TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: januari 16, 2015

Äntligen fredag vecka 3 - Speedway om mopedköp

Äntligen FREDAG!

Denna fredag startar Speedway en kapitelserie som kommer handla om hur du går till väga vid ett mopedköp.

Jag Elias@Speedway kommer skriva olika kapitel med fokus på ämnen inriktade på köp av moped. Allt för att det ska underlätta för dig vid mopedköp. Jag kommer inrikta mig på 2-hjuliga mopeder. Första kapitlet kommer att handla om som rubriken lyder:

Hur du går till väga vid mopedköp?

Att man ska köpa moped kan bero på många saker, allt ifrån att du fyllt 15 till att du behöver ett billigt transportmedel. I denna guide kommer jag ta upp fördelar och nackdelar med olika typer utav mopeder, så du kanske får det lite lättare att välja moped.
Mopeder kan man dela in i fler kategorier, scooter, crossmoped och veteran. Alla har sina fördelar och nackdelar. Sedan finns det 2st underkategorier, 2-takt och 4-takt.

Scooter

En scooter är en modell som är gjord för att åka i städer, helt enkelt designad för trånga gator i Italien. Med låg markfrigång, broms på styret och inga växlar. Det är en enkel moped att köra, bra om du bor i en stad med mycket trafik och stoppljus. Så bor du på en plats med terräng är en Scooter inte det ultimata alternativet. Scootrar är ofta lite pilliga vid mekning, kåpor ska av och grejer sitter ofta i vägen. Dock krävs det inte mycket meck med dessa moderna mopeder, kör du original är dom nästan underhållsfria förutom lite service ibland. Om du börjar kolla på Scootrar ser du att det finns både dyra och billiga allternativ, de dyra är av mer kvalitet. Dock är kina-scootrarna inte så dåliga som många tror, som pendlarmoppe funkar dom oftast väldigt bra!

Crossmoped

Crossmopeder kom i början i slutet av 70-talet, dom har självklart utvecklats väldigt mycket. Men syftet är detsamma, du ska kunna ta dig fram på ställen med lite mer terräng.
På senare år har det även kommit supermotard, en väganpassad crossmoped.
Crossmopeder gjorda av kvalitetsmärken har alltid en motor med växellåda, olika modeller är olika höga. Exempel är Beta RR en högre modell medan Derbi ofta är lägre. Tycker du att det är kul att växla, och även bor lite längre ut från staden skulle jag välja denna typ utav moped. Personligen tycker jag att crossmoped är allmänt roligare än Scootrar.

Veteranmopeder

Veteranmopeder är som det låter på namnet, äldre mopeder. När dom klassas som veteran är olika från person till person, men enligt mig är dom tidiga Dt50 modellerna veteranare. Dessa mopeder är enkla att meka med, inga svåra konstruktioner och inte massor utav el som sitter i vägen. Beroende på vilken moped du väljer kan det bli både billigt och väldigt dyrt med veteranmoped. Veteranare stiger hela tiden i pris, för 10år sedan kostade de inte ens hälften av vad dom gör idag. Ofta kräver veteranare service då det är mopeder som är äldre och har delar som inte bytts på länge, så är du inte händig är det kanske inte det första alternativet.

Valet mellan 2- & 4-takt

Det finns både för och nackdelar med båda, som med det mesta i världen. En 2-taktare drar mer bensin, tätare service och låter även mer. Men delarna till 2-taktare är även billigare. En 4-taktare drar mindre bensin, ofta ett dovt och tystare ljud. Men när dom väl strular kan det vara svårt för en nybörjare att fixa, då det är mer delar att hålla koll på. Men det är inte ofta du behöver byta slitdelar på mopeder. Om det händer är det inga jättepengar tillskillnad ifrån exempelvis Moto-Cross. Men av 2-taktsmopeder kan som jag nämnt förut, få ut mer körglädje enligt mig. Eftersom att det är mer effekt jämfört med en 50cc 4-taktare.

Allt detta är skrivet av mina erfarenheter och tankar, vad du tycker bestämmer du själv. I slutet är det ditt val som avgör, detta är skrivet för att du ska få lite tips om vad du ska välja.

//Speedway

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram