TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: mars 10, 2014

BoostBusters AM6 turbo i TZR 125

BoostBusters Turboladdade AM6 (50cc)
monterad i MC TZR 125

Nu börjar det snart bli dags att låta turbomotorn sträcka lite på benen... Bakgrundsinfo om projektet, samt kort om bränsle- och oljesystemen.

installations_left_side_700

Bakgrund

Efter två år i bromsbänken börjar det bli dags att se hur en turboladdad 50cc tvåtaktsmotor låter sig installeras i en rullande applikation. Förutom den förmodade glädjen av att känna effektleveransen av något så totalhysteriskt finns det en del mer vetenskapligt orienterade ting att kartlägga. Dit kan man räkna upplevd respons och dellastbestyckning av förgasare.

Valet av applikation föll på en Yamaha TZR 125 årsmodell 1991. För den normala målgruppen av 50cc mopeder ter sig säkert valet av MC som förhistoriskt, men vår provförare är det också och det finns fördelar att välja en riktig MC och inte en moped när man skall ut på motorvägen och kanske nå hastigheter runt 170km/h. AM6:an är dock från nutid eller 2006.

Motorn passar dessutom enkelt i ramen utan strul med integrerad swingbult som nyare MC har och kedjepaketet är på vänster sida. Bäddat också för en 125cc turbo med drygt 50hk lite senare…

Bränslesystem

Motorn är en lite modifierad AM6 Malossi 50cc som med efterbrännkammare och turbo ger ca 30hk.

Förgasaren från Dellorto sitter på sin vanliga plats och kräver en bränslepump för att bränslet skall ta sig in i flottörhuset.
Bränsletrycket regleras av en speciell regulator som känner laddtrycket och lägger på lite ”moms” för att orka skjuta in bränslet.

Flottörhusventilationen ansluts till luftboxen och matas med ett tryck som skall vara lite högre än laddtrycket för att kompensera för luftens kompressibilitet som förgasarens venturi inte hanterar.

Bränslepumpen behöver vara av bränsleinsprutningstyp för att klara trycken som krävs. Men det är snålt med ström ombord så det har tagit en stund att hitta rätt pump. Enligt uppgift skall den klara sig med 2 A.

bensinpump_monterad_700
1, Bränslepump. 2, Regulator för bränsletryck.

Oljesystem

Turbon behöver smörjas med olja av visst tryck och flöde. Det går att lösa med en mekaniskt driven pump och det finns faktiskt en sådan lösning under utvärdering. Så länge används en elektrisk pump. Det ger en friare installation för många olika applikationer men det kostar 4 A och några extra tusenlappar.

Den pump vi använder har en inbyggd regulator som förenklar installationen. Helst skall man använda ett förfilter på pumpens sugsida för att skydda pumpen och turbon från världens ondska.
Mellan filter och turbons oljeretur sitter en liten oljetank i aluminium som även skall värmeväxla bort värmen som uppstår.

oil_pump_installation_700

I nästa del kollar vi närmare på luft- och avgasinstallationen... 

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram