TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: februari 7, 2008

Bra att veta innan du trimmar

Bra att veta innan du trimmar 

Det finns en hel del bra fakta som man bör veta innan man trimmar. i detta reportage kan du läsa djupgående om just trimning.

Innan man trimmar finns det mycket man bör veta och känna till. Ju mer man vet ju säkrare och bättre förare blir man men även kunskap om olika setuper och trimning allmänt kan vara riktigt bra att ha med sig. I det här reportaget ska jag ta upp det mesta som
kan vara bra att veta när du ska trimma.
derbisendaxtreme041_300
Idag räknar man med att 3 av 4 mopeder
i sverige är trimmade. Oavsett om man bara kör avstrypt (tagit bort strypningarna) eller trimmat mer så är det lika inför lagens ögon. Därför tycker många att ska man trimma kan man göra det rejält eftersom de ändå är samma straff.
Visst går det tänka så men man måste även se det från andra sidan, Vad märker polisen mest? en avstrypt moped som ser ut att vara orginal och är relativt tyst eller en moped som hörs och syns att den är trimmad?

Man ska även veta att ens körsätt spelar stor roll. Håller man sig inom hastighetsbegränsningarna och kör med huvudet så brukar det gå bra. Kör man däremot för fort,
mot rödljus och rent ut skiter i trafikreglerna är man inte lämpad att köra moped.

När man stryper av sin moped (vilket är en väldigt bra början om man ska trimma) så tar man bort mopedens strypningar. Dessa är olika beroende på vilken moped man har men är vanligtvis
pluggar i avgasröret,cdi-strypningar,variatorring etc. Detta är oftast lätt för en med kunskap men svårare för en nybörjare.

Att strypa av sin moped är bra för motorn
och mopederna är byggda för att gå avstrypta men pluggas för att anpassas till sveriges lagar. Att strypa av räcker inte för många utan många vill köra fortare och ha bättre acceleration. Detta är väldigt induviduellt om man är ute efter hög hastighet eller god acceleration.
handmade_zx_chrom_300
Steget efter att köra avstrypt är att införskaffa ett effektrör. Priserna varierar kraftigt från ca: 800-4000kr till det allra värsta (detta behövs verkligen inte på en moped som är avstrypt).
Ett effektrör förbättrar prestandan och ökar accelerationen samt toppfarten. Ett effektrör ser inte ut som ett orginalrör om man itne väljer att köpa ett som liknar ett men dessa system ger inte
lika god effekt som dom "riktiga" effektrören. Polisen ser även relativt lätt om man kör med effektrör.

Själva ljudet blir inte så mycket högre faktiskt utan det är ungufär detsamma fast lite annorlunda. Man kan fortsätta att utveckla trimningen på effektrörsnivå
genom att köpa till fjädrar,vikter,munstycken,variator,koppling,förgasare,reeds m.m men mycket av detta är onödigt om man enbart ska köra effektrör men är givetvis bra att ha om man tänkt
fortsätta trimma och gå vidare mot 70cc.

Ett sportluftfilter ger ett snyggt utseende
och oftast ett skönt ljud men låter väldigt högt faktiskt då insugsljudet mer ön fördubblas jämfört med luftburk. Effektmässigt märker man oftast inte ett skit
om man inte kör 70sport eller mer då man kan känna en förbättring i bottendrag enklast.

Att köpa 70cc blir allt mer populärt och är inte alls så svårt som man kan tro. Är det första gången man ska byta cylinder så se till att du har en kompis eller någon annan kunnig med dig som
hjälper sig och ser till att allt blir rätt, det är en bra erfarenhet att vara med och se hur det går till så lär man sig själv mycket enklare.
polisen_300
jag rekommenderar inte en helt ovanlig och oerfaren förare att köpa 70cc direkt och absolut inte midrace eller hyperrace isåfall utan gå stegvis och känn er för innan ni fortsätter till nästa steg i trimning.

Man ska även vara medveten om riskerna. Skulle polisen ta fast dig och du åker dit för att ha trimmat så är det ofta så att lämplighetsintyget skjuts upp dvs du får börja med körkortet senare samt att det ofta är dyra böter och du mister oftast allt ditt trim. Har man tur blir vissa delar av trimmet kvar men detta är bara något man kan hoppas på.

Slutligen, det är riktigt roligt att trimma och köra fort men tänk efter före man tjänar väldigt mycket på det. Många klagar på polisen men tänk på att dom gör bara sitt jobb dom tycker inte det är skitkul att sätta ditt moppedister och det är inte dom som skrivit laget dom följer den endast.

Lycka nu till med ditt val och kör försiktigt !

Robin "ProTeam"

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram