TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 22, 2010

Byte av Variator och Variatorvikter

Byte av variator 

Med en Polini Speedcontrol variator får du en"växling" som fungerar mjukt i hela registret. Den ger även högre toppfart tack vare att den har en större diameter (95 mm) än de flesta originalvariatorer (oftast 89 mm). Malossi MHR overrange har en diameter på 101 mm. Observera att om du byter till en större variator måste du kolla att din variatorrem är tillräckligt lång för att kunna "växla ut" hela vägen. Samt att variatorn fysiskt får plats under variatorkåpan. Byter du till Malossi MHR overrange måste du bl.a. demontera elstarten.

Klicka på produktbilden för att komma till webbutiken  Då startar vi demonteringen! 
 
Bild 1 - Lossa skruvar på variatorkåpan 
 
Bild 2 – Variatorkåpa bortplockad 
Detta är en Peugeot Speedfight men skillnaderna mellan olika mopeder är ej så stora 
 
Bild 3 – Variatorkåpa bortplockad på en Baotian 
Enda skillnaden (layout mässigt) är att bendixdrevet är placerat på annat ställe än hos Speedfighten 
Bendixdrevet placerat snett ovanför startkransen på Baotian 
 
Bild 4 – Bästa sättet att lossa muttern på drivaxeln är att använda en mutterknack 
 
Bild 5 - Det finns andra sätta att spärra startkransen och använda spärrskaft för att få upp muttern 
Jag rekommenderar INTE att använda dessa metoder om du kan undvika dem. 
Riskerna är stora att du skadar startkransen 
Här använder man ett avklippt spikförband och en skruvmejsel på en Baotian
 
 
Bild 6 - Det finns specialverktyg (mothåll) att köpa istället för att använda spikförband 
Klicka på bilden för att komma till webbutiken 
 
Bild 7 – Startkransen bortplockad 
 
Bild 8 – Plocka bort variatorn och glidhylsan 
Ta tag på baksidan av variatorn med fingrarna och dra den rakt ut 
OBS se till att inte tappa ut några delar! 
 
Bild 9 – Peugeot variatorn isär plockad (delarna ligger i den ordning jag demonterat dem) 
Du kan montera ihop variatorn utan de två ringarna till vänster (inringat med rött) och då har du ”avstrypt” din variator 
Baotian gör du likadant med men den saknar de två ringarna till vänster i bild (variatorstrypningen) 
Då startar vi monteringen! 
 
Bild 10 - Lägg i de nya variatorvikterna i variatorn 
 
Bild 11 - Montera ihop variatorn 
 
Bild 12 - Sätt tillbaka variatorn på vevaxeln 

TIPS

Rengör gärna variatorn med bromsrengöring innan du monterar. 
Håll fast variatorlocket på baksidan med fingrarna så vikterna inte trillar ur. 
Håll sedan ihop alla delar som ett paket variatorn inklusive glidhylsan och "trä" allting samtidigt på vevaxeln. 

 
Bild 13 – Kläm ihop skivorna i kopplingsklockan och för ned remmen i nedersta läget. 
Detta gör att remmen räcker lite längre och underlättar nästa moment 

TIPS

Rengör gärna kopplingen med bromsrengöring innan du monterar remmen. 

 
Bild 14 – Sätt remmen över vevaxeln 
 
Bild 15 – Använd gärna gänglåsning 
Detta förhindrar att muttern lossnar 
Att notera Haynes servicemanual påpekar att man ej bör använda gänglåsning. 
Jag gör det men det står dig fritt att välja. 
Huvudsaken är att muttern inte lossnar och att du inte drar sönder gängorna när du monterar/demonterar 
MEN nästa gång du monterar måste du rengöra splines/gängor från rester av gänglåsningen
 
 
Bild 16 – Sätt gänglåsning på vevaxeln innan du monterar muttern 
Rengör motoraxel och bulten från rester av gänglåsningen när du demonterar nästa gång. 
 
Bild 17 – Dra fast muttern ordentligt 
OBS! det är viktigt att muttern är ordentligt monterad OM den lossnar riskerar du att behöva göra ett byte av vevaxeln. 
Tecken på att muttern inte sitter fast ordentligt är 

problem med att kicka igång den p.g.a att muttern är i vägen för kickdrevet 
svårstartad med elstarten på grund av att bendixdrevet ej når fram till startkransen 
missljud från variatorn (sista stadiet innan splines på vevaxeln försvinner) 

 
Bild 18 – En ordentligt åtdragen mutter 
Notera att vevaxeln sticker ut lite grand från muttern detta betyder att den sitter som den ska 
 
Bild 19 - En klick fett där axeln på bendixdrevet fäster i variatorkåpan 
 
Bild 20 – Montera tillbaka variatorkåpan 

Starta – Var observant på missljud ifrån variatorn det är bättre att kolla en extra gång istället för att chansa

Länk: Kolla in mitt Speedfight projekt för mer tips Very Happy 

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram