TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Reklambanner för Gosnow.se
Artikel skriven: februari 13, 2014

Överliggande eller underliggande system?

bb_logo_200

Får man mer effekt ur ett underliggande än ett överliggande avgassystem?

Denna fråga har vi på TS fått många gånger och därför bad vi Boostbusters undersöka det åt oss…
Boostbusters har jämfört ett underliggande- och ett överliggande avgassystem med samma geometri. Valet av system föll på TurboKit som har dessa i sitt sortiment.

Vi har tidigare testat det överliggande röret från Turbokit då det tillsammans med Tecnigas blev de bästa rören till Airsal 70cc (Länk).

Testet på det underliggande röret från Turbokit visade att det har en effektkurva som är väldigt lik de tidigare testvinnarna.
Det skiljer mycket lite mellan underliggande Turbokit och det överliggande vi tidigare testade mot Tecnigas.

under_vs_ver_600

Boostbusters om resultatet:

Under förutsättning att en och samma raka avgaspipa kröks in på ett korrekt vis skall det inte skilja mellan en över- och underliggande avgaspipa...

I praktiken kröker dock en överliggande pipa fler gånger och genomför snävare krökar. Varje skarv som tillförs innebär en potentiell risk för dåligt svetsarbete och ”skräp” i pipan. Speciellt på tvåtaktsmotorer med hög trimningsgrad påverkar kvaliteten på pipans tillverkning toppeffekten.

Därför föredrar jag (Lennarth på BoostBusters) underliggande pipor om de är möjliga att använda.

ANNONS
Elcykeltrim.se Reklam
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
iGripdubb.se Reklam