylindern först 
Sedan montera kolvbulten 
Du trycker inte in hela kolven utan bara tills kolvringarna kommit in i cylindern 

 
Bild 30 
Cylindern på plats 

 
Bild 31 
Häll lite två-taktsolja på kolven 

 
Bild 32 
Okej det blev lite mer än nödvändigt.. 

 
Bild 33 
Tillbaka med thermostat och fjäder 

 
Bild 34 
Dra fast toppen försiktigt 

 
Bild 35 
Korsdra toppen på det sätt jag markerat 
OBS! 
Använd en momentnyckel om du är osäker på hur hårt man skall dra fast bultarna 
Momentet skall vara 15Nm 

 
Bild 36 
Montera ingående kylarslang 

 
Bild 37 
Montera stänkskyddet 

 
Bild 38 
Montera kontakten på sensorn 

 
Bild 39 
Montera tändhatten på tändstiftet 

 
Bild 40 
Montera utgående kylarslang 

 
Bild 41 
Fyll på kylvätska och lufta kylsystemet. 
Tips 
Starta motorn och lossa inringad bult lite grand så all luft kommer ut ur kylsystemet 

OBS! 
Följ de rekommendationer som tillverkaren anger för inkörning av din nya cylinder! 
Se till att du undviker hårda påfrestningar, som t.ex. långa uppförsbackar, 
samt kör aldrig över 3/4-gas de första 500km efter att du monterat en ny cylinder, eller bytt kolv.

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram