TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Reklambanner för Gosnow.se
Artikel skriven: februari 23, 2012

Hur du fixar slirande koppling ala bonnmeck

Hur du fixar slirande koppling ala bonnmeck

Har du en äldre växlad moped som du nyligen har trimmat? 
Slirar den på kopplingen när du ska dra iväg?

Isådanafall kan du fixa det med hjälp av den här guiden, sandpapper, kniv, brickor och lite vanliga verktyg.
I detta fallet monterade jag på en 65cc cylinder på en sliten gammal mt50, och genast känner man att kopplingen inte hugger likabra som när man kör orginal, och slirar. Detta ska man åtgärda tycker jag!

Nedmontering
Börja med att tappa ur oljan och ta av kopplingskåpan, det här visar jag inte hur man gör då det för det mesta bara sitter med skruvar och alt. en kopplingsvajer(och skiljer sig från moped till moped). Lossa skruvarna, ricka lite fram och tillbaka på kåpan, och hjälper inte det så knacka lite lätt med gummihammaren så lossnar den och du ser koppling och massa andra drev som är oviktiga för tillfället. 



bild_1_725_03

Lossa skruvarna som håller fast kopplingsfjädrarna, gärna korsvis så blir det enklare och inga spänningar uppstår.

Plocka sedan ut allt, lamellerna, mellanskivorna, tryckplatta och så vidare, det här:

bild_2_725_02

Slipning/blästring
Nu ska vi matta ner ytorna på mellanskivorna och tryckplattan, så att de nyper hårdare och det blir mer friktion. Ifall du har en bläster till hands- SUVERÄNT! Bara blästra det, och hoppa vidare till nästa steg.
Vi som kör med slippapper, vi börjar slipa ner sakerna så det får en matt och fin yta, jag körde med sandpapper i 80 . Slipa inufrån och ut istället för längs med,  och använd en kloss, så att du slipar jämt!
Som ni ser på bilden ovan så är sakerna mycket glansiga, och såhär ska det se ut när du är klar

bild_3_725_04
bild_4_725_01

Greppande repor
Nu tar vi fram en kniv eller något annat vasst föremål du kan göra fina repor i mellanskivorna och tryckplattan med. Detta gör vi för att oljan ska hitta en väg ut lättare, och så att lamellerna greppas bättre. Ifall du är ostadig på handen , använd en linjal eller vinkel hake för att få reporna raka. Jag tycker det är enklast på fri hand!

bild_5_725_01

Gör reporna inifrån och ut. Försök göra något slags mönster, jag  gör en på varje kugg upp, och mellan varje kugg. 



bild_6_725

Är inte så petnoga att det blir exakt, men ser ju bättre ut ju finare det blir!



bild_7_725

Rengöring
Efter all slipning och liknande, så är det viktigt att rengöra allting noga. Jag använder mig av en tryckluftsspruta med diesel i, det renar det mesta. Om du inte har tryckluft ELLER diesel, så funkar vanlig bensin eller liknande som löser upp mycket skit, och blåsa rent med munnen och torka med trasa. 

Shimsa kopplingsfjädrarna
Dags att slänga tillbaka allting på motorn(rengjort!!!), gärna med nya lameller. Mina var relativt nya, så kändes onödigt.

Sätt ihop kopplingen som vanligt tills du ska spänna fast kopplingsfjädrarna. Nu ska vi plocka fram lite brickor, låsbrickor använde jag i detta fallet då det var det enda jag hade hemma och det blev skitbra med det.

bild_8_725

När man lägger brickor sådär så får det samma effekt som om skruven skulle vara kortare , vilket resulterar i att du kan spänna ännu mer innan skruven går i botten. Då får kopplingsfjädrarna ett hårdare tryck på sig som gör att de biter mycket bättre.

bild_9_725

Montera tillbaka kopplingskåpan och fyll på med ny fräsch olja, och ta ut mopeden på en testrunda. 

Resultat

Min moped kändes mycket piggare, slirade ingenting och kopplingen verkligen högg som den ska. Perfekt, billigt, och kul!

Det funkar på nya motorer med, men där finns det oftast starkare fjädrar och mycket bättre lameller, så rekommenderar er att köpa det istället.



//Omlin aka  AxxxeL

ANNONS
Elcykeltrim.se Reklam
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
iGripdubb.se Reklam