Varför lufta bromsar
• Bromshandtaget går i ”botten” när du försöker bromsa.
• Du har bytt slangar eller broms OK och tappat ur bromsvätskan.
Detta behöver du
• Bromsvätska DOT 4 (Standard) eller DOT 5.1 (Racing)
• Stjärnmejsel
• Ringnyckel strl 10
• PET flaska
• Slang 8mm
OBS! Bromsvätskan är skadlig för lack, plastdetaljer och huden
Guiden är uppdelad i två delar välj vilket fall som passar dig
Fall 1 – Du har INTE tappat mycket bromsvätska ur systemet annars gå till Fall 2
Fall 2 – Du har förlorat mycket bromsvätska i systemet
______________________________________________________
Fall 1 – Du har INTE tappat mycket bromsvätska ur systemet annars gå till Fall 2
MEN upplever att bromsen tar för "djupt".
Bild 1 – Behållare för bromsvätska på styret
Lossa de två skruvarna på locket och plocka bort locket
Bild 2 – Plocka även bort gummipackningen
Bild 3 – Fyll på med bromsvätska DOT 4
Bild 4 – Kontrollera att nivån ligger över ”min nivån” markerat med grönt streck på bilden
Bild 5 – Plocka bort gumminippeln som skyddar luftningsskruven (grön ring)
Bild 6 & 7 – Pumpa upp tryck i bromsledningen (ca 25ggr)
Avsluta med att hålla handtaget intryckt och gå till nästa steg
Tips – du kan gärna sätta tillbaka locket så att det inte stänker från påfyllningskoppen
Bild 8 – Lossa luftskruven (ca 1/2 varv) och släpp ut lite grand bromsvätska.
När bromsvätskan är fri från luftbubblor och du har "tryck" i bromsen är du klar
Om du efter upprepade försök INTE får upp trycket
OM DU INTE HITTAR NÅGOT LÄCKAGE GÅ TILL FALL 2
______________________________________________________
Fall 2 – Du har tappat ur mycket bromsvätska ur systemet eller lyckas inte få upp trycket i ovanstående steg/bild 1-8.
Jag har tillverkat en egen "bromsluftare" de kan du också göra
Bild 9 – Så här ser min hemmagjorda bromsluftare ut
Den är tillverkad av en oljekanna och en PET-flaska
Det går säker att använda en ”sportdrycksflaska med slang” eller bara en slang fastlimmad/tejpad i korken.
Fyll den med bromsvätska (rengör den ordentligt först)
Bild 10 – Fäst slangen på luftningsnippeln öppna nippeln.
Pressa ihop PET-flaskan försiktigt
Bild 11 – Tryck in vätska med PET-flaskan tills det slutar bubbla.
Tips – lägg trasor runt behållaren bromsvätska är skadligt för lacken och plast detaljerna
Bild 12 - Stäng luftningsskruven (ta inte bort slangen förrän du stängt skruven)
Upprepa nu steg/bild 6 – 8
Om du fortfarande INTE får upp trycket är förmodligen packningar i huvudcylinder OM du inte har ett synligt läckage förstås vid slavcylindern(oket vid bromsskivan)
______________________________________________________
Tecken på att slavcylinder är trasig
Tecken på att huvudcylinder är trasig
Bild 13 – Huvudcylinder urplockad
Notera den skadade packningen på huvudcylindern (röd ring)
OBS! om du bytt skivbromsbelägg tänk på att dessa måste "slitas in" innan de når full effekt.
Hoppas du haft nytta av min guide
HasSse666
Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)