Denna guide går även att använda för att ställa in andra modeller av förgasare
Varför justera förgasaren?
Anpassningen av förgasaren till olika lufttryck och temperaturer kan vara intressant för den som
håller på med tävlingsmotorer.
Normalt så byter man inte munstycken efter klimatet.
Men påverkan av väderleken kan ge en förklaring till varför en motor en vacker sommarkväll kan gå som en "raket" för att nästa dag vara helt normal igen.
Höjd
Låg höjd = Mer syre
Hög höjd = Mindre syre
Temperatur
Varmt = Mindre syre
Kallt = Mer syre
Luft
Fuktigt = Mer syre
Torrt = Mindre syre
Mer syre = Magrare förbränning (Kräver strörre munstycken)
Mindre syre = Fetare förbränning (Kräver mindre munstycken)
Vanligaste felkällorna
Om din förgasare fungerat med din nuvarande "setup" kolla detta först
Det är nästan helt omöjligt att "slita" ut en förgasare rent mekaniskt
Övrigt
Mer oljeinblandning ger magrare förbränning.
Mindre oljeinblandning ger fetare förbränning.
Blanda alltid samma % oljeinblandning så påverkas inte förgasarjusteringen.
De olika komponenterna och deras funktion
1. Huvudmunstycket
Arbetsområde är vid högt varvtal - Fullgas (W.O.T)
Fullgas = W.O.T = Wide Open Throttel
2. Lågfartmunstycket
Arbetar från tomgång upp till mitten av varvtalsområdet.
Genom att öka storleken på luftmunstycket så ökas också mängden bränsle.
Det verksamma arbetsområdet flyttas då uppåt.
3. Tomgångsmunstycket
Arbetar vid tomgång
4. Luft/bränsleskruv
Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren
Felaktig inställning kan göra att moppen "tjuvstannar".
5. Tomgångsskruven
Som det låter skruven du ställer in tomgången med.
6. Bränslenålen
Huvudsakliga arbetsområde i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)
7. Klips
Med denna justerar du höjden på bränslenålen
* Klipset upp på nålen gör att nålen åker ned vilket ger mindre bränsle (magrare)
* Klipset ned på nålen gör att nålen åker upp vilket ger mer bränsle (fetare)
På somliga förgasare kan man välja nålar med olika utformningar t.e.x hur lång del av nålen som cylindrisk och hur lång del som är avsmalnande (koniska delen)
Observera att detta är ETT sätt att justera sin förgasare det finns nog andra sätt både bättre och sämre.
Lämna gärna kommentarer
__________________________________________________________________________________________________________________________
Då startar vi!
En liten grund inställning först
Steg 1 – I steg 1 är målet att få den att gå bra på fullgas - W.O.T
Nu skall vi hitta rätt huvudmunstycke
När du fått den att gå bra på fullgas (W.O.T) gå över till steg 2
Steg 2 – I steg 2 är målet att få den att gå bra i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)
Om den inte går bra i mellanregistret måste du justera bränslenålen
Flyttar du ned klipset på bränslenålen flyttas nålen uppåt i flottörhuset vilket gör att förgasaren får mer bensin och tvärt om.
Steg 3 – I steg 3 är målet att få den att gå bra i det lägre registret (upp till 1/3 gaspådrag)
Steg 4 – I steg 4 är målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera luft/bränsleskruven
Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare ca 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare ca 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar)
Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort.
Steg 5 – tomgångsskruven
Nu skall vi lustera tomgångsskruven
Motorn ska ha ett lämpligt varvtal
Klart!
Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)