I den här guiden kan du läsa om hur man kan göra vissa modifikationer för att anpassa mopeden för gatracing.
Vare sig man ska tävla i 201m eller om man bara vill ha en brutal sprinter kan det vara bra med vissa modifiktationer. Att bygga en racehoj kostar mycket pengar och man måste ha mycket kunskap och tålamod.
![]() |
Dom vanligaste modifikationer man kan göra för att få en bättre gatsprinter är att kapa ramen bakanför bakdämparen. Man slipper då en tung ramdel och får ner totalvikten ett par kilon. Att kapa ramen är inte svårt men är desto svårare att sätta tillbaks om man ångrar sig och inte är ägare till en svets.
![]() |
Flytta in tanken i sadelfacket kan vara ett måste om man kapar ramen detta gäller om man har bensintanken bak på mopeden. Då köper man eller gör sig en bra behållare för bensinen och monterar denna i sadelfacket. Fördelen är att du slipper onödig vikt och plats men får en mycket mindre tank. Dock gör ju inte det speciellt mycket om man kör sprint enbart.
Att sänka mopeden framtill kan vara smart för att slippa "gasres" och på så sätt få bra starter i racen. Man sänker gaffelbenen en bit bara och det är inte svårt och det är lätt att ställa tillbaka när man själv vill sen.
![]() |
Att förlänga motorfästena kan vara bra också för att få hela mopeden låg och slippa gasrest somsagt och det är inte speciellt svårt att ändra tillbaka detta heller sen om man skulle vilja. Ju mindre mopeden är ju mindre luftmotstånd och det är bra när det gäller att kunna köra fort.
Det finns mycket mer man kan göra men detta är lite små tips. Hoppas ni lärde er något.
// Jespe