TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: augusti 8, 2014

Äntligen fredag vecka 32 - ReDoZz

Äntligen FREDAG! - Veckans intervju

(Tanken var att denna intervju skulle gått i förra veckans Äntligen Fredag (innan Brodalen), men tyvärr missade jag det - Daniel)

Hej ReDoZz din gamle räv, kan inte du presentera dig själv?

Tja, jovisst kan jag det! Mitt namn är Benhar Bara och fyller snart 23år i Augusti. Jag nickar ReDoZz och driver även en hobbyverksamhet som jag valt kalla för [T.G.T] Tuning som startades för nästan 7-8år sedan där jag har sysslat med mopedreparationer, portningsarbeten och övriga servicearbeten. Inte nog med det så har jag även byggt en hel del racehojjar där R/T Speedfighten skulle bli mitt sista projekt från mig, dock blev det ändringar på det och inom kort så kommer jag att bygga på något nytt i samma stil som min R/T 70cc Speedfight!

Kan inte du berätta lite mer om din R/T speedy?

redozz_01_177Min speedfight har varit med om en hel del... först var den en uppsjö utav sportcylindrar som jag sålde för att köpa något starkare. Jag köpte sedan en MHR replica som höll ett bra tag innan den skar.
När den väl skar så skickades cylindern upp till ett företag som gav mig ett bra pris på renovering samt nikasilbehandling. Då bestämde jag mig för att göra något annorlunda och borra upp den till 50mm vilket resulterade cirka 77cc.
Jag tappade snabbt suget på min "pendlar-hojj" och hade stora planer på att bygga en värre motor, men problemet var att det inte fanns värre trimdelar till Peugeots stående motor som det fanns till Minarelli och Piaggio.
Det slutade med att jag satte mig ner en kväll och räknade på lite mått innan jag köpte en cylinder i nyskick. Det blev en MHR Team 2 samt en väldigt stor beställning från min f.d sponsor Speedline.dk.
Det var i stort sätt så som hyper-projektet på min speedfight började. Med tiden så tröttnar men ju och när Stage6 R/T 70cc MK1 kom ut så kunde jag inte hålla fingrarna borta.
Det var ingen som hade byggt en Speedfight med R/T cylinder. Jag som själv hängde en del på tyska och engelska forum såg ingen som hade samma tanke som jag.
Jag åkte snabbt iväg med min bror och en polare för att köpa cylindern. Sedan dess har jag jämnt och ständigt utvecklat min motor och det roliga med denna motor är att alla delar som jag har i motorn kommer ifrån andra motortyper. Om man skall ligga på topp så behöver man delar som verkligen håller för den typ av trimning jag valt att köra.

Vad är det som har fått dig att fortsätta med mopeder?

Mitt starka intresse för motorer driver viljan och orket att meka med mopeder men framför allt som är 2T.
Jag har även satt ett par mål som jag hela tiden strävar efter att slutföra. På så sätt håller jag även intresset igång.

Låter bra! Trevligt med äldre på moped också! Hur försörjer du intresset för att kunna ligga på topp?

Jovisst är det trevligt, jag tycker att det bara är positivt. Jag jobbar vardagar och helger, men när jag har tid över så blir det en hel del mopedmekande, då är det allt från portningsarbeten, motorarbeten, renoveringar samt underhålls service på scootrar, crossmopeder, crossar men även motorcyklar. Mina mål med [T.G.T]- Tuning är: - Att alltid ha nöjda och glada kunder - Fortsätta bygga och utveckla Speedfightens motor tills jag når 24HK - Bygga ett sista projekt inom snar tid - Ha så kul som möjligt, men framförallt träffa folk med samma intresse och dela den kunskap som jag har till andra.

Något du vill avslöja om kommande projektet? R/T 95 kanske?

Jag har nämnt det innan och du har inte glömt det ja sagt tidigare! Stage6's R/T serie har alltid fascinerat mig och jag är riktigt glad över att R/T serien expanderat med en bigbore cylinder. 95cc cyllen är något som jag måste prova framöver då det verkar finnas gott om potential samt vrid i den cylindern redan från fabrik

R/T 95cc med Twinblock hade väl varit något, va?
En liten fågel viska i mitt öra och sa att du är en av de killarna som arrangerar Brodalen summer meet, några ord om det?

Twinblock är riktigt najs men det är nog inget som jag kommer att bygga på! Jo det stämmer ganska väl.
Jag har arrangerat en hel del träffar men det är nu på senare tid som träffarna verkligen blivit bättre och likna de ursprungliga träffarna sedan förr. Detta är tack vare det grymma crew som består utav mina bröder Venhar och Neron samt kolegorna Pontus Togell, Markus Damgård, John Hansson, gamle räven Timmy Qvarnström och övriga grabbar som hjälpt till och ställt upp för oss och gjort träffarna till vad de är idag. Stort tack till Pimpstar som alltid gjort det lilla extra för oss. Massa kärlek och respekt från oss alla i Brodalen Meet crew!

Ser fram emot både projektet och brodalen på lördag! Kommer bli grymt! Vi bör nog avrunda nu, någon du vill hälsa till? Utöver crew och pimpstar?

Jag kommer nog inte hinna klart med Speedfighten men det hade vart kul och få ihop allt så att jag i bästa fall kan bänka hojjen och se vad för siffror jag får.

redozz_02_933

Det är ju alltid roligt att utgå ifrån någon siffra när man framöver skall jaga hästkrafter. Men det viktigaste är att träffen blir lyckad och jag hoppas även att vädret håller sig stabilt med sol och 27 graders värme för det hade varit kanon!
Jag glömde även Tacka Christian Bernhardsson som återigen kommer men dynon till träffen.
Och till er alla andra där ute, se till att komma till träffen och ha det riktigt trevligt! Respektera våra regler och behandla varandra väl.
Det kommer göra allt enklare för oss i crew och det uppskattar vi jätte mycket.

Tack för denna intervju Sebbe och ha en fortsatt trevlig dag!

Tack för att du ville vara med!

Bildtävling

ghost_v30_1211
Grattis Ghost!

Nästa bildtävling kommer att komma upp på söndag redan så gör redo era bilder inför tävling!!!!

Krav
* Bilden ska vara mopedrelaterad - Dvs. allt från ett luftfilter till en bild på dig när du kör.
* Du ska ha rättigheter till bilden - Dvs. att ta en bild från google etc. är inte godkänt.
* Kvaliteten ska vara god, desto bättre skärpa, ju större chans att vinna!
* Redigering av bilden är okej till en viss del, lite skuggning etc. Inga större ändringar dock!

Är det något ni undrar över så skicka PM till mig (Sebbe-Tuning) eller till TheGrimReaper (om jag inte svarar snabbt)

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram