Tjena,
Tänkte nu göra en tråd om min moppe, för att få lite inspiration, andra människors idéer, lära mig mer och få lite tips. Tyvärr börjar inte denna tråden från mitt projekts start, utan de börjar nu ett litet tag senare, men Historia kommer. Tack vare dagens teknologi kommer jag kunna/försöka uppdatera så ofta som möjligt. Enjoy och lämna gärna en kommentar.
.:Mål:.
Jag vill ha en s.k. Kinamoppe som ser väldigt bra ut och drar åt sig många blickar. Jag hade tänkt mig en vit moppe med blåa detaljer, som Dessutom går bra i motorn. Jag vill inte ligga sist i alla race.
.:Historia:.
Jag fyller år sent på året, och när jag var 14 år gammal hade alla redan sina moppar o folk åkte hem till varandra och mekade mm. Jag kunde ingenting om mopeder/delar eller ens märken då, och jag köpte den första möjliga mopeden jag kunde hitta, en Baotian Classic -06. Tjejkörd tänkte jag va bra, och att den bara hade gått 3,4 mil när jag köpte den var ju också ett plus... Som sagt visste jag ingenting om mopeder och jag fuckokörde 24/7. Moppen gick bra med tanke på dom hindrena den var tvungen att klara... Jag körde ner i en sjö, rakt ut i skogen där ingen hade varit innan, upp för berg, ner för smala, leriga stigar när regnet öste ner, mm. Sen en dag fick jag för mig att börja pilla på moppen lite. Jag satte på ett Stage 6 sportluftfilter och kopplade in ett par högtalare under sadeln, men varken bytte munstycke eller jordade högtalarna, så det var väl klart som fan att den inte startade... Samtidigt blev jag retad för att ha köpt en "Kinapuff" eller " 4-takt" och att den aldrig skulle gå att få snygg... Det var då jag bestämde mig för att verkligen fixa moppen så att folk skulle få se. Moppen åkte in på verkstad (några gånger) och mer och mer har bytts på den, och där är vi nu. Cylindern har nyligen skurit pga. att Motoroljan var slut och jag hade glömt kolla det. Klantigt som Fan, jotack jag vet. Jag beställde en 72cc, 47mm Big Bore cylinder, men när mina föräldrar fick höra det var jag tvungen att avboka den. Det fick bli en ny Originalcylinder från TNT, och ett nytt Batteri. Den andra Cylindern får vänta...
.:Styling:.
-Fram och bakstänkan borta
-Aerox Dubbeloptik halvt inmoddat i Framkåpan
-Nudebar med Originalstyre
-Genomskinliga Hebo handtag med STR8 klistermärken under
-Blåa blinkers
-Blåa bensinslangar, en blå fläktkåpsspoiler och ett vitt sportluftfilter (Shorty)
-Högtalarsystem under Sadeln
.:Setup:.
-Naraku Multivariator High Speed Racing med 5.5g vikter
-Alla Strypningar i hela mopeden är borta
.:Kommer - Styling:.
-Lacka alla kåpor:
Innekåpor/Gaffelben - Metallic Blå
Ytterkåpor - Vit
-Ett riktigt Nudebarstyre/Styrstam
-Polera Variatorkåpan till Krom
-Göra hål i kåporna och sätta Blått Racinggaller
-Förfina Högtalarsystemet
-Färda inmoddningen av Aerox Dubbeloptik
-Koso digital hastighetsmätare
-Höjningssats (11cm)
-Snabbgashandtag
-Sätta Tanken i sadelboxen och Kapa Ramen Bak
.:Kommer - Setup:.
-70cc, 47 mm Big Bore
-Yasuni Effektrör
-Naraku RacingKoppling
-Stage 6 Boost Bottle
Bilder Kommer!
Första Update - 2011-08-08
Jag började med att städa boden där jag meckar så att man kunde få in mopped för cylinderbyte.
Passade på att ta lite bilder på moppen där den stog utomhus innan man började meka...
Och en liten bild under sadelboxen...
Fick sedan in moppen i förrådet och lyfte upp den på en pall för att komma åt bättre...
Jag fick ta loss lite sidkåpor mm. för att komma åt ordentligt men efter ett tag gick det bra och Ventilerna, Toppen och Cylindern var borta. Då var det bara Kolven kvar, och kolla va den va repig...
Tog också en bild på Delarna som numera är bortplockade
Till sist en bild på hur moppen står nu
Update kommer med bilder på Cylinder, Kolv och Topp mm. Tack SickRazer för Hjälpen!
Update - 2011-08-09
Tjena,
Imorse fick jag ett Sms att min nya Cylinder, mitt nya batteri och Motoroljan nu låg på posten, men tyvärr har jag inte kunnat hämta ut det idag, och jag känner ingen vidare brådska med det heller tyvärr, för Kolvbulten i den skurna kolven sitter fast. Jag har testat allt, bankat med hammare och don mm, men ingenting fungerar. Jag har TOM. Köpt mig en Utdragare, men inte ens det funkar. Ikväll eller imorgon ska jag testa med en Gasolbrännare för att försöka få nållagret i Veven att bli varmt igen så kanske den lossar... Alltså blir det bara en skriftlig Update idag, men imorgon kommer bilder på den Gamla/Nya Cylinder, Kolven och Toppen mm.
Stay Tuned!
Tråkig Sista Update - 2011-08-12
Sista Updaten i det här projektet då Nållagret som sitter i vevstaken hade nypt, det var därför kolvbulten inte ville komma ut, och detta har gjort skador på hela vevpartiet. Som åtgärd måste jag klyva motorn och köpa ett nytt Vevparti, och jag känner inte att det är lönt, då det dels är en Kinamoppe, och snart är åldern inne... Ha de gött så länge och förhoppningsvis kommer väl ett nytt projekt snart.
Stay Tuned!
UPDATE!! - 2011-09-10
Tjena,
Jag har inte vart aktiv på TSR över huvudtaget nu på ett tag, då suget för att köra moppe försvann helt efter motorraset. Nu däremot har jag kommit över detta och känner att jag behöver nog ha en moppe ivf. Nu blir det att fixa ny motor, men också att modda skitmycket så att moppen inte ser ett dugg ut som original! Hoppas att detta blir bra i slutändan. Kommentera gärna förslag och idéer!
Till och börja med så hade jag tänkt ta bort tanken och kapa ramen bak. Detta gjorde jag idag.
Bilder :
Detta är hur moppen såg ut efter jag tog bort tanken :
Sedan funderade jag på hur jag skulle placera tanken så att det gick ner på originalramen. Det fick bli i sadelfacket. Förhoppningsvis kommer inte förgasaren att ta i underkanten av tanken när jag sätter ihop allt sen. Jag kan ju inte testa detta, eftersom moppen inte har någon cylinder / Topp på plats.
Bilder :
Sadelboxen :
Tanken i Sadelboxen :
Och till sist en bild på hur jag löste problemet med bensin / wakuumslangarna :
Jag har ändrat mig lite med tanke på vad jag vill at min moppe ska se ut som, så därför kommer inte "Ska Göras" listorna att följas särskilt bra. Jag är på jakt efter ett effektrör som passar på denna motor. Hör av dig med ett PM eller en kommentar om du vet något om detta, eller om en Motor.
Jag funderar också på att sätta på en 12:a när ramen är kapad, så jag slänger in en fråga
Stay Tuned!
Update - 2011-09-12
Tjena, Jag har kollat lite på grejerna, och som alla vet så går ju förgasaren upp i hålet i sadelboxen på kinamoppar. Det jag funderar på nu är ifall förgasaren får plats i det hålet nu när tanken sitter där...? :S Det är svårt att testa, med tanke på att min förgasare, eller ja, hela cylindern ligger bredvid moppen. Jag letar fortfarande efter en ny motor, ni får gärna hjälpa mig med en länk eller annat i en kommentar. Sen har jag en fråga också.. Ska jag köra med kåpor? Kom på en annan sak nu ett tag senare.. Måste man luta tanken lite åt bensinkranens håll för att inte bensinen ska stanna i tanken, eller är det någon lutning inne i tanken? Och på bensinkranen är det ju 2 uttag, ett för bensinen och ett för wakuum.. Vilket är till bensinen? Det övre va?
Kommentera flitigt!
Update - 2011-09-14, NY MOTOR!
Tjena,
Idag fick jag hem denna skönheten
Ni får ursäkta de dåliga bilderna, väldigt konstigt med tanke på att jag användt samma kamera påalla mina bilder.. Men i vilket fall så var det hög tid för ett Motorbyte!
Jag började såklart med att ta loss motorn från den nya moppen;
BTW, har nu en Ram, gaffel, stötdämpare, framdäck, el mm. Ifall det är något ni behöver.. Som ni såg på bild 1 så har jag dessutom ett helt kåpsett liggande.. Skicka ett PM isf.
Bild på ramen:
Efter detta var gjort så skruvade jag av motorn på min gamla moppe.. Då hade det redan börjat bli mörkt ute, så man ser kanske inte så bra på bilden, men det är de 2 motorerna iaf.
Sedan var det ju bara att sätta fast den Nya motorn på min gamla ram och det. Ser faktiskt ut att bli rätt bra tillslut:
Haha, jag skulle skruva fast mitt gamla avgasrör på motorn, när jag kände att det var något som tog emot.. När jag sedan kollade ner där hittade jag en liten bit av det gamla avgasröret som hade suttit kvar sen det gamla gick av antagligen:
Tillslut var den nya motorn fastsatt ordentligt, Förgasaren och avgasröret sitter fast ordentligt och ja, allt som saknas är väl att byta Motoroljan, så jag öppnade proppen och låter det stå och rinna över natten:
Tillsist fick man komma in och göra en beställning från TwoStroke på 4-takts olja och ett nytt batteri. Känns bra.
Stay Tuned!
Update - 2011-09-18
Tjena,
de nya delarna ligger på posten, men har inte riktigt haft tid att hämta dom, då jag inte har vart hemma på senaste. Istället lägger jag in lite bilder på polarens Peugeot Speedfight istället :
Letar fortfarande efter ett effektrör, en koppling och en hastighetsmätare.. Skicka meddelande eller kommentera
Stay Tuned!