TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: december 20, 2007

Byta variatorrem

Byta variatorrem

Har du köpt ny cylinder och vet inte om du behöver byta rem eller har din gamla blivit sliten? då kan det vara dags att byta rem.

Att byta variatorrem är väldigt enkelt det enda problemet är att välja rätt rem. Det är olika remmar till olika mopeder vissa är längre andra kortare.

Man ser om sin rem är sliten om den har börjat karva sig på sidorna av kanterna dvs. att det bildats massa remsor över hela kanten på remmen, då är det hög tid att byta remmen. Om man byter rem och sen börjar den karva sig nästan direkt igen har man antingen en för dålig rem eller så är det något fel i drivningen som gör att remmen slits ut ovanligt fort.

b_1998_283

När man kör orginal ska man verkligen hålla sig till orginalremmen och inte köpa någon grövre. En klen motor får svårt att dra runt en hård rem därför skall man behålla orginalremmen så länge det går men då den börjar slitas fort kan man sätta på en förstärkt rem t.e.x en malossi special belt eller om man har en riktigt grov setup en kevlar rem.

En kevlar rem testade jag på en Corsa och det blev alldeles för hårt så ni förstår att kevlar behövs verkligen inte till orginal eller 70cc sport cylindrar utan kör på orginalremmen. Har orginalremmen gått sönder så köp en ersättningsrem dom kostar ca: 150-200kr och fungerar bra.

b_2254_283

För att byta rem tar man av variatormuttern och ev. också kopplingen och remskivorna sen tar man bara av den gamla remmen och monterar på den nya och sätter sen tillbaka allt som det var innan det är väldigt enkelt och tar inte lång tid och det underlättar om man har en mutterdragare för att få av kopplings och variator muttrarna.

Lycka nu till med det rembyte.

Robin "ProTeam"

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram