Att byta variatorvikter eller dra variatorbrickan är absolut inget svårt, men om man inte har de rätta verktygen kan det vara lite knepigt. I denna guide kan ni lära er ett enkelt och billigt sätt att komma åt variatorn utan dyra maskiner. Dock ska ni veta att det alltid är bättre att använda mutterdragare, så ni som inte har en sådan borde köpa en eftersom att det är användbart i många lägen!
Här kommer ni få lära er att komma åt variatorn "wuedde style" utan mutterdragare eller något sånt. Det ni behöver är:
En hylsnyckel (går med vanlig blocknyckel också) strl 14
En ogräsplockare (finns nog i det flesta förråd, annars kostar dom max 20 kronor på tex granngården)
En liten hylsnyckel strl 8 (och 10)
Det ni ska börja med är att skruva loss alla skruvar runt variatorkåpan med den lilla hylsnyckeln, strl 8 (de skruvarna som är blåa på min)
När ni skruvar av de sista skruvarna så tänk på att hålla i variatorkåpan så den inte flyger i marken.
Under variatorkåpan finns där en skruv som håller upp någon sladd (till bromsen) ta loss den med hylsnyckeln, strl 10.
Ta sedan av variatorkåpan försiktigt och lägg undan den, lägg den gärna i gräset så det inte blir skadad. Sedan kommer ni se fläktskivan, remmen och kopplingsklockan.
Nu ska ni skruva in den skruven som är närmast fläktskivan, ni som har stylingskruvar, använd gärna original skruvarna då stylingskruvarna oftast är väldigt ömtåliga.
Nu till det svåra, sätt ogräsplockaren till vänster om skruven och kila fast den mellan kuggarna.
Håll nu fast ogräsplockaren med vänsterhanden eller foten och använd den stora hylsnyckeln, strl 14 och skruva av variatorskruven (dra hylsnyckeln uppåt mot luftburken.)
När du har tagit bort skruven så dra bort fläktskivan och lägg den åt sidan. Du kommer nu se remmen, lirka av den och dra ut variatorn.
Nu har du variatorn klar, vänd den sedan upp och ner och ta ut "locket", nu ser man vikterna. Om du nu ska byta dom så ta ut dom och lägg in de nya, sätt sedan på "locket" igen (se till att få med de svarta sakerna i kanterna). Om ni har variatorbricka så tar ni förstås bort den först och sätter dit den när ni är klara (om ni vill ha kvar den såklart).
Sätt sedan tillbaka variatorn, håll bakom den när du sätter dit den så inte vikterna trillar ut.
Sätt sedan tillbaka remmen. Det kan hända att du får lirka lite.
Efter det kan du sätta tillbaka fläktskivan.
Sätt nu ogräsplockaren till höger om skruven och lirka in den mellan kuggarna på fläktskivan. Skruva sedan variatorskruven neråt, tänk på att spänna den ordentligt!
Nu är det bara att skruva fast variatorkåpan igen sen har du gjort ett variatorvikts byte!
OBS! Detta är gjort på en Speedfight, jag vet inte om det går på andra mopeder också OBS!
Tack för mig!
// Edvin (Wuedde)