Sportluftfilter eller luftburk? |
Har du tänkt byta ut din luftburk till ett sportluftfilter? vet du inte för och nackdelarna med det?ger det nämnvärd effekt? den här guiden ger dig svaren.
![]() |
Bild: Luftburk |
Luftburken sitter på alla mopeder när dom är nya. På scootrar sitter dom oftast på ovansidan av variatorkåpan och på crossmoppar under sadeln.
Fördelen med en luftburk är att mopeden låter väldigt lite samt drar väsentligt mycket mindre bensin än med ett sportluftfilter. Ofta kan de sitta en strypning i luftburken, den drar man bara bort. Den ser ut som ett litet gummirör och sitter inuti eller utanpå luftburken beroende på modell.
Att ha på luftburken är enligt mig det bästa åtminstone tills man byter cylinder till 70cc iochmed att bränsleförbrukningen blir såpass mycket högre med sportluftfilter och skillnaden såpass liten.
![]() |
Bild: Sportluftfilter |
Sportluftfilter räknas som trim även fast det knappt gör någon skillnad. Mopeden får mera luft när man byter ut luftburken och således behövs även mer bensin därför måste man byta huvudmunstycket till ett större. det brukar ska vara mellan 5-12storlekar.
Sportluftfilter ger även ett dovare ljud och i många fall väldigt mycket högre. Bensinförbrukning ökar med en ca: 10% beroende på mopedmodell och orginal munstycke.
Till 70cc kan det vara värt att byta till sportluftfilter iallafall eftersom en trimmad motor kan behöva mer luft och man känner av skillnaden mer på en mer trimmad moped. Bottendraget är det som man märker av mest att det blir en klar förbättring.
Hoppas Guiden var till någon hjälp.
Robin A.K.A "ProTeam" för TSR