TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juni 1, 2008

All fakta om lätta motorcyklar

All fakta om lätta motorcyklar 

I detta reportage kommer du få läsa om all fakta du kan behöva veta om lätt motorcykel.

Lätt motorcykel eller 125:a som dom kallas är allt mer populärt att skaffa och det som lockar mest är antagligen att dom går mycket fortare än mopeder helt lagligt bara man är 16 år och har tagit A1 kort. Det finns väldigt många olika motorcyklar att välja på och det är inga problem att hitta en lätt Mc för 5-10 000 men dom bättre kostar mycket mycket mer. Begagnat kan man göra klipp via blocket t.ex. precis som med mopeder.
06_rs125_500
Lätt motorcykel brukar oftast ha lägre försäkring än en moped också och behöver nödvändigtvis inte dra mer bränsle än en moped vid samma farter.

Hur är det då ur lagens synpunkt att t.ex. köra en Lätt mc utan A1 kort? jo straffet är lindrigare än att köra trimmad moped. En trimmad moped klassas
som en lätt motorcykel som är oregistrerad medans att köra en lätt mc utan A1 kort är enbart olovlig körning.

till skillnad från moped ska dock en 125:a skattas och besiktas men det är inte ofta. en ny 125:a ska besiktas första gången efter 4 år och därefter vartannat år.
skatten är inte speciellt dyr och man tjänar ofta igen det på att försäkringen är billigare.

Ska man vänta tills man är 16 och ta A1 kort så får man räkna med en del kostnader, dessa kostnader såg ut såhär för en kille som tog det.

Teoripaket med böcker...................................1500:-
Övningskörning med farsan............................Gratis
Körkortstillstånd+övningskörnings bevis.........ca 600:-
Anmälningsavgift+ 2st uppkörningar................ca 1600:-
Teoriprov......................................... ..................300:-
En massa olika små pengar som jag glömt bort.
cagiva_mito125_800_504
Detta är inte alltför mycket pengar om man lyckas ta A1 kortet på samma sätt som ovanstående. Dock kan de bli dyrare om man ska ta körlektioner från trafikskola.

125:er finns allt från äldre veteran 125:er som t.ex yamaha dt 125 till ännu äldre och finns i crossutförande, sporthoj, scooter m.m.

4-taktarna brukar ofta va ganska slöa speciellt i jämförelse till 2-takts 125:erna derbi senda har en 125:a som enligt källor ska vara riktigt slö medans sporthojjarna som
t.ex. cagiva mito, honda CBR, aprillia rs m.m går grymt speciellt avstrypta då dom kan nå farter över 150km/h.

Hoppas detta reportage klarnade upp en del för dig som funderar på att skaffa 125:a!

// Robin "ProTeam"

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram