I denna guide kan du läsa om hur du avstryper cdi boxen på 4 stycken olika mopeder.
Dom mopeder som ska avstrypas är yamaha dt50 årsmodell 07 ej samma på äldre. och derbi senda och honda x8r och sist
kymco fever. cdi boxen funkar så att den stryper varvtalet på motorn, vilket ger en ganska stor effekt förlust.
derbi senda och honda x8r är mycket enkla att avstrypa, det är endast att klippa någon kabel på cdi:n. det är
yamaha dt50 som är krångligt, då är det inga sladdar som ska bort utan där ska du borra genom cdi boxen på ett visst ställe.
Tänkte börja med att ta yamaha dt50 07:a
Börja med att ta fram cdi boxen, när du har den framme ser du märket på cdi:in, "MORIC" heter det, då gör du så att du ska
borra ett hål i O:et på texten "moric". när du gjort det så ska du täta hålet som du gjorde med silikon eller något
lämpligt matrial så det inte kommer in fukt. när allt detta är gjort så är din cdi box inte längre strypt.
detta fungerar inte på äldre modellerna utan endast 07 möjligen nyare om det är samma cdi.
![]() | ![]() |
Nu ska vi avstrypa cdi:in på Honda x8r:
Denna strypning fungerar så att när motorn kommer upp i ett visst varvtal så stoppas den av CDI-boxen.
Det vi nu ska göra är att klippa av en kabel i den här "lilla svarta" boxen.
det som kommer hända när du avstryper är att bluddrandet försvinner och du kan varva ur tills motorn skriker!
Vi börjar med att skruva av alla skruvar på framkåpan. Sen sitter det en plugg under framlampan.
När du fått lös framkåpan så måste du också koppla lös lampkabeln. Skruva sedan lös CDI-Boxen som sitter i det
vänstra hörnet.Gröp sedan bort gummit i hörnet med något vasst tex. en skurvmejsel Klipp sedan av den silvriga kabeln!
Svårare än så här är det inte! Nu är CDI'n avstrypt. Om du vill nu så kan du passa på att sätta dit en strömbrytare så
du kan välja om Strypt eller avstrypt.

Och nu ska vi strypa av cdi:in på derbi senda, detta är inte på alla sendor utan du får kolla om du har sådan strypning.
cdi:in måste strypas av för att få upp varvtalet riktigt då det är strypt orginal, dock så vid lite värre trimmning så är det
mera effektift med en trim cdi som inte kostar mycket. men för av avstrypa cdi:in så börjar du att leta reda på den, den
sitter under vänster kylarvinge och när du fått fram den så är det den vita sladden som ska dras ut. när det är gjort är din
cdi avstrypt.
Så här gör du för att avstrypa kymco fever:
1. Leta upp cdi-boxen. Den finns till höger sida av ramen och hänger i en liten gummi upphöjning.
2. När du har cdi-boxen framför dej ser du att det löper ut en massa kablar ifrån den. Du ska leta upp en
mintgrön/ ljusgrön kabel. Du kommer se vilken det är då det bara finns en mintljus kabel.
För att vara på den säkra sidan så att du vet att det är den rätta kabeln vi pratar om så ser du att den
mintgröna kabeln inte löper ur kopplingshuset som de andra kablarna gör. Då vet du att det är den kabeln som ska klippas.
3.Du ska klippa den mintgröna kabeln ungefär i mitten mellan kopplingshuset och cdi-boxen.
4. Den delen som löper ur cdi-boxen ska du förlänga. Den biten av kabeln som löper ut ur kopplingsdosan ska du bara
isolera väl med eltejp så att den inte går emot någon metall eller andra kablar.
5. När du har förlängt kabeln ifrån cdi-boxen ska den kopplas till batteriets minuspol. Gör du inte detta kommer den
fortfarande vara strypt.
6. Har du gjort allt i ovanstående beskrivning så ska det bara vara att starta moppen.
7. Ett tips är att lägga en strömbrytare imellan den förlängda kabeln. (den som kopplades till batteriet.) Då funkar
denna som en Blackbox
Hoppas ni lärde er något!
// Jesper och Johan