Byte av variator
Med en Polini Speedcontrol variator får du en"växling" som fungerar mjukt i hela registret
samt den ger en högre toppfart tack vare att den har en större diameter (95mm) än de flesta originalvariatorer (oftast 89mm).Malossi MHR overrange har en diameter på 101mm. Observera att om du byter till en större variator måste du kolla att din variatorrem är tillräckligt lång för att kunna "växla ut" hela vägen. Samt att variatorn fysiskt får plats under variatorkåpan. Byter du till Malossi MHR overrange måste du bl.a. demontera elstarten.
Klicka på produktbilden för att komma till webbutiken
_____________________________________________________________
Då startar vi demonteringen!
Bild 1 - Lossa skruvar på variatorkåpan
Bild 2 – Variatorkåpa bortplockad
Detta är en Peugeot Speedfight men skillnaderna mellan olika mopeder är ej så stora
Bild 3 – Variatorkåpa bortplockad på en Baotian
Enda skillnaden (layout mässigt) är att bendixdrevet är placerat på annat ställe än hos Speedfighten
Bendixdrevet placerat snett ovanför startkransen på Baotian
Bild 4 – Bästa sättet att lossa muttern på drivaxeln är att använda en mutterknack
Bild 5 - Det finns andra sätta att spärra startkransen och använda spärrskaft för att få upp muttern
Jag rekommenderar INTE att använda dessa metoder om du kan undvika dem.
Riskerna är stora att du skadar startkransen
Här använder man ett avklippt spikförband och en skruvmejsel på en Baotian
Bild 6 - Det finns specialverktyg (mothåll) att köpa istället för att använda spikförband
Klicka på bilden för att komma till webbutiken
Bild 7 – Startkransen bortplockad
Bild 8 – Plocka bort variatorn och glidhylsan
Ta tag på baksidan av variatorn med fingrarna och dra den rakt ut
OBS se till att inte tappa ut några delar!
Bild 9 – Peugeot variatorn isär plockad (delarna ligger i den ordning jag demonterat dem)
Du kan montera ihop variatorn utan de två ringarna till vänster (inringat med rött) och då har du ”avstrypt” din variator
Baotian gör du likadant med men den saknar de två ringarna till vänster i bild (variatorstrypningen)
Då startar vi monteringen!
Bild 10 - Lägg i de nya variatorvikterna i variatorn
Bild 11 - Montera ihop variatorn
Bild 12 - Sätt tillbaka variatorn på vevaxeln
TIPS
Bild 13 – Kläm ihop skivorna i kopplingsklockan och för ned remmen i nedersta läget.
Detta gör att remmen räcker lite längre och underlättar nästa moment
TIPS
Bild 14 – Sätt remmen över vevaxeln
Bild 15 – Använd gärna gänglåsning
Detta förhindrar att muttern lossnar
Att notera Haynes servicemanual påpekar att man ej bör använda gänglåsning.
Jag gör det men det står dig fritt att välja.
Huvudsaken är att muttern inte lossnar och att du inte drar sönder gängorna när du monterar/demonterar
MEN nästa gång du monterar måste du rengöra splines/gängor från rester av gänglåsningen
Bild 16 – Sätt gänglåsning på vevaxeln innan du monterar muttern
Rengör motoraxel och bulten från rester av gänglåsningen när du demonterar nästa gång.
Bild 17 – Dra fast muttern ordentligt
OBS! det är viktigt att muttern är ordentligt monterad OM den lossnar riskerar du att behöva göra ett byte av vevaxeln.
Tecken på att muttern inte sitter fast ordentligt är
Bild 18 – En ordentligt åtdragen mutter
Notera att vevaxeln sticker ut lite grand från muttern detta betyder att den sitter som den ska
Bild 19 - En klick fett där axeln på bendixdrevet fäster i variatorkåpan
Bild 20 – Montera tillbaka variatorkåpan
Starta – Var observant på missljud ifrån variatorn det är bättre att kolla en extra gång istället för att chansa
Länk: Kolla in mitt Speedfight projekt för mer tips