Guide: Byte av cylinder 50cc till 70cc - Vätskekyld
Detaljerad nybörjarguide för cylinderbyte på en Peugeot Speedfight LC
Med denna guide är det nästan omöjligt att misslyckas.
Dessutom får du lära dig vad alla delar heter
OBS!
Innan du börjar se till att du har rengjort motorn och runt cylindern
Bild 01
Plocka bort sadel och hjälmfacket
Bild 02
Närbild på cylindern
Bild 03
Plocka bort kontakten på temperatursensorn - plocka bort metallbygeln med en mejsel
(sensorn ger signal till din temp.mätare på styret)
Bild 04
Plocka loss tändhatten från tändstiftet
Bild 05
Plocka bort de två slangarna som går till förgasaren
(förvärmning till förgasaren)
Bild 06
Plocka bort utgående kylslang från cylindern
Ha ett uppsamlingskärl under
OBS!
Etylenglykol är mycket giftigt!
Bild 07
Plocka bort "stänkskyddet" bakom cylindern
Bild 08
Rengör runt cylindern igen så du inte får skräp i motorn!
Gör allt i den ordning jag visar så slipper du få problem
Bild 09
Lossa bultar på avgasröret
Bild 10
Plocka bort avgasröret
(du måste såklart lossa röret från ramen också)
Bild 11
Plocka bort ingående kylarslang
Kylarvätska skall bytas med regelbundet intervall(återanvänd inte kylarvattnet).
Glykolens huvudsakliga uppgift i kylarvätskan är att förhindra att kylaren fryser sönder om det är kallt.
Men den skall också förhindra korrosion (rost)
OBS!
Blanda inte olika sorters kylvätskor
Bild 12
Plocka bort de fyra pinnbultarna som håller fast topplocket
Bild 13
Plocka bort termostaten samt fjädern som håller den på plats
Bild 14
Placera en ren trasa under cylindern så inget faller ned i motorblocket
Bild 15
Plocka bort "knastret" ur kolven med en plattång
Bild 16
Det finns en liten "böj" på knastret som du skall ta tag i med tången
Bild 17
Peta ur kolvbulten från motsatt sida du plockade bort "knastret"
(du behöver inte plocka bort andra knastret)
Bild 18
Peta ur "nållagret" ur kolvstaken
Bild 19
Kontrollera att alla nålar sitter på plats.
Tips
Byt lager om du planerar att byta till 70cc
Bild 20
Pilen på cylindern skall peka mot avgasröret
Bild 21
Montera ett knaster i kolven (det mot förgasar sidan)
Bild 22
Kolvringarna skall placeras så de inte kan glida runt
(kolla stopparna inringat med rött)
Bild 23
Se till att dessa är på rätt ställe innan du monterar nya kolven
Bild 24
Tryck in kolvbulten en bit
Bild 25
Tryck försiktigt in resten av kolvbulten i kolven
Bild 26
Montera andra "knastret"
Notera pilens riktning på kolven
Bild 27
Cylinderfotspackningen monteras eller "packning på tub"
Bild 28
Smörj in cylindern med två-taktsolja eller liknande
Bild 29
Tryck in kolvringarna i kolven med ena handen.
Försök samtidigt "glida" på cylindern med andra handen.
Tips!
Somliga tycker att det är lättare att montera kolven i cylindern först
Sedan montera kolvbulten
Du trycker inte in hela kolven utan bara tills kolvringarna kommit in i cylindern
Bild 30
Cylindern på plats
Bild 31
Häll lite två-taktsolja på kolven
Bild 32
Okej det blev lite mer än nödvändigt..
Bild 33
Tillbaka med thermostat och fjäder
Bild 34
Dra fast toppen försiktigt
Bild 35
Korsdra toppen på det sätt jag markerat
OBS!
Använd en momentnyckel om du är osäker på hur hårt man skall dra fast bultarna
Momentet skall vara 15Nm
Bild 36
Montera ingående kylarslang
Bild 37
Montera stänkskyddet
Bild 38
Montera kontakten på sensorn
Bild 39
Montera tändhatten på tändstiftet
Bild 40
Montera utgående kylarslang
Bild 41
Fyll på kylvätska och lufta kylsystemet.
Tips
Starta motorn och lossa inringad bult lite grand så all luft kommer ut ur kylsystemet
OBS!
Följ de rekommendationer som tillverkaren anger för inkörning av din nya cylinder!
Se till att du undviker hårda påfrestningar, som t.ex. långa uppförsbackar,
samt kör aldrig över 3/4-gas de första 500km efter att du monterat en ny cylinder, eller bytt kolv.