TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 16, 2010

Byta tryckfjäder och kopplingsfjädrar

Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt.

En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motorns varv och tyngre vikter sänker det, tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.
Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
För lite tryck leder till att moppen tappar kraft i uppförsbackar när remmen börjar "slappa"

Varför byta fjädrar?

  • Svårt att ställa tomgången utan att bakhjulet börjar "driva" - För mjuk tryckfjäder
  • Du får varva upp väldigt högt innan scootern drar iväg - För hårda kopplingsfjädrar
  • Du vill ha ett högre acc genom att låta kopplingen slå till vid ett högre varvtal

Fjädrar som används

Naraku - Tryckfjäderkit


Polini - Kopplingsfjäderskit

Klicka på produktbild för att komma till webbutiken


Verktyg som är bra att ha

  • Hylsnyckel/spärrskaft 8mm
  • Hylsnyckel/spärrskaft 13mm
  • Plattång
  • Liten mejsel
  • Spännband
  • Stor skiftnyckel (alt.polygrip eller ringnyckel 38mm)
  • Skruvstäd


Länk

Missa inte detta klipp!

Då sätter vi igång!


Bild 1 Lossa de åtta bultarna som håller fast variatorkåpan med hylsnyckel 8mm
Notera att kicken kan sitta kvar


Bild 2 Använd spännbandet att hålla fast kopplingsklockan genom att dra remmen genom klockan och runt stötdämparen
Detta gör du för att inte kopplingskåpan skall snurra när du skall lossa den


Tips - använd en mutterdragare om du har en


Bild 3 Lossa kopplingskåpan med spärrskaft och 13mm hylsa
Tips 1- använd gärna sexkants hylsor för att skona muttrar


Tips 2 - bromsa bakhjulet med bromshandtaget när du lossar muttern


Bild 4 Lossa kopplingsklockan


Bild 5 Plocka bort kopplingsklockan


Bild 6 Spänn fast (inte för hårt) i skruvstädet lossa muttern med skiftnyckeln.
Obs! var försiktig så inte fjädern sprättar isär remskivor (använd skyddsglasögon)!
Notera trasan som skyddar remskivor från att skadas av klämbackarna i skruvstädet.


Bild 7 Snart halvvägs!
Tips när du gör underhållsjobb på din moped var noggrann!
Lägg upp delarna du demonterar på en bänk i den ordning du plockat bort dem.
Detta underlättar arbetet när du skall montera tillbaka alltihop igen.
Risken för att du glömmer montera något minskar också.


Bild 8 Plocka bort EN kopplingsfjäder
Notera att en sida av fjädern är kortare lossa fjädern genom att dra i den långa delen och lirka ur den först!


Bild 9
Notera att jag sätter fast en sida av fjädern först
och sedan använder en liten mejsel som hävstång för att lirka fjädern på plats.


Bild 10 Ersätt den kopplingsfjäder du plockat bort (byt en fjäder i taget)


Bild 11 Lägg i tryckfjädern i variatorn när du är klar med kopplingsfjädrarna


Bild 12 På plats


Bild 13 Tryck ihop koppling och dra dit den stora muttern
Tips - Nu är det bra att ha en kompis som kan hjälpa till eftersom det är lättare att trycka ihop remskivorna med bägge händerna medan någon drar dit muttern.
Om du inte har någon kompis gör som nedan Very Happy


Bild 14 TIPS Om du har en bilfälg gör så här
Tips - Lägg hjulet över kopplingen se till att muttern från kopplingen ligger i hålet på bilfälgen.
Nu kan du dra åt muttern


Länk

Kolla detta klipp! - Snabbaste/enklaste sättet att byta tryckfjäder!


Bild 15 Dags för monteringen, tryck ihop remskivor och sätt i remmen innan du monterar den på drivaxeln


Bild 16 På med kopplingsklockan fäst spännremmen som tidigare och dra fast


Bild 17 På med variatorkåpan KLART!

Kolla igenom så du inte hoppat över något steg eller fått över några delar.
Ut och provkör!
_________________
Om du vill tacka för mitt inlägg kommentera mitt projekt
Klicka på Speedfight loggan  Very Happy

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram