TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: mars 17, 2014

AM6 50cc turbo luft och avgas

bb_logo_200

BoostBusters 50cc AM6-turbo i TZR 125

I denna artikel om tvåtaktsturbon så kollar vi närmare på luft- och avgassidan...

Luftsidan

Turbon sitter tvärmonterad i ramen med kompressorn till vänster. Luftröret från kompressor till LLK (Laddluftkylare) letar sig förbi Wastegate-klockan och stötdämparen. Därefter kommer en delning för att klara montering.

Jag tycker bättre om de äldre två-stötdämparsystemen som monterades längre bak vilka ger bättre plats för potentiella turboinstallationer. Men då får man leta MC länge…

Längden på luftröret mellan luftbox och LLK har försökts göras så kort som möjligt för att förbättra trycksignalen till flottörhuset.
Luftfiltret för kompressorinloppet kommer inledningsvis bestå av en grovsil som började sina dagar som tesil. Tesilar är underuppskattade som luftfilter. Jämför gärna med de nät som kan köpas på metervara… Använd dem dock inte direkt på förgasaren där instationariteten är lite för framträdande för trånga tesilar…

Sidokåpa och underkåpa passar utan problem.

installation_luft_700
1. Luftbox
2. Luftrör från kompressor till laddluftkylare
3. Luftrör från laddluftkylare till luftbox

fairing_fits_again_700

Avgasinstallation

Avgassidan börjar med en avgaspipa precis som på en vanlig tvåtaktsmotor. Geometrin på avgaspipan kan skilja lite från sugmotorn men det är inte helt centralt i denna diskussion.
BoostBusterspipan från bromsbänken var tänkt att användas men då passade inte kåpan… Därför byggdes en ny BoostBusters-pipa upp.

På mc-bilderna sitter en köpepipa på från Yasuni på plats. Yasunipipan är mer anpassad för Malossis större cylindrar som kanske även testas med turbo senare. För 50cc är den inte helt optimal, åtminstone inte för sugmotorn.

Nya BoostBusterpipan kan ni se på sista bilden i denna artikel.

Avgaspiporna förses med en avgastempsensor ca 100 mm från kolven för att undvika haverier.
EBK (EfterBrännKammaren) fick inte plats direkt på pipan utan ligger nu vertikalt på väg upp mot turbinen. Nedströms EBK sitter avgastempsensor nummer två för att veta när EBK tänder. Avgastemperaturen efter EBK kan lätt överstiga avgastemperaturen nära kolven.

Ljuddämpare måste man ha. Med tvärmonterad turbo blir det trångt men det har ändå gått att få plats med rören under kåporna. Ljuddämparen blir förstås lite grövre än vanligt.

installation_avgas_700
1. Efterbrännkammare
2. Avgaspipa
3. Ljuddämparrör

boostbusters_v2_50cc_turbo_pipe_700
BoostBusterpipan V.2 (anpassad för 50cc turbo)

I nästa del kollar vi lite på instrumenteringen...

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram