Ska du vinter köra? Här kommer lite tips och tricks för att få en säker och lättare körningen ute i kylan.

För er som ska vinter köra nu i vintern så tänka och hålla reda på mycket, kraven är mycket större nu när det är halt och kallt. Du måste komma ihåg att mopeden slits så hemskt mycket mer när du kör och risken är större att du faller i backen och slår dig rejält. Här kommer lite tips och tricks så kan hjälpa dig genom vintern.
Det första du ska tänka på är att du ska ta på dig varma och tjocka kläder, för det blir så mycket kallare när du åker, vinden blir kallare än vad du tror. Tjocka kläder är inte i syftet att du ska ha det varmt och gott på mopeden, den är också bra om du ramlar, den skyddar dig från utsida skador och du slipper massa onödiga skador.
Kör försiktigare än vad du brukar göra, kom ihåg att det är glas halt på vägen, då du inte får göra några förhastade gaspådrag då däcken tappar fäste direkt och du faller direkt. Ser du att det är en öppen väg med ett snölager ovanpå, gasa inte på det första du gör, för undervägen är det frusen is som gör det lika halt som det vore ren is. Så låt dig inte luras utav ett snötäcke över vägen, du ska vara lika försiktig vart du än åker!

Försök ta dom stora vägarna, dom är alltid oftast saltade eller plogade, det gynnar dig, tar du dom små vägarna så är det större risk att någon enstaka bil har kört där och där är det halt. Ett annat tips är också att försök håll dig i bilens däck spår, där är det oftast upp kört, där är det i stort sett minst risk för halka och det blir lättare för dig att komma fram.
Har du en cross moped så rekommenderar jag att du ska försöka hitta dubbdäck, det gör mycket storskillnad, dubbarna greppar tag om snön och isen lättare, vilket leder till att du kan manövrera och styra fordonet lättare i halkan, men kom ihåg också att sånt är inte billigt, det kostar också en liten peng.
Mitt Råd är också att tänka genom man ger sig ut, för det är ett risk medvetet val man gör, det är mycket större chans att ramla när det är halt och det är inte bra för dig eller mopeden, det blir bara en massa dyra kostnader i slutet, så man kan tänka är allt detta verkligen värt för att pendla när det finns andra sätt? Det är en fråga upp till var och en att avgöra, men är man i behov och verkligen är tvungen så finns det inget annat sätt att göra.
Kom ihåg att vinter körning sliter hemskt på mopeden, inte bara utvändigt också invändigt, saltet från vägarna drar du upp i din moped och allt börjar rosta med med snabb fart, inte nog med att din motor måste justeras efter vintern. Det är alltså mycket som behövs förberedas innan man ger sig ut.
Lycka Till!
Mvh
KoNG